Försöka att laga lackskada - vad gjorde jag för fel?

NobbsTob
4 augusti 2020 · 3 Inlägg

Hej,
Jag lade på metallicfärgen och sedan klarlacken, men det blev väldigt matt. Se bild. Vad gjorde jag för fel? För tunnt lager klarlack?
VH Tobias

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236709/236709-23c0999e8a695965207b4d937f1f9e75.jpg

Vitu
4 augusti 2020 · 76 Inlägg

Största felet är maskeringen. Man ska bara maskera på avgränsade paneler och inte mitt på, för annars blir det alltid en skarp kant. Hur mycket klarlack la du på? Man ska väl lägga ett par-tre lager så det täcks ordentligt, tunna lager och mjuka ut en bit utanför där man målat. Sedan krävs väl polering också

jaka54
4 augusti 2020 · 5 682 Inlägg

Hej!
Vilken typ av färg använde du? 2-komp billack  eller sprayburkar?

uhlin
4 augusti 2020 · 2 831 Inlägg

Verkar ju va en helt annan nyans.

Finns olika nyanser på samma färgnr.

Ibland är det en djungel att hitta rätt.

zzr9409209
4 augusti 2020 · 716 Inlägg

Var basfärgen torr innan du klarlackade?

Vita_Vargen
4 augusti 2020 · 1 281 Inlägg

Metallic är knepigt, jag lackade en Skoda med champange-metallic(liknande din) och tog 3 olika blandningar innan jag fick rätt färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/137/136928/136928-e393e14b2a011c845df11538ffd1415c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/137/136928/136928-70edd05b604aa19661f1df2c68c9de59.jpg
Den sista färgen jag fick var vattenbaserad så behövdes ganska omgående överlackas med 2-k lack

engolf
5 augusti 2020 · 3 235 Inlägg

Vad var temperaturen då du lackade? Om det är under ca 18-20C kan klarlackaen bli "mjölkaktig".

torsen
5 augusti 2020 · 7 202 Inlägg

Köpte du "originalfärg" efter bilens färgkod?
I så fall har du nog felet där.
Så gott som all färg chanserar och bleks.
Kan t o m skilja på bilens olika sidor efter några år, om bilen ständigt parkerats med samma sida mot solen.
Besök i stället en färghandel som blandar till färg(och tappar upp på sprejburk).
Låt "färggubben" på plats analysera din bils kulör, med hjälp av en mall.
Därefter blandar han till en lämplig kulör.
Kom ihåg att kulören inte blir den rätta om du inte applicerar klarlack ovanpå.

Barkmans i Eskilstuna rekommenderas.
Senast, förra året, lyckades "färggubben" pricka exakt rätt på min guldfärgade bil.

NobbsTob
5 augusti 2020 · 3 Inlägg

Jag lade inte på mycket klarlack alls, ett tunt lager.
Färgen var från Toyota, enligt färgkod på bilen, sprayburk.
Jag väntade cirka en timme mellan färg och klarlack, var i garage temperatur cirka 18 grader.

Det jag kan göra nu verkar då vara att lägga på nåt mer lager klarlack för att se om det blir bättre. Jag har ingen utrustning för polering så jag hoppas slippa detta.

Senast redigerat av NobbsTob (5 augusti 2020)

Lucif3r
5 augusti 2020 · 2 183 Inlägg

Polering är mer eller mindre ett måste vid allt lackjobb, med ev. undanttag om en hel del lackas(fast då vill man ändå polera övriga bilen för att få det att någorlunda matcha med den nya lacken).
Annars kommer man stå där med fina nyanskillnader med skarpa linjer.

Men, som redan nämnts tidigare i tråden.. Ditt största fel är maskeringen. Maskerar man på det där sättet och lackar så där så får man ett resultat som ser för jä-igt ut. Been there, done that.

Generellt så ska man lägga flera lager klarlack, minst 3. Klarlack bör läggas vått-i-vått, dvs att börja spruta på mer klarlack *nu* lär inte hjälpa mycket - det är för sent.
Sen underlättar det ju inte heller att metalliclack är betyyydligt svårare att få till hyffsad än en solid lack.

Enda lösningen jag kan se på eländet är att bita i det sura äpplet, slipa ner skiten, göra om göra rätt från grunden.
En riktigt duktig lackerare kan säkert lyckas få ordning på det utan att behöva göra om precis allt, men no offense - jag tror inte du besitter den erfarenheten smile (vilket inte jag heller gör)

jaka54
5 augusti 2020 · 5 682 Inlägg

Hej!
Sen måste man använda 2-komp acryllacker som sprutas på med spruta /kompressor! Det går aldrig få till ett perfekt lackjobb med spraybukar!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Sen måste man använda 2-komp acryllacker som sprutas på med spruta /kompressor! Det går aldrig få till ett perfekt lackjobb med spraybukar!

öhh, det finns undantag, jag..
Under förutsättning att det är rätt kulör från början asså..smile
Så förbaskat mycket som lilla jag tränat i 50 år så borde jag nog kunna det..roll
Hade jag tävlat mot en novis i billackssprutning med sprayburk , så hade jag nog vunnit lätt..

Senast redigerat av axxet (5 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Lucif3r
5 augusti 2020 · 2 183 Inlägg

För mindre ytor fungerar sprayburk alldeles utmärkt.
Sen lär man skilja på sprayburk och sprayburk också, det är en jäkla skillnad på en 80kr's burk från lokala allt-i-allo butiken och en burk från en lackeringsfirma.

2-komps finns f.ö. också i sprayburkar. Ingen som helst skillnad på innehållet i en sån mot det man har i en spruta. Ja, förutom drivgasen då.

caromania Forummoderator
5 augusti 2020 · 9 296 Inlägg

Det går att få till det helt okej med sprayburk. Det är snarare lättare med sprayburk för novisen än att använda pistol och kompressor. Däremot så är det för den delen skull inte enkelt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
NobbsTob
30 september 2020 · 3 Inlägg

Det är jag igen, jag funderar på att prova en annan klarlack. På Toyota antydde de att Toyota själva använder klarlacken som jag köpte till att lacka backspeglar och liknande i deras verkstad. Problemet som jag har, se början av tråden, det blir inte blank även fast jag lägger på klarlack.

Jag använder sprayburk, är det någon skillnad i blankhet mellan 1K och 2K?
https://spraycan.se/sv/info/klarlack-2.html

Mew
30 september 2020 · 2 152 Inlägg

Det blir lika blankt oavsett, skillnaden är att en 2k lack tål starka medel som avfettning, bensin etc. Det gör inte en 1k-lack. Att få en blank yta handlar om teknik, vilket inte är så bara - det tar en del övning att få in den rätta "knycken".  Men övning ger färdighet! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang