Behöver jag byta alla fyra däck samtidigt? Vw Passat TDI 4M (fyrhjulsdriven)

ante123
11 augusti 2020 · 546 Inlägg

jag har en VW PASSAT TDI 140 DPF 4M med 2st dåliga framdäck som måste bytas.
eftersom det är 4hjulsdrift på den så är jag lite osäker OM jag bara kan byta 2däck eller måste alla 4bytas har hört lite olika kring detta någon som har koll/erfarenhet av det hela?



Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

mb_pucken
11 augusti 2020 · 5 087 Inlägg

Mönsterdjup på dina minst slitna däck?
Vill minnas att det är en viss procent det får skilja.
Sen kan faktiskt rullomkretsen skilja på olika märken av däck osv så därför brukar jag personligen rekommender att man byter alla 4.
Sen är det alltid en trygghet att veta att man har bra däck.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
ante123
11 augusti 2020 · 546 Inlägg

backhjulen är HELT okej andeledning till att fram måste bytas är att jag var lite korkad/snål och inte gjorde en hjulinställning

Utmarks-Loke
11 augusti 2020 · 5 833 Inlägg

Försök få tag på likadana däck och sätt på fram så blir det säkert bra. De kommer ju ändå slitas fortare fram så det blir snart jämnt mellan axlarna

ante123
29 augusti 2020 · 546 Inlägg

följde ditt råd Utmarks-Loke och har inte märkt någon skillnad:))

Johansson72 IT Geek och Audiot
30 augusti 2020 · 127 Inlägg

Minns att det fungerat bra med två slitna å två bra däck innan du bytt till två nya och två bra. Typ samma relation där.

Det enda man ska tänka på egentligen är väl att inte blanda mönsterdjup på samma axel, dvs fram eller bak.

torsen
30 augusti 2020 · 7 234 Inlägg

Vilken typ av "4-hjulsdrift" har din bil?
Har den viscokoppling mellan axlarna så kan den kopplingen ta skada av allt för stor skillnad i diameter på hjulen mellan framaxel och bakaxel.
Viscon kan "koka sönder" och blir på sikt en "stelkoppling" mellan axlarna, som i sin tur medför risk för "sönderbrytning" av axlar samt, inte minst, mycket mycket förädiska egenskaper vintertid på halt underlag.
Blir som att köra med "mittdiffen" spärrad på en bil med riktig 4x4-drift.

Så mitt råd är att byta att byta alla fyra däcken samtidigt, och sedan vid "halvårsskiftet" mellan sommar- och vinterhjul låta hjulen växelvis placeras fram eller bak.

simlar
30 augusti 2020 · 5 524 Inlägg

torsen skrev:
Vilken typ av "4-hjulsdrift" har din bil?
Har den viscokoppling mellan axlarna så kan den kopplingen ta skada av allt för stor skillnad i diameter på hjulen mellan framaxel och bakaxel.
Viscon kan "koka sönder" och blir på sikt en "stelkoppling" mellan axlarna, som i sin tur medför risk för "sönderbrytning" av axlar samt, inte minst, mycket mycket förädiska egenskaper vintertid på halt underlag.
Blir som att köra med "mittdiffen" spärrad på en bil med riktig 4x4-drift.

Så mitt råd är att byta att byta alla fyra däcken samtidigt, och sedan vid "halvårsskiftet" mellan sommar- och vinterhjul låta hjulen växelvis placeras fram eller bak.

Alla VW som har 4motion har Haldex (förutom Passat B5)
Passat B5 har Torsen-mittendiff oavsett om bilens fyrhjulsdrift kallas Syncro eller 4motion.

Riktlinjerna brukar vara max 2mm mönsterskillnad höger/vänster och max 4mm skillnad fram/bak.

Senast redigerat av simlar (30 augusti 2020)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang