Bil såld på blocket, köpare vill häva köp efter en vecka. Vad gäller?

Entropy
12 augusti 2020 · 3 Inlägg

Hej!

Jag sålde precis min första bil för en vecka sedan på blocket. Vi skrev ett kontrakt via blocket där bilen såldes i befintligt skick. Den är en Renault Clio 09 som har gått 17000mil och såldes för 26700 (efter köparen prutat ner från 29900kr) Bilen besiktades förra sommaren och efter det är ingen extra kontroll gjort eller liknade.

Nu en vecka senare kontaktar köparen mig om att bilen "crashat" och fick köras in i 10km/h på en verkstad, Problemen enligt ett mail hon skickat är:  tändstift, tändkablar, tändspole, handbroms, spindelleder, bakfjäder, bromsskivor.

Allt som allt till en kostnad på runt 15 000 kr.

Detta är inget jag (som visserligen väldigt bil okunnig)  vetat om utan jag hänvisade vid försäljningen (muntligt) till senaste besiktningen för ett år sedan gick bra men att vi inte gjort något efter med den.

Köparen både kontrollera bilen utvändigt och provkörde bilen samt hade med sig två andra personer varav en provkörde den.

I telefonen har köparen vart ganska hotfull och sagt att hon ska stämma mig om jag inte betalar tillbaka allt.

Jag förstår att det är köpelagen som gäller och köparen hänvisar att hon anser att bilen är väsentligt sämre skick än vad hon kunde anta. Stämmer det? Hur borde jag gå vidare?  Vad har ni för erfarenhet angående detta?

Tacksam för svar. Ursäkta om jag hamnat fel.

spillolja
12 augusti 2020 · 4 014 Inlägg

Inte mycket att bryr sig
finns en kandidatuppsats  om detta, det är stort sett omöligt för köparen att får sin vilja igenom när det gäller bilar i denna prisklass:
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func … Id=1977210

om det kommer krav på detta lägg upp det i detta forum med perosnuppgifter och övrig indetitet
maskerade, (använd garagets fotoalbum)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
simlar
12 augusti 2020 · 5 516 Inlägg

Luktar som att köparen försöker blåsa TS.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Marlboroman
12 augusti 2020 · 8 228 Inlägg

I väsentligt sämre skick är ju lite luddigt. Men köparen har ett stort ansvar och undersökningsplikt. Om den gick som den skulle utan onormala ljud eller vibrationer så får köparen stå sitt kast. Man tycker ju att 3 personer borde kunnat se / höra / känna något av det som räknas upp.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Rexel
12 augusti 2020 · 61 Inlägg

Köparen provkörde bilen och hade även med sig två andra personer varav den ena också provkörde bilen innan köp. Hade bilen varit i så dåligt skick som det låter på köparen nu så är det stor sannolikhet att man hade märkt något på provkörningen, missljud, konstig gång osv. Troligen har verkstaden gjort en övergripande bedömning gällande vad som skulle behöva bytas och sen har köparen fått en lista som hon försöker tvinga säljaren att betala nu. Mer än hälften av det som radats upp har troligen ingenting med haveriet att göra utan är bara utöver sas och säkert fullt rimligt med tanke på bilens ålder.

Vita_Vargen
12 augusti 2020 · 1 281 Inlägg

Den kan rasa på vägen hem och det är inget som man som säljare har något ansvar för.
Jag har varit med om det två gånger. Ena gången så illa att de vart hål på blocket. Köpt i Tyresö, kom till Sätra innan den dog xD

Entropy
12 augusti 2020 · 3 Inlägg

Tack för svar.

Köparen vill framförallt häva köpet. Tror inte hon vill begära mer än vad hon betala och att jag ska ta tillbaka bilen. Så tror inte hon iallafall ursprungligen var ute efter att blåsa mig.

Hon (som är i 50års åldern) verkade heller inte speciellt bilkunnig och var här med sina föräldrar, pappan verkade dock veta lite mer (var han som också provkörde bilen). Däremot vill jag gärna inte behöva ta tillbaka bilen för vill gärna att detta ska vara klart och framförallt inte kosta mer.

spillolja
12 augusti 2020 · 4 014 Inlägg

Bjud hälften för kärran  smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
12 augusti 2020 · 5 813 Inlägg

Bara neka att häva köpet, glöm saken och gå vidare. Köper man en bil i den prisklassen måste man förvänta sig att saker kan gå sönder.

pelpet
12 augusti 2020 · 94 Inlägg

Var inte rädd för en stämning. Eftersom summan understiger ett halvt basbelopp blir det ett småmål där var och en betalar sina egna rättegångskostnader + ansökningsavgiften.

https://lawline.se/answers/vem-star-for … ingsavgift

Om hon skulle få för sig att göra slag i saken så lär hon stämma dig på max 15000 kr alt kräva att du tar tillbaka bilen. I rätten kan du argumentera för att nya delar blir en förbättring av bilen och hävda att du max borde betala hälften, men att du egentligen inte borde betala någonting eftersom bilen köptes i befintligt skick. Skulle du totalförlora kan du tappa som mest 15000 + 900 kr.

Jag hade förklarat för henne att du förstår att hon känner sig besviken över att hon hade otur, men att ni gjort affären med premissen att det är en gammal bil som egentligen kan gå sönder när som helst, och man kan ju inte gå och ändra på premisserna i efterhand. Vill man ha garantier så får man köpa hos en bilhandlare och betala en hel del extra för det.

Hamilton
12 augusti 2020 · 8 864 Inlägg

Du har sålt en begagnad bil och köparen är missnöjd, inte mycket att lägga energi på säg åt köparen att du välkomnar att hon tar det till domstol.

Fotograf på tierpidag.se
spillolja
12 augusti 2020 · 4 014 Inlägg

pelpet skrev:
Om hon skulle få för sig att göra slag i saken så lär hon stämma dig på max 15000 kr alt kräva att du tar tillbaka bilen. I rätten kan du argumentera för att nya delar blir en förbättring av bilen och hävda att du max borde betala hälften, men att du egentligen inte borde betala någonting eftersom bilen köptes i befintligt skick. Skulle du totalförlora kan du tappa som mest 15000 + 900 kr.

även ca 1755:- för 1 timmes rådgivning hos jurist alt. advokatbyrå, för vinnade part
men faktura för sådan rådgivning ska kunna uppvisas

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
12 augusti 2020 · 7 198 Inlägg

Entropy skrev:
Jag sålde precis min första bil för en vecka sedan på blocket. Vi skrev ett kontrakt via blocket där bilen såldes i befintligt skick.

Nu en vecka senare kontaktar köparen mig om att bilen "crashat" och fick köras in i 10km/h på en verkstad, Problemen enligt ett mail hon skickat är:  tändstift, tändkablar, tändspole, handbroms, spindelleder, bakfjäder, bromsskivor.

Allt som allt till en kostnad på runt 15 000 kr.

I telefonen har köparen vart ganska hotfull och sagt att hon ska stämma mig om jag inte betalar tillbaka allt.

Jag förstår att det är köpelagen som gäller och köparen hänvisar att hon anser att bilen är väsentligt sämre skick än vad hon kunde anta. Stämmer det? Hur borde jag gå vidare?  Vad har ni för erfarenhet angående detta?

Kontraktet du skrivit anser jag skyddar dig.

En begagnad bil kan förväntas vara behäftad med fel och brister förorsakade av tid och körsträcka. Därför en begagnad bil är billigare än en ny. Även därför man efter provkörning skriver kontrakt om att man är nöjd med bilen och priset. Är man inte det, trots "tvenne rådgivare" vid köpetillfället, avstår man från köp. Så enkelt är det.

Tändstift, tändkablar, tändspole, handbromsfunktion, spindelleder, bakfjädrar och bromsskivor är förbrukningsmaterial.

Hade du undanhållit en av dig känd krockskada, som reparerats oprofessionellt, hade jag förstått att köparen varit missbelåten. Även om sådant ingår i köparens undersökningsplikt.

Köparen kan inte enligt köplagen hävda att bilen är i sämre eller väsentligt sämre skick än hon kan förvänta sig. Köparen har ju provkört och godkänt skicket.
Inte ens hos en bilhandlare, där bilar över 30.000:- måste garanteras en viss trafiksäkerhet, kan köparen hänvisa till köplagen.

I och för sig är 26.700:- ett rätt högt pris.
Enligt en snabbkoll med www.bilpriser.se värderas bilen till mellan 10.000:- och 20.000:-.
Om jag läst rätt.

Men det är inget som ger köparen rätt att reklamera en bil som hon, tillsammans med två andra en gång har godkänt.

Ett ohemult försök att stjäla pengar från dig. Du har torrt på fötterna. Simma lugnt.

Anser jag.

panda666
12 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

Finns absolut ingenting köparen kan göra, det är fullständigt köparens bekymmer nu och får göra precis hur hen vill men kan absolut inte få rätt för det nu. Det är köparen som måste kontrollera allt och provköra, har man accepterat och betalat och gjort ägarbyte då är det försent. Finns inget o göra nu bara gå vidare me livet, har också köpt massa bil som visat sig vara skrot på väg hem men inte gjort nått mer än att åka o fixa på verkstad. inte mycket man kan göra utan se glad ut. Däremot om man köpt från handlare då är det en annan femma. Till ts skulle ja inte göra nånting utan totalt skitit i vad köparen säger. punkt slut

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Amen..
Det betyder att jag håller med alla andra som skrivit att köparen inte har en chans att häva köpet och ska själv fixa det som den sk verkstaden hittat på som dom tror är dåligt. Dom tar väl också en chans att tjäna lite extra på en dummer..smile
Gratulerar f ö till en BRA affär !

Senast redigerat av axxet (12 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Entropy
12 augusti 2020 · 3 Inlägg

Kul att höra alla dessa svar, får min puls att gå ner något. Hon har nu skickat ett till mail med en offert m.m.

PRISFÖRSLAG BYTE AV KABLAR /STIFT/TÄNDSPOLE  3600:-
BYTE AV HANDBROMSVAJRAR     1995:-
BYTE AV SKIVOR+BELÄGG FRAM    3100:-
BYTE AV SPINDELLEDER HÖ+VÄ      4300:-
BYTE AV FJÄDRAR BAK V BRUSTEN    2300:-

Och skriver följade:

Köpare skrev:
"Här kommer listan med fel och kostnader från Sotenäs Bil.
Vad de sade till mig var detta:
"Detta var gamla fel som skulle ha uppdagats vid besiktning, och bilen skulle aldrig klarat en besiktning dagen innan *** köpte den. Den skulle ju ha besiktigats i Augusti i år men pga corona blivit framskjutit till Mars nästa år.
Det är bl a glapp i bromsar, Spindelleden är rent trafikfarlig - om den havererar när man är ute och kör kommer den kollapsa i framvagnen. Det är uppenbart att felen funnits förut."

Det här är inte kul för någon utav oss - men bilen är helt klart i väsentligt sämre skick än vad jag förväntat - direkt trafik farlig.
Jag är villig att förhandla, jag vill varken ruinera er eller mig. "

.

Så hon verkar ju vara lite mer mötande nu. Jag har som sagt inte vetat om något av dessa fel om dom nu skulle ha funnits när den såldes. Utan har sålt en bil i befintligt skick som besiktades för ett år sedan, vilket jag vart ärlig med. Som det låter på svaren jag fått här så verkar detta mest vara slitage delar som inte är ovanligt att de är dåliga? Och borde detta räknas in på köparens undersökningsplikt?

Senast redigerat av Entropy (12 augusti 2020)

nitrousblu3_rs
12 augusti 2020 · 262 Inlägg

Sluta svara henne, blockera hennes nummer sedan bekymrar du dig för annat istället. Alltid en stor risk att köpa en begagnad bil av en privatperson.

panda666
12 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

Entropy skrev:
Kul att höra alla dessa svar, får min puls att gå ner något. Hon har nu skickat ett till mail med en offert m.m.

PRISFÖRSLAG BYTE AV KABLAR /STIFT/TÄNDSPOLE  3600:-
BYTE AV HANDBROMSVAJRAR     1995:-
BYTE AV SKIVOR+BELÄGG FRAM    3100:-
BYTE AV SPINDELLEDER HÖ+VÄ      4300:-
BYTE AV FJÄDRAR BAK V BRUSTEN    2300:-

Och skriver följade:

Köpare skrev:
"Här kommer listan med fel och kostnader från Sotenäs Bil.
Vad de sade till mig var detta:
"Detta var gamla fel som skulle ha uppdagats vid besiktning, och bilen skulle aldrig klarat en besiktning dagen innan *** köpte den. Den skulle ju ha besiktigats i Augusti i år men pga corona blivit framskjutit till Mars nästa år.
Det är bl a glapp i bromsar, Spindelleden är rent trafikfarlig - om den havererar när man är ute och kör kommer den kollapsa i framvagnen. Det är uppenbart att felen funnits förut."

Det här är inte kul för någon utav oss - men bilen är helt klart i väsentligt sämre skick än vad jag förväntat - direkt trafik farlig.
Jag är villig att förhandla, jag vill varken ruinera er eller mig. "

.

Så hon verkar ju vara lite mer mötande nu. Jag har som sagt inte vetat om något av dessa fel om dom nu skulle ha funnits när den såldes. Utan har sålt en bil i befintligt skick som besiktades för ett år sedan, vilket jag vart ärlig med. Som det låter på svaren jag fått här så verkar detta mest vara slitage delar som inte är ovanligt att de är dåliga? Och borde detta räknas in på köparens undersökningsplikt?

lol hade framvagnen varit så dålig så skulle dom märka det om 2 pers hade provkört skiten. bilen var alltså godkänd besiktad förra gången men nu har besiktningen blivit uppskjuten pga corona. Då är det bara o spara pengar för dom och fixa det fram till nästa års mars. Det är undersökningsplikt tyvärr som gäller. Hade dom ögon och öron öppna under provkörning och hade kollat närmare på bilen hade dom kanske hittat saker och prutat. Tror inte dom kollade ordentligt. Som sagt för sista gången skit i dom nu och glöm detta hela. Du behöver inte svara och har inget att vara orolig över. finns absolut inget dom kan göra och ingen polis eller åklagare kommer ta detta i uppdrag då annat viktigare finns att göra. Bara glöm och gå vidare och tänk inte ens mer på detta.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2020 · 17 380 Inlägg

Stämmer in i kören ovan. Släpp det och vill tanten lämna in bilen så är det inte ditt problem.

Har jobbat som bilförsäljare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
12 augusti 2020 · 2 183 Inlägg

Det är köplagen som gäller, om den inte talats bort vid köpet. Är inget sagt så gäller köplagen.

Sen kan vi såklart spekulera i hurvida oddsen är att köparen kommer vinna, eller ens driva det så långt.
Men köplagen är vad som gäller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang