Innertaket har ramlat ner

Pininfarina406
7 augusti 2020 · 536 Inlägg

Hjälp, tyget på mitt innertak har lossnat och ramlat ner. Jag söker ett företag i Karlstad till Örebro-regionen som kan hjälpa mig att limma tillbaka det på plats.
Tips på en bra firma önskas.
Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Du har nog inte läst vad husseman anser om franska bilar va..smile
Nu spär du ju på elden om det är peugeoten..roll

Senast redigerat av axxet (7 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
7 augusti 2020 · 1 588 Inlägg

Haha.. sant att ja inte gillar Franska bilar- men såna saker som plastbitar, ljud(stereo)... o inredning som faller sönder e´nog inte värre på franska bilar än andra. Så i detta fall skulle ja hitta nån going runt 70+ som pular med inredningsdetaljer på "fritiden". Titta efter folk som klär om limpor till MC o liknande. De kan/vet hur man ska göra. Ett alternativ e´ju att försöka själv...men sånt där brukar vara pillgöra, o inget man ska pula med om man e´stressad.
Lycka till hur du än gör.

mvh/husse

torsen
8 augusti 2020 · 7 231 Inlägg

Pininfarina406 skrev:
Hjälp, tyget på mitt innertak har lossnat och ramlat ner. Jag söker ett företag i Karlstad till Örebro-regionen som kan hjälpa mig att limma tillbaka det på plats.
Tips på en bra firma önskas.
Mvh T.

Om innertaket är limmat mot plåten, som på Defender, är det nog bara att plocka ner och limma om.
Är det, som på äldre SAAB:ar, ett spänt tak som s a s hänger fritt så fixades förr taket med värmelampa som får taket att krympa och därmed spännas upp.

Mina erfarenheter av nedhängande tak.

Mew
8 augusti 2020 · 2 156 Inlägg

Och är det som på ex Saab 90 eller Volvo 740/940 så är tyget limmat med något skumgummiliknande material som i sin tur sitter fast i en pappskiva. Då brukar tyget ha släppt från den skumgummiliknande ytan. Är det så det ser ut så får man ta ner innertaket, skrapa bort allt skumgummiliknande material från pappskivan så man har en bra yta för limmet att fästa, och så limmar du fast tyget.

Rekommenderar att använda nytt tyg, det gör jobbet bra mycket enklare eftersom du kan ha mer marginal och sedan bara skära av överblivet material.

Senast redigerat av Mew (8 augusti 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang