Drog vevstakslagren för hårt...

LocKtar Herr
5 augusti 2020 · 1 722 Inlägg

Tja!

Jag missuppfattade hur hårt jag skulle dra vevstakslagren. Dom skulle dras med 50 ft/lbs men jag lyckades dra dom med 72 ft/lbs.

Är det bäst o köpa nya eller bör det inte vara några problem?

Bilen i fråga är en audi a4 b5 1.8t  98- med AEB motorn .

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
caromania Forummoderator
5 augusti 2020 · 9 296 Inlägg

Hur stor skillnad är det där i nm? Inget som nyper och allt går lätt så hade jag nog vågat men det är jag det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
husseman
5 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, den va lurig. - e´allt i hop plockat skulle ja nog chansa. Men kommer du fortfarande åt allt, hade ja nog dragit dit nya..med rätt moment.
Lycka till, hur du än gör.

mvh/husse

LocKtar Herr
5 augusti 2020 · 1 722 Inlägg

caromania skrev:
Hur stor skillnad är det där i nm? Inget som nyper och allt går lätt så hade jag nog vågat men det är jag det.

50ft/lbs = 67,7908975 nm Som jag skulle dragit med..

72ft/lbs = 97,61889240 nm Som jag drog med

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Om man funderar lite..
Är det inte bättre att det är FÖR hårt än för löst draget..?
Vad kan hända egentligen?
Och sen..bilen är ju för 17 lika gammal som min och hade den brakat ihop, så hade jag inte gråtit..

Senast redigerat av axxet (5 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Xebers76
5 augusti 2020 · 2 250 Inlägg

axxet skrev:
Om man funderar lite..
Är det inte bättre att det är FÖR hårt än för löst draget..?
Vad kan hända egentligen?
Och sen..bilen är ju för 17 lika gammal som min och hade den brakat ihop, så hade jag inte gråtit..

När man bytt lager och dem rasar på första uppstarten så blir man ledsen oavsett vad det är för bilmodell, vilken årsmodell det är. Även vad andra personer har för åsikter om just den typen av bil spelar ingen roll, för det är mycket jobb som går i graven.

Så fungerar jag iaf, olika är vi alla tongue

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Håller med såklart, men, när man blir lite äldre så blir man inte så kinkig om det skulle gå åt pepparn med en gammal bil..
Hade jag däremot varit ung, så hade jag blivit ROSENRASANDE på migsjälv för att jag gjort en sån tabbe..smile

Senast redigerat av axxet (5 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
LocKtar Herr
5 augusti 2020 · 1 722 Inlägg

axxet skrev:
Om man funderar lite..
Är det inte bättre att det är FÖR hårt än för löst draget..?
Vad kan hända egentligen?
Och sen..bilen är ju för 17 lika gammal som min och hade den brakat ihop, så hade jag inte gråtit..

Det ska ju vara en oljefilm som lagret glider på.. för hårt draget så minskas ju den oljefilmen och smörjning utebliver.. lite så jag tänker:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
spillolja
5 augusti 2020 · 4 014 Inlägg

Köp nya bultar och dra rätt, bilen är en blivande veteran
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
mb_pucken
5 augusti 2020 · 5 083 Inlägg

Min teori är att du bara byter skruvar och börjar om. Tror knappast du komprimerat varken lager, överfall eller vevstaken. Däremot kan du ha sträckt skruven och därmed försvagat den.
Du har dragit med 51 Nm i stället för 36.9Nm.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
LocKtar Herr
5 augusti 2020 · 1 722 Inlägg

mb_pucken skrev:
Min teori är att du bara byter skruvar och börjar om. Tror knappast du komprimerat varken lager, överfall eller vevstaken. Däremot kan du ha sträckt skruven och därmed försvagat den.
Du har dragit med 51 Nm i stället för 36.9Nm.

Är pauterstakar med arp 2000 bult. Dom kan man återanvända har jag för mej:)

Men då drar jag bara om det såfall om lagret har klarat sej!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
mb_pucken
6 augusti 2020 · 5 083 Inlägg

LocKtar skrev:

mb_pucken skrev:
Min teori är att du bara byter skruvar och börjar om. Tror knappast du komprimerat varken lager, överfall eller vevstaken. Däremot kan du ha sträckt skruven och därmed försvagat den.
Du har dragit med 51 Nm i stället för 36.9Nm.

Är pauterstakar med arp 2000 bult. Dom kan man återanvända har jag för mej:)

Men då drar jag bara om det såfall om lagret har klarat sej!

Vill du vara helt säker så mät lagerspelet med plastigage innan du monterar ihop allt. :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang