Volvo 744gl 1991 bränslepump

Erik1920
14 augusti 2020 · 2 Inlägg

Hej de är så att jag har en volvo 740 som inte startar
Det började med att pumpen bak började lägga av och det visade sig att det va relät till pumpen så vi bytte det
Och man hör varje gång pumpen startar när man vrider på tänningen
Men nu så drar inte pumpen igång alls

Är det någon som vet om det är pumpen som måste bytas eller om de finns något annat fel
Noterar att jag har bytt ennu till ett nytt relä och reläna funkar och säkringarna funkar men pumpen går ej igång
Tacksam för svar och hjälp på vad det kan vara för fel?????

De är en volvo 744gl
(1991)

Senast redigerat av Erik1920 (14 augusti 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Ta av bränsleledningen vid något bra ställe under huven ,så ser du om det kommer något..
Ner med ledningen i en flaska..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
14 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

Prova att mäta direkt på pumpen om det är någon spänning där när man vrider på nyckeln

jaka54
14 augusti 2020 · 5 677 Inlägg

Hej!
Kolla elanslutningarna på locket ner till tanken.!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Prova att mäta direkt på pumpen om det är någon spänning där när man vrider på nyckeln

jaka54 skrev:
Hej!
Kolla elanslutningarna på locket ner till tanken.!

Asså, ts , den stackarn , verkar handfallen, så mitt flasktips måste vara det bästa för att se om pumpen/arna funkar på ett enkelt sätt..:roll

Senast redigerat av axxet (14 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
14 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

axxet skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Prova att mäta direkt på pumpen om det är någon spänning där när man vrider på nyckeln

jaka54 skrev:
Hej!
Kolla elanslutningarna på locket ner till tanken.!

Asså, ts , den stackarn , verkar handfallen, så mitt flasktips måste vara det bästa för att se om pumpen/arna funkar på ett enkelt sätt..:roll

Jo, det är en bra metod för att se om det kommer någon bensin. Men om inte det gör det kan man gå vidare och kolla om det kommer ström till pumpen. Eller pumparna, vissa bilar har ju två.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Amen till ovan..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
14 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, min vilda gissning blir att bränslepumpen(högtryckspumpen) sagt upp sig. Har du en liten matarpump i tanken, så brukar riktiga pumpen suga genom den.
Ta bort slangen från riktiga pumpen o kolla om det e´sprutt e´mitt tips- annars byt. Finns tom. på feltema o kan hålla några månader eller ett år om du har tur.
mvh/husse

Erik1920
14 augusti 2020 · 2 Inlägg

axxet skrev:
Ta av bränsleledningen vid något bra ställe under huven ,så ser du om det kommer något..
Ner med ledningen i en flaska..

Ja tror de kommer fram bensin, för man hörde alltid förut att pumpen startade när man vred på nyckeln och sen va de ju som sagt att relä slutade funka å då bytte vi å då funkade pumpen igen men nu låter nt pumpen alls alltså pumpen startar inte alls längre så därför jag undrar om de är ngt med elin fram till den elr någe kablar ?

Utmarks-Loke
15 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

Erik1920 skrev:

axxet skrev:
Ta av bränsleledningen vid något bra ställe under huven ,så ser du om det kommer något..
Ner med ledningen i en flaska..

Ja tror de kommer fram bensin, för man hörde alltid förut att pumpen startade när man vred på nyckeln och sen va de ju som sagt att relä slutade funka å då bytte vi å då funkade pumpen igen men nu låter nt pumpen alls alltså pumpen startar inte alls längre så därför jag undrar om de är ngt med elin fram till den elr någe kablar ?

Då gör du som jag skrev och mäter på pumpen om den får någon ström. Om den får ström men inte snurrar är den sönder. Får den ingen ström så sitter felet någon annanstans.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

"Då gör du som jag skrev och mäter på pumpen om den får någon ström. Om den får ström men inte snurrar är den sönder. Får den ingen ström så sitter felet någon annanstans"

Inte ens jag kunde sagt det bättre! smile

Senast redigerat av axxet (15 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
19 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm.. om den får ström får du mäta i serie.. att den kan få 12v(spänning) ..kan du mäta med multimeter. Men det säjer inte att den får ström... obelastat kan allt visa 12v med multimeter. Men att det e´en av ärgad kabel som inte fixar mer än multimeterns mätström... e´att tänka på. En riktig provlampa som drar ström e´att föredra.
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang