Slangvärmare bränner

tobbe9
6 augusti 2020 · 2 Inlägg

Hej! Jag köpte biltemas slangvärmare och alla kablar därtill som behövdes, installerade den lodrätt i slangen mellan kylaren och pumpen (den nedre slangen) och när jag skulle prova blev slangen fruktansvärt  varmt. Då slutade värmaren att fungera antagligen pga överhettning. Det kändes inte som att det blev någon cirkulation alls, eftersom enbart slangen mellan värmare och pump blev varm. Som sagt är den monterad vågrätt och systemet är luftat precis som instruktionerna var väldigt måna om. Vad gör jag för fel och har ni några tips? Bilen är en VW Bora 1.6 från 99.
Tacksam för alla svar!

Niknar
6 augusti 2020 · 197 Inlägg

Köpte samma värmare med samma montering som dig, funkade 10min sedan slutade den att fungera troligtvis sönderbränd.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2020 · 17 378 Inlägg

Det blev ingen självcirkulation alltså. Dum konstruktion det där. Men överhettningsskyddet fungerar inte om det finns luft i systemet. Värmaren kan inte känna korrekt temp då.
De brukar fungera rätt okej, bättre än kontaktvärmare som enligt min mening är värdelösa.

1: Lämna tillbaka och ta ut en ny, lufta ordentligt!

2: Lämna tillbaka och köp en med inbyggd pump, bättre val. Lite dyrare, lite effektivare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
tobbe9
6 augusti 2020 · 2 Inlägg

tyvärr har jag redan bytt en gång då jag tror den första var defekt. Problemet med att köpa en värmare från annat märke är att kontakten kanske inte passar. Står nämligen på biltemas sida att dem enbart passar med biltema delar tyvärr.
Men hur luftar jag ordentligt? Jag har öppnat locket till expansionskärlet och startat motorn och låtit så ca 15 min, samt värmen igång i bilen. Finns det något mer jag kan göra?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2020 · 17 378 Inlägg

tobbe9 skrev:
tyvärr har jag redan bytt en gång då jag tror den första var defekt. Problemet med att köpa en värmare från annat märke är att kontakten kanske inte passar. Står nämligen på biltemas sida att dem enbart passar med biltema delar tyvärr.
Men hur luftar jag ordentligt? Jag har öppnat locket till expansionskärlet och startat motorn och låtit så ca 15 min, samt värmen igång i bilen. Finns det något mer jag kan göra?

Du måste nog klämma på alla slangar när motorn är igång och känna så ingen luft finns runt värmaren. Att bara låta motorn gå på tomgång räcker inte. Det gör inget om du kör som en idiot en stund heller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Myhran
6 augusti 2020 · 452 Inlägg

Har du kontrollerat vad som sitter imellan pumpen och kylvätskeslangen så där inte sitter en termostat ivägen, är det en 8v eller 16v 1.6 maskin? Har du kollat var de ”stora” tillverkarna ex DEFA eller vanlig har sina värmare monterade? Borde gå att leta upp deras monteringsanvisning på Resp. Hemsida,

Med vänlig hälsning,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang