Köpråd BMW E39 523i

Niaisk
9 augusti 2020 · 44 Inlägg

Hejsan alla här på garaget! Är ute efter första bilen och har landat på en BMW E39 523i som är i fint skick. Knappt någon rost alls och är bra servad och allt däremot så har jag en bra fråga, bilen är en 99a och motorn har 33000mil och då är min fråga, bilen ser ut att vara väldigt bra omhändertagen och den är servad väl men hur är motorn vid 33000mil?

Bilen kostar förövrigt 20000kr, men min fråga är som sagt om en 523a med 33000mil fast väl servad är en bra första bil? Går på fordon så skruva är inga problem men vill gärna ej ha en bil som går sönder det första man gör!

Vad kan vara bra att veta om den?

Så frågar er här på garaget som förmodligen vet mer än mig om denna bil smile

Tack i förhand smile

panda666
9 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Inga problem, dom kan gå hur mycket som helst, har sett exemplar som har gått 55+++ Men, stort men nu att du bör kolla så att allt funkar som det ska, provkör ordentligt långt och kolla ifall du inte ser några läckager i motorn, glykol, olja osv. Ska inte dra eller försvinna vatten eller olja, olja på oljestickan ska vara fin. Kan vara dags för kylsystemet att behöva bytas, kylare-vattenpump-termostat osv. Så med andra ord bör du kolla ordentligt och provköra. Är den verkligen välomhändertagen så ska det inte vara några problem. Automat eller manuell? om de automat se till att växlarna går mjukt o fint samt när du står på tomgång kolla så att mellan lägena D-R-P-N att växlarna går in direkt. Tar det lång tid från P-R-D brukar det vara symptom att lådan börjar bli slut.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 augusti 2020 · 17 466 Inlägg

Jag gillade vår gamla 523:a. Den kändes piggare än den var. Hade väl gått runt 30000 mil det sista. AC kylde perfekt dessutom (Kolla det, fungerar den inte så räkna inte med att den går att laga)

Det som tog död på den var att min mamma lånade den och vattenpumpen började läcka tydligen. Hon körde tills den dog... Så ha koll på tempen som även Pandan är inne på!

För 20000:- får den vara i ett riktigt bra skick! Bjuda 16k kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang