Bästa billiga "sport mazdan"

vemvetmest
11 augusti 2020 · 22 Inlägg

Halloj,

Hoppas det är fler än jag som sitter på jobbet och har lite halv tråkigt medan alla andra är på semester fortfarande.

Jag har kollat lite på blocket och insett att mazda har tre "sportbilar" för 50 000 ungefär, vilket jag tycker är rätt intressant.
Så jag är lite nyfiken på vilken av dessa folk hade valt.

Den långsamma, den ohållbara eller den klumpiga.

Miata (mx5)
RX8
MPS 3/6

Och svara inte, "det spelar roll vad man ska göra med bilen".
Det ska vara den som ni anser mest rolig för pengarna helt enkelt.

Mvh

torsen
11 augusti 2020 · 7 198 Inlägg

För det första, din kroppskonstituion/BMI kan diskvalificera dig från MX5/Miata.
För det andra, vad ska du ha bilen till? - Fortskaffningsmedel eller?
Hur "händig" är du? - kan medföra att RX8 faller bort.
Hur långsiktig är din ekonomi/budget mot oförväntade reparationer? - inte till RX8:ans fördel.
Tjaa, då finns bara en Mazda kvar.

Alla tre uppfyller kriteriet "mycket roligt för pengarna" när det gäller körglädje.
Men myntet har en baksida - bilen ska rulla utan allt för stora ekonomiska uppoffringar.

Om BMI:et tillåter = MX5!

Vita_Vargen
11 augusti 2020 · 1 281 Inlägg

MX-5 NA/NB med stora motorn. Mer körglädje för pengarna finns inte. Har betydligt effektstarkare bilar i vagnparken men finns inget som klår den körkänslan i MX-5an när man glider på en lagom kurvig landsväg. Mekaniskt skottsäkra, bara rosten som är nackdelen med dessa bilar.

vemvetmest
11 augusti 2020 · 22 Inlägg

Jo haha visst är det så, miatorna verkar ju inte vara allt för förlåtande för de lite längre individerna.
Jag har alltid avskytt miator med deras små motorer men under denna sommar har det vuxit en kärlek till dem i mig.

Jag har bara kört en mps 6 av dessa och den tyckte jag klart var snabb men den kändes väldigt plastig och lämnade inget vidare sug för min del.
Rx8orna verkar ju vara väldigt mycket bil för pengarna men det är bara något i en som håller en tillbaka för att testa dessa. Är alla skraja för dessa med all rätt eller är det fördomar tro?

Utmarks-Loke
11 augusti 2020 · 5 813 Inlägg

Av de tre skulle jag helt klart välja Miatan. RX8 är säkert kul men wankel dricker för mycket bensin och blir snabbt slitna i motorn. 3/6 MPS är framhjulsdrivna så det är mindre intressant. Miatan blir det logiska valet.

Curse
11 augusti 2020 · 686 Inlägg

MPS 6an är fyrhjulsdriven. Med aktiv centrumdiff.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Cuefa Ain't no place like home...
11 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

6 MPS är väl en kanonbra allround-bil. Användbar året runt, långt ifrån trött eller tråkig och oftast hyfsat utrustad!
Men rosten... Brrrr....

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Utmarks-Loke
11 augusti 2020 · 5 813 Inlägg

Rost är väl mysigt, naturens egen återvinningsmetod. Mazda är ett bra miljöval.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang