Ac kyler en passat 07'

P4ll3se
3 augusti 2020 · 7 Inlägg

Hej!

Nyligen skaffat mig en passat, 07a med en 2.0 fsi motor och automat.

Märkte att den kyler inte alls trots att jag sätter fläktsystemet på lägsta. Det är modellen som inte har en egen ac knapp utan har en Econ Knapp istället.

Direkt trodde jag att den saknade kylmedel så åkte till en ac service. De gjorde en diagnostisk och rensade ur och sedan fyllde på. Det var mer eller mindre tomt sa gubben där. Fortfarande ingen kyla dock. Han pekade då på att det skulle bero på antingen ett relä som inte fungerar (vilket och vart det satt kunde han ej svara på utan bad mig undersöka) eller att det skulle vara trycksensorn som behöver bytas.

Läst runt och kan inte hitta något relä som sköter kylningen och får väldigt blandade signaler kring trycksensorn och huruvida jag kan byta den själv utan att släppa ut allt kylmedel.

Det jag har gjort är bytt alla säkringar som enligt schemat har med ac att göra och gjort en form av nollställning på fläktarna (trycka på Econ och fläkt framifrån knappen samtidigt).


Finns det någon som har någon erfarenhet kring detta?

Med vänlig hälsning,
Patrick

jaka54
3 augusti 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ett långskott men ändå...
Miin bror som har en  Audi 100 Avant Turbo (1991) hade för förra året varit hos AC center i Uppsala och fyllt på AC-systemet och  de kunde konstatera att allt funkade. Så kom höst och vinter. På försommaren förra året funkade inte systemet, kompressorn startade inte när AC knappen kopplades på.
Jag började undersöka vad det kunde vara som gjorde att magnetkopplinen inte funkade på kompressorn och efter mycket meckande hit och dit fick jag reda på  att det satt en fyrpolig givare (kallas temperaturgivare) på motorblocket som bl.a känner av vattentemperaturen och den gjorde att magnetkopplinen på kompressorn inte kopplades in. Jag bytte  givaren och vips så funkade AC:n  i hans bil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-140bb70eac848550f68ffa91fb0dff53.jpg

Senast redigerat av jaka54 (3 augusti 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Jag är böjd att nämna detta som ett grissäcksköp..eftersom du inte kunde prova ACn innan du köpte bilen.
Nu blir det förmodligen dyrt att bekosta detta och det visste nog säljaren.
Själv har jag ingen ac i min gamla bil, men har läst lite om olika scenarion på problemet..
Eftersom du nu sitter i klistret och valet och kvalet vad du ska göra så blir det till att bestämma sig om det är lönt eller ej med lite kyla sommartid.
Det skulle inte alls förvåna om notan kommer att överstiga 10000, då nån verkstad kommer att byta hela eller delar.
Dock så ska det bli intressant att läsa framgent vad du bestämmer dig för..
Jag håller tummarna för att det ska vara något enkelt enl Jakas beskrivning..

Senast redigerat av axxet (3 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
simlar
4 augusti 2020 · 5 516 Inlägg

Kolla med motorn på tomgång att centrum på AC-kompressorn snurrar med remskivan, enklast att se genom att kolla på skruven i centrum.
Snurrar centrumet inte med så går kompressorn tungt eller så har den skurit, brukar resultera i byte av AC-kompressorn.

Dessa går kompressorn på konstant, det är slaglängden som regleras för att reglera kyleffekten.

Förresten, du har inte aktiverat Econ?
Econ = economy-mode, denna knapp stänger av ACn bland annat för att bilen ska dra mindre soppa.

Senast redigerat av simlar (4 augusti 2020)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
P4ll3se
4 augusti 2020 · 7 Inlägg

Tack för svaren. Ska undersöka det närmare angående magnetkopplingen och kompressorn. Är inte jätte het på detta men det bör synas rätt uppenbart på kompressorn om skruven snurrar eller inte? Eller behöver jag montera ner halva bilen för att kunna se?

Ac killen var som sagt säker på att det handlade om ett relä eller trycksensorn men det är inget någon erfarat något av?

Kör inte inte mer Econ på. När jag sätter på Econ dock så låter det lite annorlunda ut fläktarna vilket sig bör vad jag förstått då den ska stänga av kompressorn?

simlar
4 augusti 2020 · 5 516 Inlägg

Finns som sagt ingen magnetkoppling på din bil.

Skruven i mitten syns ganska tydligt, öppna huven och kika ner mot remskivan på AC-kompressorn så borde du se den.

Trycksensorn är ovanligt att den går sönder.
Relä till AC har jag aldrig varit med om på dessa, tror inte ens om det sitter ett relä specifikt för ACn.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
P4ll3se
4 augusti 2020 · 7 Inlägg

Alright tack för inputen. Ska kika på det och se vad jag får för resultat.

JN1975
4 augusti 2020 · 234 Inlägg

På äldre Volvo (940 90-tal), där AC:n inte velat gå igång och varit nått fel i panelen mm, har jag dragit ström på en knapp till kabeln på kompressorn som slår till den. Ser säkert lite annorlunda ut på olika bilar, men funkar på lite äldre om man inte bryr sig om att det ska vara 100 orginal. Åkte in till en "svartverkstad" och fyllde AC:n med gas för en tusing, sen tjuvkopplade kompressorn. Blev ASKALLT! (Men bara full kyla eller helt avstängd)

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, vad ska man säga..roll
Kallt blev det tydligen..smile

Senast redigerat av axxet (4 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
valle22 Smidd i rostigt stål
4 augusti 2020 · 933 Inlägg

Mycket vanligt att kompressorn rasat på dessa. Sedan denna kompressor saknar magnetkoppling kan du se om skruven i mitten börjat gänga ur sig, tyder på den skurit.

Ny kompressor ligger på 2000-3000 på MisterAuto och då har du en märkeskompressor. Dock måste kompressorn aktiveras med ODIS 4.33 (förstagång körning) för den skall funka. Med denna aktivering körs öppnings/stängningsventilen i sina lägen. Detta är samma funktion som magnetkoppling på traditionella ac-kompressors.

Att tänka på är att när man demonterar kompressorn är och se att den inte dragit in spån i systemet vilket det bör spolas samt byta kondensor och ev expansionsventil.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 augusti 2020 · 17 380 Inlägg

valle22 skrev:
Mycket vanligt att kompressorn rasat på dessa. Sedan denna kompressor saknar magnetkoppling kan du se om skruven i mitten börjat gänga ur sig, tyder på den skurit.

Ny kompressor ligger på 2000-3000 på MisterAuto och då har du en märkeskompressor. Dock måste kompressorn aktiveras med ODIS 4.33 (förstagång körning) för den skall funka. Med denna aktivering körs öppnings/stängningsventilen i sina lägen. Detta är samma funktion som magnetkoppling på traditionella ac-kompressors.

Att tänka på är att när man demonterar kompressorn är och se att den inte dragit in spån i systemet vilket det bör spolas samt byta kondensor och ev expansionsventil.

Känns inte som det är värt besväret om nu inte bilen är extremt fin och välbehållen. Samt servad varje år *host*

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
P4ll3se
4 augusti 2020 · 7 Inlägg

valle22 skrev:
Mycket vanligt att kompressorn rasat på dessa. Sedan denna kompressor saknar magnetkoppling kan du se om skruven i mitten börjat gänga ur sig, tyder på den skurit.

Ny kompressor ligger på 2000-3000 på MisterAuto och då har du en märkeskompressor. Dock måste kompressorn aktiveras med ODIS 4.33 (förstagång körning) för den skall funka. Med denna aktivering körs öppnings/stängningsventilen i sina lägen. Detta är samma funktion som magnetkoppling på traditionella ac-kompressors.

Att tänka på är att när man demonterar kompressorn är och se att den inte dragit in spån i systemet vilket det bör spolas samt byta kondensor och ev expansionsventil.

Prismässigt låter det ju inte jätte farligt måste jag säga. Är ju väldigt nöjd med bilen i övrigt och kan vara värt den investeringen då. Sen är ju frågan bara hur avancerat det är att göra det bytet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang