VIll se mer campervantrådar här, så jag får väl föregå med gott exempel Köpte en halvfärdig GMC Vandura 2500 (kallad Chevy Van G20 i amerikat) som skall få lite uppgraderingar och renovering. Tråd skapad, uppdateras allt eftersom
Mycket jobb men få bilder tyvärr, får försöka bli bättre på det. Gjort sedan start: * Trimätare lagad * Varvräknare lagad * Träram kring instrumentering nerslipad och lackad. * AC är lagad och kyler äntligen * Olja reglerad i växellåda, nu växlar den vettigt! * Elhissmotor bytt, vettigt att få in lite friskluft ibland? * Underredstvättad inför underredsskydd.
Bakdörren hade visst krympt med åren...
Efter typ 150 liter vatten så var det rent och motorn kunde få korrisionsskydd igen.
JN1975 skrev: Började bygga lite smått på en 1994 G20 med högtak, men kom inte så långt som din. Härliga bilar, men lite törstiga om man ska köra till södra Europa eller i öststaterna. Då är nog en VW-buss med diesel bättre.
Ja, dom är grymt härliga. Känns till 110% att de är byggda för amerikaner med mjuka flådiga stolar men med slö motor som låter mycket utan tanke på bränsleförbrukning. Dock så tycker jag inte att bränsleförbrukningen är allt för farlig ändå, denna hade sugit i sig 1.7-1.8 liter/mil med full packning. Det blir ändå en bit över 3ton att släpa fram Så småningom så kan det blir LS1-snurra i denna. Där har GM börjat fokusera på bränsleförbrukning på riktigt! En bra V8 kring 1l/mil är grymt bra.
Inte så kul att följa massa rost-bilder kanske men det är prio inför vintern så så får det bli just nu!
Framdörren genomgången, nu rostfri, ny elhissmotor, invändigt linoljesprutad och ny tätningslist! Isolering kvarstår att ordna.
Bort med nästa dörr! Lite faschinerande att det nästan går en rak linje på alla dörrar där rosten slutar. Många timmar senare..... Passade även på att rycka fram plasman för att förbereda för att nyttja utrymmet i dörren lite bättre. Vet inte till vad än bara, förslag (har barn, så porrtidningssamlingen är ett mindre bra förslag på den höjden)?
Cuefa skrev: Just en utfällbar drickahållare var det som kom till sinns, vore väl bra o ha en burkhållare till ölgästerna
Bra förslag, tanken är dock ungefär precis detta fast på den andra, mindre dörren på den stora '60'-dörren så får det bli någonting mer praktiskt - kanske skohylla.
Träskorna skall vi absolut se till att det får plats (måste bara skaffa ett par först).
Lite 'catch up post' med rejäl framspolning. 60-70h jobb i bilderna: 40/60-dörrarna rostlagade, oljesprutade invändigt och har fått nya lister! Nya mattor skall på i nederkant såklart. Tror bauhaus har bäst pris/prestanda här. Eller finns andra förslag?
När man monterar ner kjolen och får lite nyheter (hade definitivt väntat mig betydligt värre dock):
Rostfritt igen!
Bilen var nära rostfri under, men nytt skydd skall den få ändå såklart Runt 8kg underredsmassa senare så skall det få härda några dagar för att sedan linoljesprutas:
Hehe ingen aning. Men den bakre var nästan ny. Det är 3", men vet inte om dessa vanar gjordes med 3" eller om det var 2,5" orginal? Hur som helst så ersätter jag den bakre dämparen med ett rak rör. Blir det för tyst så ryker den främre också, blir det för högljutt så ersätts istället den främre med rakt rör och den bakre åker tillbaka igen. Bränner man 1.5-1.7 liter/mil i en 'stor' V8 så ska man väl ändå få höra hur motorn låter?
Tyckte den hängde för långt bak för att vara en katalysator? Men den kanske tänder så långt bak ändå. Längre fram sitter ingen katalysator i alla fall. Hur som helst så har reglerna gjorts om, så fram till -92 mäts tydligen bara HC som kan vara brutalhögt (4,5?) innan man får nedslag. Var in för någon månad sedan och besiktade Hondan och bad honom att tillse att katten tändes innan han satte avgasvärdena på pränt. Han sa då att det sket han i eftersom bara HC var av värde fram till -92
Har inte åkt så mycket, men den lilla vändan som togs verkade det bli riktigt bra med rakt rör sista biten Vänster tröskel klar! Och framskärmen.
Nu _tror jag_ att jag skall ge upp med rostlagning för 2020. Det finns ju roligare grejor att göra. Nu är det dock bara en bakdörr och höger tröskel kvar - så man kan ändå se ljuset i tunneln
Cuefa: Ska försöka få till det. Brukar vara lite knepigt med ljudupptagningar med vanliga mobil/gopro-mikrofoner dock.
Vettemannen: Ah, så det är katten alltså. Har inte lagt någon tankekraft alls på den eftersom att den typ inte behövs. Vet inte om den behöver 'sitta där' som det var tidigare på 88orna? Och du har nog rätt om att det är CO och inte HC som mäts och behöver vara <=4.5. Och det spelar egentligen ingen roll om det mäts eller inte. Har man dom värdena så är det dags att justera någonting ganska rejält på grejorna
Lite trevligt småpill som med liten tidsinsats ger synligt resultat klarlacksläppsfix!
Några helger tillbringade med vinterförberedelser av andra bilar. Men nu är det inte mycket kvar där och vanen kan få lite kärlek igen! Stol inhandlad som har följande bra egenskaper: * Smal (42cm). * Integrerat 3p-bälte. * Rejält lång skena för att justera den fram/bak. * I fällt läge så blir den 'nästan' helt plan. * Låda under stol. * Liten förvaring i stolssittsen.
Kaptensstolarna är rejält stora och tar lite för mycket plats i anspråk. Tanken är att en till sån här stol skall in och tillsammans ersätta båda kaptensstolarna. I fällt läge så skall de med någon kompletterande bit bli en säng. Lär krävas lite uppfinningsrikedom dock
Kom fram till att det borde fungera bra att behålla en ordinarie kaptensstol i 'baksätet'. Flyttade fram denna 20cm för att göra lite bättre plats bakom, det blir större skillnad än man tror. Benutrymmet är fortfarande brutalt.
Stolen som skall in bakom, har inte kommit fram till hur jag skall fästa denna ännu. Tanken är att den skall gå att montera bort på max någon minut utan att man känner att det är jobbigt. Tips?
Befintlig köksdel behålls men byggs till stora delar om. Även här är tanken ett 'snabbsystem' där köksdelen skall kunna demonteras och göra plats för en extra sittplats samt mer utrymme i skåpet. MYCKET jobb trots genvägen med att återanvända befintlig lösning till stor del.
Konstuera om gasolhållare en del gör att dieselvärmaren på millimetern går in i facket bredvid Planen är att det skall gå att komma åt en av tuberna från "40-dörren" och på så sätt kunna laga mat utomhus smidigt. Mycket inpassning blir det...