Garagebygge

Dokumentation av ett nytt garage
  • 33 Följare
  • 4 796 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2021
Oskar_Thompson
14 augusti 2020 · 335 Inlägg

Farsan och jag köpte ett litet rivningsprojekt för ett år sedan, 210 kvadratmeter av isolerad och plåtklädd tälthall som vi plockade ner under en period av 2 månader
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-274651e94330e8d0a9a31710bbc69cad.jpg (Farsan i bild)
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-bb20e3a93f3cea8a8ddb1b955af619c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-b6034a65952a18988936a59157074aaf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-8d5ecc06e8a5652c60c0c8f8dac29718.jpg

Så nu ligger det på backen på en hemlig plats😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-6e57ac5134373d6639d8f0e0762cd80c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-7e34682b92fc308b362362a18821e618.jpg

Förhoppningsvis så kan vi börja slå upp det igen under kommande året, efter vi har flyttat till ett nytt ställe med lite mer plats🙂

Senast redigerat av Oskar_Thompson (14 augusti 2020)

MrCrankyface
14 augusti 2020 · 460 Inlägg

Jösses, nu blir man avundsjuk! Hoppas ni får ihop det fort så du har en bra plats att mecka på sen!

Volvo Amazon "131" (1965)
Oskar_Thompson
14 augusti 2020 · 335 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Jösses, nu blir man avundsjuk! Hoppas ni får ihop det fort så du har en bra plats att mecka på sen!

Ja, lite tid kommer det nog att ta, vi ska flytta till det nya stället i oktober, och sen måste det sökas byggndaslov osv innan bygget kan börjas. Men förhoppningsvis så gjuter vi plattan i vår och sätter upp allt nästa sommar.  Det är ett väldigt ekonomiskt sätt att bygga garage på dock om man inte är rädd för att arbeta lite, vi fick stommen, isoleringen, tältet och plåten för 25k👍 så förhoppningsvis landar det lite under 200k när det blir klart, 60-70k för plattan, 50k för fasad (vi ska byta plåten till trä troligtvis), 50k för annat gällande byggnaden och 50k för leksaker (lyft, svarv, fräs)

partyvan
14 augusti 2020 · 1 071 Inlägg

Oskar_Thompson skrev:

MrCrankyface skrev:
Jösses, nu blir man avundsjuk! Hoppas ni får ihop det fort så du har en bra plats att mecka på sen!

Ja, lite tid kommer det nog att ta, vi ska flytta till det nya stället i oktober, och sen måste det sökas byggndaslov osv innan bygget kan börjas. Men förhoppningsvis så gjuter vi plattan i vår och sätter upp allt nästa sommar.  Det är ett väldigt ekonomiskt sätt att bygga garage på dock om man inte är rädd för att arbeta lite, vi fick stommen, isoleringen, tältet och plåten för 25k👍 så förhoppningsvis landar det lite under 200k när det blir klart, 60-70k för plattan, 50k för fasad (vi ska byta plåten till trä troligtvis), 50k för annat gällande byggnaden och 50k för leksaker (lyft, svarv, fräs)

Låter lite väl billigt med 60-70k för plattan.

Jag bygger 200kvm och gjöt platta nyligen bara betongen va 90k plus armering 19k sen körde 10cm cellplast så 16k där sen 0-90 och bärlager 20k så nästan 150k och då har jag egen grävmaskin och gjort allt jobb själv.

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
Oskar_Thompson
15 augusti 2020 · 335 Inlägg

partyvan skrev:
Låter lite väl billigt med 60-70k för plattan.

Jag bygger 200kvm och gjöt platta nyligen bara betongen va 90k plus armering 19k sen körde 10cm cellplast så 16k där sen 0-90 och bärlager 20k så nästan 150k och då har jag egen grävmaskin och gjort allt jobb själv.

Kan gött vara så att det går över, mest räknad på baksidan kuvert än, men det kan gott hända att det äter in på "leksakspengarna"😂.
Men du måste väll ha gjutit en väldigt tjock platta i så fall? Enligt Google iaf så brukar betong ligga runt 1900-2000 kronor kubiken, vilket blir ca 50k för en platta på 10cm. En del armeringsmattor har vi också, men det får nog köpas mer, så kan ju räkna på 15k där. Makadam osv till bärlagert har vi redan liggande och vi kommer (troligtvis) inte att isolera plattan. Sen gör vi allt jobb själva såklart. Men det är mycket riktigt att sådana här saker lätt kan springa iväg, men jag kommer nog att dokumentera allt, så vi får vänta och se helt enkelt 👍

Dr_snuggels
14 november 2020 · 3 508 Inlägg

betongplattan ska vara minst 13 cm om billyft ska användas .ett tips bara smile

vw bubbla beetle barndoor splitbuss
DennisCA
15 november 2020 · 233 Inlägg

Kanske ni ska vänta med att byta plåtfasaden till trä tills efteråt. Om betonggjutningen blir för dyr så är ju de 50k ni uppskattade inte att fnysa åt om man kan spara in det. Fasad kan man byta sen.

Hur är det med uppvärmningen, ska hela utrymmet värmas? Kommer ni ha maskiner som svarvar och fräsar där? Isåfall skulle jag rekommendera dom får stå nånstans där det nte sjunker under 5 grader. Jag håller själv runt 10-12 grader i mitt mycket mindre garage på 43m2.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Oskar_Thompson
15 november 2020 · 335 Inlägg

Dr_snuggels skrev:
betongplattan ska vara minst 13 cm om billyft ska användas .ett tips bara smile

Jo, vi hade tänkt 15-20 cm tjockt några meter runt där vi ska ha den.👍

DennisCA skrev:
Kanske ni ska vänta med att byta plåtfasaden till trä tills efteråt. Om betonggjutningen blir för dyr så är ju de 50k ni uppskattade inte att fnysa åt om man kan spara in det. Fasad kan man byta sen.

Hur är det med uppvärmningen, ska hela utrymmet värmas? Kommer ni ha maskiner som svarvar och fräsar där? Isåfall skulle jag rekommendera dom får stå nånstans där det nte sjunker under 5 grader. Jag håller själv runt 10-12 grader i mitt mycket mindre garage på 43m2.

Ja vi skulle nog ha behållt plåtfasaden om det inte vore för att stora delar av den är skadad och den inte går hela vägen ner till backen. Som man kan se på bilderna åvan så är det en mur i botten där plåten slutade. Och då vi inte vill mura en liknande på det nya stället så blir det fasadbyte oavsett. Men om det blir trä eller plåt är fortfarande inte helt bestämt.

Angående uppvärmning så hade vu tänkt att dela upp garaget i två delar, en fin och en ful del. Ful-delen för slipning, svetsning osv och den kommer inte att värmas. Och findelen som troligen kommer att isoleras, värmas och avfuktas. Ev markiner så som svarv, fräs och billyft ska ju självklart sättas i findelen🙂 vi ska även klä innerväggarna på fuldelen med den gamla fasadsplåten för att få det lite mer brandsäkert. Man ska inte behöva vara för nojig om åt vilket håll man slipar är tanken👍

vEight Baronen
16 november 2020 · 1 434 Inlägg

Det där blir bra! Att gjuta en platta kan bli hur dyrt som helst men har man lite tid på sig så kan det bli ganska billigt. Att hålla utkik efter överbliven armering och markisolering är lönsamt. Att känna en bra grusbilsgubbe är inte fel det heller. Här i mina trakter har vi en mindre betongproducent som gillar att köra på helgen och inte är så noga med färgen på valutan 😊 Jag ska gjuta upp i min loge snart och då tänkte jag kasta ner slang när jag ändå gjuter så jag kan koppla på golvvärme sen. Men då behöver man ju lite markisolering såklart smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Oskar_Thompson
16 november 2020 · 335 Inlägg

vEight skrev:
Det där blir bra! Att gjuta en platta kan bli hur dyrt som helst men har man lite tid på sig så kan det bli ganska billigt. Att hålla utkik efter överbliven armering och markisolering är lönsamt. Att känna en bra grusbilsgubbe är inte fel det heller. Här i mina trakter har vi en mindre betongproducent som gillar att köra på helgen och inte är så noga med färgen på valutan 😊 Jag ska gjuta upp i min loge snart och då tänkte jag kasta ner slang när jag ändå gjuter så jag kan koppla på golvvärme sen. Men då behöver man ju lite markisolering såklart smile

Haha ja det gäller allt att ha bra kontakter här i världen👍🙂

volvoqq Lastbilsmekaniker
12 september 2021 · 5 127 Inlägg

Hur blev det med detta projektet😊

Oskar_Thompson
12 september 2021 · 335 Inlägg

volvoqq skrev:
Hur blev det med detta projektet😊

Jodå, vi flyttade hus för ett år sedan ungefär, så nu har vi äntligen plats på tomten att sätta upp det. Förhandsbesked är också fixat och klart. Det vi behöver göra nu är göra ritningar och söka bygglov. Dock så är det lite oklart vilka ritningar vi behöver då det är en byggnad som redan har fått godkänt konstruktionsritning t.ex. fast från en annan kommun (då vi har tagit ner en byggnad som redan fanns). Så vi ska boka tid hos kommunens byggavdelning och höra där, men vi har tyvärr inte hittat tider som passat alla, och om dem har gjort det har någon av oss varit sjuk etc etc😑😑

Men trä-fällning är pågång och flytt av allt till nya tomten är klart.

Planen är att söka bygglov någon gång i höst, och förhoppningsvis börja bygga till våren, beroende på hur lång tid kommunen tar👍

volvoqq Lastbilsmekaniker
12 september 2021 · 5 127 Inlägg

Oskar_Thompson skrev:

volvoqq skrev:
Hur blev det med detta projektet😊

Jodå, vi flyttade hus för ett år sedan ungefär, så nu har vi äntligen plats på tomten att sätta upp det. Förhandsbesked är också fixat och klart. Det vi behöver göra nu är göra ritningar och söka bygglov. Dock så är det lite oklart vilka ritningar vi behöver då det är en byggnad som redan har fått godkänt konstruktionsritning t.ex. fast från en annan kommun (då vi har tagit ner en byggnad som redan fanns). Så vi ska boka tid hos kommunens byggavdelning och höra där, men vi har tyvärr inte hittat tider som passat alla, och om dem har gjort det har någon av oss varit sjuk etc etc😑😑

Men trä-fällning är pågång och flytt av allt till nya tomten är klart.

Planen är att söka bygglov någon gång i höst, och förhoppningsvis börja bygga till våren, beroende på hur lång tid kommunen tar👍

Trevligt vore toppen om ni får använda den byggnaden😊

Oskar_Thompson
12 september 2021 · 335 Inlägg

volvoqq skrev:

Oskar_Thompson skrev:

volvoqq skrev:
Hur blev det med detta projektet😊

Jodå, vi flyttade hus för ett år sedan ungefär, så nu har vi äntligen plats på tomten att sätta upp det. Förhandsbesked är också fixat och klart. Det vi behöver göra nu är göra ritningar och söka bygglov. Dock så är det lite oklart vilka ritningar vi behöver då det är en byggnad som redan har fått godkänt konstruktionsritning t.ex. fast från en annan kommun (då vi har tagit ner en byggnad som redan fanns). Så vi ska boka tid hos kommunens byggavdelning och höra där, men vi har tyvärr inte hittat tider som passat alla, och om dem har gjort det har någon av oss varit sjuk etc etc😑😑

Men trä-fällning är pågång och flytt av allt till nya tomten är klart.

Planen är att söka bygglov någon gång i höst, och förhoppningsvis börja bygga till våren, beroende på hur lång tid kommunen tar👍

Trevligt vore toppen om ni får använda den byggnaden😊

Det tror jag, den är lika fräsch i stålet nu som när den gjordes tack vare galvet. Från början gjordes den av Åmåls stålkonstruktioner, så det är bra kvalitet 👍. Är nog bara en fråga om att få fram rätt papper/ritningar så kommunen blir glada, med det sagt vet man aldrig vad de kan gå för sig på  vissa bygg-kontor

volvoqq Lastbilsmekaniker
12 september 2021 · 5 127 Inlägg

Oskar_Thompson skrev:

volvoqq skrev:

Oskar_Thompson skrev:

Jodå, vi flyttade hus för ett år sedan ungefär, så nu har vi äntligen plats på tomten att sätta upp det. Förhandsbesked är också fixat och klart. Det vi behöver göra nu är göra ritningar och söka bygglov. Dock så är det lite oklart vilka ritningar vi behöver då det är en byggnad som redan har fått godkänt konstruktionsritning t.ex. fast från en annan kommun (då vi har tagit ner en byggnad som redan fanns). Så vi ska boka tid hos kommunens byggavdelning och höra där, men vi har tyvärr inte hittat tider som passat alla, och om dem har gjort det har någon av oss varit sjuk etc etc😑😑

Men trä-fällning är pågång och flytt av allt till nya tomten är klart.

Planen är att söka bygglov någon gång i höst, och förhoppningsvis börja bygga till våren, beroende på hur lång tid kommunen tar👍

Trevligt vore toppen om ni får använda den byggnaden😊

Det tror jag, den är lika fräsch i stålet nu som när den gjordes tack vare galvet. Från början gjordes den av Åmåls stålkonstruktioner, så det är bra kvalitet 👍. Är nog bara en fråga om att få fram rätt papper/ritningar så kommunen blir glada, med det sagt vet man aldrig vad de kan gå för sig på  vissa bygg-kontor

Bara önska er lycka till😊

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang