Går det att få bort Stop and Start-funktionen? Volvo V70 -14

lillarvid1
8 augusti 2020 · 1 Inlägg

Hur får man bort start och go på v70 - 14. Motorn är en d4




Redigerade rubriken en aning. Vänligen tänk mer på den nästa gång..

Mvh mod

Rensvinf
8 augusti 2020 · 528 Inlägg

Ska väl finnas en meny för det i displayen va? Jag tycks ha ett dåligt batteri så min går aldrig igång. Jag har inte kollat så noga men jag *undrar* om inte det sitter ett separat batteri för det systemet? Ta bort det, så går det inte igång.

zzr9409209
8 augusti 2020 · 716 Inlägg

Går inte att ta bort ss,  bara att trycka bort efter varje start...tar du bort batt,så kommer det nog felcoder som ett brev på Posten När man har en kärra kopplad till bilen,så funkar inte ss,,

Senast redigerat av zzr9409209 (8 augusti 2020)

Rensvinf
13 augusti 2020 · 528 Inlägg

Ett sätt att komma runt det är väl då att frivilligt försätta sig i min sits.  Jag *tror* (men vet inte, jag har inte kollat) att det finns ett separat batteri för SS.  SS aktiveras aldrig om det är för dålig kräm i det batteriet vilket jag har.  Dvs, om du är rädd för felkoder ifall du bort batteriet, så försök få tag på ett dåligt med för lite kräm.

Christian S
14 augusti 2020 · 4 815 Inlägg

Rensvinf skrev:
Ett sätt att komma runt det är väl då att frivilligt försätta sig i min sits.  Jag *tror* (men vet inte, jag har inte kollat) att det finns ett separat batteri för SS.  SS aktiveras aldrig om det är för dålig kräm i det batteriet vilket jag har.  Dvs, om du är rädd för felkoder ifall du bort batteriet, så försök få tag på ett dåligt med för lite kräm.

ja det sitter ett extra litet support batteri på bilar med start stop.
hur vet du att det är "dålig kräm" i det batteriet? om din bil varnar för låg batterispänning så är det det vanliga batteriet den klagar på.
support batteriet laddas samtidigt som det vanliga batteriet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
panda666
14 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

går säkert att programmera bort om man lämnar in hos volvo, ja tror samma sak gick hos bmw med bmw bilar. Skitfunktion de där

mb_pucken
14 augusti 2020 · 5 083 Inlägg

panda666 skrev:
går säkert att programmera bort om man lämnar in hos volvo, ja tror samma sak gick hos bmw med bmw bilar. Skitfunktion de där

Det går säkert men mycket tveksam till att dom får.
Vet att vi fått liknande frågor på både Mercedes och Nissan men då hänvisar tillverkarna bara till helbilgodkänande och utsläppsregler och dom är hårda på sånt :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
volvoqq Lastbilsmekaniker
14 augusti 2020 · 5 127 Inlägg

Köper du en funktionsaddare ifrån v-parts så när du sätt dit den och startar och trycker på knappen att den skall vara avslagen så kommer den alltid vara avslagen tills du slår på den manuellt, är lite dyr dock.

panda666
14 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

mb_pucken skrev:

panda666 skrev:
går säkert att programmera bort om man lämnar in hos volvo, ja tror samma sak gick hos bmw med bmw bilar. Skitfunktion de där

Det går säkert men mycket tveksam till att dom får.
Vet att vi fått liknande frågor på både Mercedes och Nissan men då hänvisar tillverkarna bara till helbilgodkänande och utsläppsregler och dom är hårda på sånt :-)

a men skojar du^^ dom flesta som ja känner som har funktionen brukar alltid ta bort det, trycka bort det så fort dom kör iväg me sin bil. Så gjorde ja också när ja hade den funktionen.

mb_pucken
14 augusti 2020 · 5 083 Inlägg

panda666 skrev:

mb_pucken skrev:

panda666 skrev:
går säkert att programmera bort om man lämnar in hos volvo, ja tror samma sak gick hos bmw med bmw bilar. Skitfunktion de där

Det går säkert men mycket tveksam till att dom får.
Vet att vi fått liknande frågor på både Mercedes och Nissan men då hänvisar tillverkarna bara till helbilgodkänande och utsläppsregler och dom är hårda på sånt :-)

a men skojar du^^ dom flesta som ja känner som har funktionen brukar alltid ta bort det, trycka bort det så fort dom kör iväg me sin bil. Så gjorde ja också när ja hade den funktionen.

Vi får frågan ibland :-) andra vanliga frågor är adblue, bältespåminnaren, halvljusautomatiken och tpms.

Själv har jag inga problem med att köra med Start/stopp, orkar inte bry mig så länge AC och radio funkar :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Rensvinf
14 augusti 2020 · 528 Inlägg

Christian S skrev:

Rensvinf skrev:
Ett sätt att komma runt det är väl då att frivilligt försätta sig i min sits.  Jag *tror* (men vet inte, jag har inte kollat) att det finns ett separat batteri för SS.  SS aktiveras aldrig om det är för dålig kräm i det batteriet vilket jag har.  Dvs, om du är rädd för felkoder ifall du bort batteriet, så försök få tag på ett dåligt med för lite kräm.

ja det sitter ett extra litet support batteri på bilar med start stop.
hur vet du att det är "dålig kräm" i det batteriet? om din bil varnar för låg batterispänning så är det det vanliga batteriet den klagar på.
support batteriet laddas samtidigt som det vanliga batteriet.

Jag "vet" att det är dåligt kräm i batteriet beroende på ren uteslutning.   SS har vissa situationer där det aldrig aktiveras.  Dåligt batteri är en av dem.  Min bil varnar inte för dåligt batteri.  Startbatteriet är i ok skick. Bilen startade fint i vintras även när det var som kallast. Enda gången som SS fungerar är efter riktiga långkörningar. Då fungerar det några gånger.  Den enda faktorn som för mig är relevant då är just att det fått tillräckligt laddning under den långa färden.

Jag vet att batteriet inte är den enda faktorn som påverkar ifall SS är aktivt eller inte, men det är en av dem. Och den enda rimliga slutsatsen för mig. Detta, samt att när jag köpte bilen förra sommaren så fanns det en notis från ett serviceprotokoll från volvo om att det är gammalt och bör bytas. smile

Senast redigerat av Rensvinf (15 augusti 2020)

husseman
14 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, borde gå att få bort denna vansinnesfunktion med Volvos instrument. Snacka med nån på verkstan på en Volvoverkstad o kolla... inte kostymnissen vid disken, utan nån i verkstan. Annars e´det bara att lura systemet med svagt batteri, tacka Miljömupparna för denna vansinnesfunktion.
mvh/husse

Rensvinf
15 augusti 2020 · 528 Inlägg

Skulle tro att det får vara efter stängning som en volvoverkstad tar bort ss.  Det skulle se mycket dumt ut om volvo erbjöd sig att ta bort en funktion som säkert inkluderats i motorns godkännande dokument. (Kommer inte på ordet men alla motorer genomgår en certifiering för avgaser och dylikt.)

Senast redigerat av Rensvinf (15 augusti 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang