Underkänt på besiktningen pga bromsen inte släpper. Vad göra?

Brådhis * Voff voff *
19 september 2020 · 10 277 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

d-b skrev:
Slutligen råkade vi ha en extra bromsslang så vi bytte även den. Oklart om det behövdes.

Bilen är i alla fall en 2011 som gått 5000 mil, bara på sommaren. Ska man verkligen behöva byta bromsslang så tidigt?

Nej, skall en bromsslang haverera så tidigt måste det ha varit fabriksfel på den. Ni bytte säkert i onödan, den var nog ok. Felet var ju helt klart att klåparna felmonterat bromsbeläggen. Undrar hur man kan göra det så illa, inte ens hemmafixare brukar misslyckas med att byta bromsbelägg. Men det är väl kanske verkstaden som använder billig arbetskraft från arbetsförmedlingen med diverse lönebidrag. Tur dom gått i konkurs.

9 år är väl ändå inte en orimlig livslängd på en bil som bara rullat ~550 mil om året...? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
19 september 2020 · 5 833 Inlägg

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:

d-b skrev:
Slutligen råkade vi ha en extra bromsslang så vi bytte även den. Oklart om det behövdes.

Bilen är i alla fall en 2011 som gått 5000 mil, bara på sommaren. Ska man verkligen behöva byta bromsslang så tidigt?

Nej, skall en bromsslang haverera så tidigt måste det ha varit fabriksfel på den. Ni bytte säkert i onödan, den var nog ok. Felet var ju helt klart att klåparna felmonterat bromsbeläggen. Undrar hur man kan göra det så illa, inte ens hemmafixare brukar misslyckas med att byta bromsbelägg. Men det är väl kanske verkstaden som använder billig arbetskraft från arbetsförmedlingen med diverse lönebidrag. Tur dom gått i konkurs.

9 år är väl ändå inte en orimlig livslängd på en bil som bara rullat ~550 mil om året...? smile

Livslängd på bromsslangen menar du? Jag tycker 9 år är fruktansvärt dåligt. Jag har haft många gamla bilar i mina dagar, men aldrig behövt byta någon bromsslang. Därför tycker att denna måste ha varit antingen antingen feltillverkad eller också var det inte fel på den. Den skall inte kunna vara utsliten redan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang