Köpråd: Toyota Prius eller bilar med bra ekonomi

oscarthorn
10 augusti 2020 · 2 Inlägg

Hej!

Jag och min fru letar bil och är rätt så okunniga. Så tar tacksamt emot alla tips!

Vi har en budget på 60 000kr cirka och inte så många egentliga starka preferenser. Vi vill ha en bil som är billig att köra (både i bensin och underhåll) och med bra vägghållning, alltså inte en liten stadsbil en sån har vi redan. Min fru börjar snart jobba som mäklare så det blir en hel del körande med bilen både i stan och på landet, vi bor dessutom lite utanför stan. Är bilen också helt ok tyst så är det ett plus, men vi jämför med att köra motorväg med en Hyundai i10 så kanske inte är jätte svårt att slå. Om bilen ser någorlunda vettig ut så är det ett plus (ni vet hur det är i den branschen).

Har hört mycket bra om Toyota Prius (bla när jag sökt här) men verkar mest finnas ganska gamla sådana på marknaden. Hittade en där vi bor från 2004 som gått 28000 mil men med fullstämplad service bok och renoverat batteri för 42 000kr, ser fin ut. Men jag har ingen aning om vad som är ok. Hur gammal man kan satsa på? Hur många mil?

Andra förslag på bra bilmodeller?

Tack!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

NEJ, det går inte att komma med en halvtaskig gammal bil i den branschen..
Hur skulle det se ut.. roll
En flärdfri kärra , men inget lyxåk, som kan misstolkas..
För 60k så får man kanske inte vad man tänkt..
En 16 år gammal kärra hade jag aldrig köpt till DET priset, men det är jag det.
Du kan ju få en opel Astra 2015 för det priset..
https://www.wayke.se/objekt/ce1ca2bb-60 … hk-manuell
Hade jag sett din käring komma med en sån, till en visning,så hade det varit acceptabelt..

Senast redigerat av axxet (10 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 augusti 2020 · 17 470 Inlägg

Prius ÄR dyra. Av en anledning. De bara går och går. Men man bör köpa en med keyless ( i princip alla har det, men i alla fall). Vår gamla Prius har rullat 23000 mil nu och vi har ägt den i många år. Startbatteriet (Litet 12v-batteri) är bytt. Svagt punkt på dessa. Även bakfjädrar som är trötta. I övrigt felfri.

AC ska fungera och kyla bra. Även misskötta exemplar har bra kylfunktion.

Det finns även Prius med navigation. Men den är sällan uppdaterad så skit samma. En navigator man sätter i vindrutan med 10 års gratis kartuppdateringar kostar cirka 1200:- så...

Priusen är lite speciell att köra då det bara finns en växel fram/bak. Motorn har sällan det varvtalet som man är van vid. En vanesak. Den lådan går för övrigt inte sönder. Alla har Automat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
oscarthorn
10 augusti 2020 · 2 Inlägg

NEJ, det går inte att komma med en halvtaskig gammal bil i den branschen..
Hur skulle det se ut.. roll
En flärdfri kärra , men inget lyxåk, som kan misstolkas..
För 60k så får man kanske inte vad man tänkt..

Haha, vi har inte tänkt oss något lyxåk så det förväntar vi oss inte. Får bli i så fall om hon tjänar bra med pengar! Men den Astran var iofs rätt fin (du hör det är min nivå på kunskap, den ser vettig ut).

Vår gamla Prius har rullat 23000 mil nu och vi har ägt den i många år.

Hmm, då är det kanske inte uteslutet iaf. Man kan ju alltid titta på den. Den behöver ju kanske inte rulla för evigt särskilt om man kan få ner priset, nu börjar vi precis jobba båda två så om några år är ekonomin troligen annorlunda.

Senast redigerat av oscarthorn (10 augusti 2020)

Redibo
18 augusti 2020 · 8 Inlägg

Kan varmt rekommendera Priusen! Nu bor jag förvisso i USA, men köpte en Gen 2 (2009) när jag flyttade hit. Har haft den i snart ett år, och har gått totalt 32000 mil nu. Inga som helst problem för min del. Bytte bromsklossar för att de var slut, men man använder inte bromsarna ofta tack vare regenereringen, och bytte alla kylvätskor och växellådsoljan för att stället jag köpte den från inte visste när eller om det var gjort. Originalhybridbatteri, men har räknat in att behöva byta det när det går, men peppar peppar kanske jag klarar det tills jag åker hem till Sverige igen. Ligger på runt 0,56 blandad körning med gott om rödljusstop och åretruntdäck som inte är särskilt lättrullande. Det är verkligen en fantastisk rumptransport! Enda problemet jag har är att sätena inte är justerbara i höjd, vilket är på gränsen då jag är 191 cm lång, men det fungerar. Lastar riktigt mycket med fällda säten, 65" TV är inga problem, och en tvåpersonerstripp till Ikea funkar perfekt det också. Gillar den så mycket att jag med största sannolikhet lär köpa en när jag flyttar hem! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang