Volvo 740 -90 Startar inte på nyckeln

meckar_jonte
8 augusti 2020 · 65 Inlägg

Hej, jag har en Volvo 740 -90 B230F. Vi var och handlade en dag och då när vi kom hem till gården å stängde av bilen för att lasta av varorna, när vi skulle starta bilen för att köra in den till garaget så vred jag om nyckeln som vanligt och alla lampor lös som dem skulle men när jag skulle starta den så gick startmotorn inte runt och vi knackade på startmotorn och försökte vrida om nyckeln ett flertal gånger men den startade inte. Vi in puttade in bilen i garaget. Efter några timmar så gick jag ut och vred om nyckeln och då startade bilen. Jag lånade ut bilen efter några veckor och den funkade som den skulle. När den som hade lånat bilen kom tillbaka så stannade han bilen på gården. Vi åt middag och när han skulle fara iväg så blev det samma fel. Det klcikade inte när man vred om nyckeln men vi testade putta igång den och den gick igång på direkten. Det var inga problem, men det gick efter det inte att starta bilen på nyckeln. Jag har laddat batteriet och rengjort alla jord punkterna på bilen. Och det har inte blivit någon skillnad. Jag lätt bieln så några timmar men det var inte nån skillnad, nu har den stått några veckor å bilen har inte startat. Jag tänkte att det kan vara startmotorn som är trasig, men jag är inte säker på det. så tänkte att nån på detta forumet kan hjälpa mig eller kanske vet felet på bilen redan nu. Hade uppskattat att få hjälp med detta. Mvh / Mercedesboden

Senast redigerat av Mercedesboden (8 augusti 2020)

Nybergrobin
8 augusti 2020 · 2 377 Inlägg

Mercedesboden skrev:
Hej, jag har en Volvo 740 -90 B230F. Vi var och handlade en dag och då när vi kom hem till gården å stängde av bilen för att lasta av varorna, när vi skulle starta bilen för att köra in den till garaget så vred jag om nyckeln som vanligt och alla lampor lös som dem skulle men när jag skulle starta den så gick startmotorn inte runt och vi knackade på startmotorn och försökte vrida om nyckeln ett flertal gånger men den startade inte. Vi in puttade in bilen i garaget. Efter några timmar så gick jag ut och vred om nyckeln och då startade bilen. Jag lånade ut bilen efter några veckor och den funkade som den skulle. När den som hade lånat bilen kom tillbaka så stannade han bilen på gården. Vi åt middag och när han skulle fara iväg så blev det samma fel. Det klcikade inte när man vred om nyckeln men vi testade putta igång den och den gick igång på direkten. Det var inga problem, men det gick efter det inte att starta bilen på nyckeln. Jag har laddat batteriet och rengjort alla jord punkterna på bilen. Och det har inte blivit någon skillnad. Jag lätt bieln så några timmar men det var inte nån skillnad, nu har den stått några veckor å bilen har inte startat. Jag tänkte att det kan vara startmotorn som är trasig, men jag är inte säker på det. så tänkte att nån på detta forumet kan hjälpa mig eller kanske vet felet på bilen redan nu. Hade uppskattat att få hjälp med detta. Mvh / Mercedesboden

Helt sjukt svårt att komma med förslag men det känns som att startmotorn är kaputt...

Kolla gärna felkoderna först

Steff240
8 augusti 2020 · 1 005 Inlägg

Skulle kunna vara solenoiden på startmotorn som gett upp.
Det Kan vara kontaktstycket bak på tändningslåset som jävlas.
Det kan också vara så att sladden som går från tändningslåset till startmotorn har blivit bränd eller skavd så att det inte blir ordentlig kontakt.

Startmotorn är enkel att testa genom att lägga en skruvmejsel eller liknande över kontakterna och helt enkelt kortsluta den. Snurrar den då så är felet nån annanstans.

Obs! Kolla att växeln inte ligger i innan du prövar och håll inte direkt i metallen på verktyget du använder, det kan göra ont roll

meckar_jonte
8 augusti 2020 · 65 Inlägg

Jag testade med en mejsel och den gick inte runt. Så ska köpa mig en ny startmotor

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Man kan faktiskt försöka REPARERA den själv först.
En ny kostar flera tusen beroende på märke..
Det kan vara något simpelt..
Under alla 50 åren jag haft bil, så har jag alltid försökt laga FÖRST..
Men har du gott om "kosing i plånkan", så kör på.

Senast redigerat av axxet (8 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mew
8 augusti 2020 · 2 152 Inlägg

Det är en 740, billigare och mer tidseffektivt att ta första bästa startmotor från skroten. smile Att börja klabba med att laga en defekt startmotor till en sådan, njae.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Mew skrev:
Det är en 740, billigare och mer tidseffektivt att ta första bästa startmotor från skroten. smile Att börja klabba med att laga en defekt startmotor till en sådan, njae.

Jag kan läsa..roll
Han skrev att han skulle köpa en NY..
Annars hade jag såklart rekat skroten..
Men du vet väl hur giriga dom är där nu..
Man skulle nästan tro att dom är desperata med sina priser..
Jag blev själv blåst på ett distansköp, så det är ju inte så populärt hos "ut" numera..

Senast redigerat av axxet (9 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
9 augusti 2020 · 5 813 Inlägg

Det smartaste är att ta en multimeter och kolla om det kommer någon spänning till den lilla kabeln på startmotorn när man vrider på nyckeln. Sedan kan man kolla om det är någon spänning på den stora kabeln, och det skall det vara hela tiden. Slutligen kan man mäta om det är någon jordförbindelse mellan motorblocket och minuspolen på batteriet. Det finns många sätt att göra det, men ett sätt är att mäta om det blir 12V på motorblocket när man försöker starta, om det blir det så har man en kass jordfläta.

jaka54
9 augusti 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Och en ny startmotor kostar inte mer än 1300kr på elbilfirma.
Men jag skulle kolla kollektorn på den gamla startmotorn först!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang