Koppla extraljus Ford Mondeo -10 *Löst*

Wildboy6
14 augusti 2020 · 21 Inlägg

Hjälp.
Försöker koppla in en ledramp på min Ford Mondeo 2,0 FF, -10. Vilken färg är det på kabeln i kontaktstycket som jag ska ta styrströmmen ifrån?? Har dessvärre ingen möjlighet att mäta mig fram.

MammDiin
14 augusti 2020 · 2 016 Inlägg

Kolla om du har någon grå/brun kabel vid vänstra strålkastaren.

Wildboy6
14 augusti 2020 · 21 Inlägg

Ja, fick en hint om att det skulle vara den, kopplade in mig på den, men utan resultat..därav min fråga nu.

MammDiin
15 augusti 2020 · 2 016 Inlägg

Har du halogen eller xenon?

granadadr
15 augusti 2020 · 7 268 Inlägg

MammDiin skrev:
Har du halogen eller xenon?

kvittar då helljuset är halogen, jag har monterat xenon på helljuset, och tar ström från det till mina extraljus  smile har 2 mongos en 08 å en tidig 10a smile en fråga visst sjutton har du kopplat via relä? smile

Senast redigerat av granadadr (15 augusti 2020)

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Wildboy6
15 augusti 2020 · 21 Inlägg

Halogen på helljuset ja.
Och japp..kopplar alltid via eget relä för extraljus

torsen
15 augusti 2020 · 7 198 Inlägg

Wildboy6 skrev:
Hjälp.
Försöker koppla in en ledramp på min Ford Mondeo 2,0 FF, -10. Vilken färg är det på kabeln i kontaktstycket som jag ska ta styrströmmen ifrån?? Har dessvärre ingen möjlighet att mäta mig fram.

Hej, antar du undrar varifrån du ska ta styrströmmen till "86" på relä.
Föreslår att du köper en glödlampsanslutning för styrning av "86" på relä.
Biltema 35-5250 á 49:50 för H4-lampa.
Biltema 35-5251 á 49:50 för H7-lampa.
Glödlampsanslutningen monteras mellan bilens glödlampa och befintliga kopplingsstycke.
En röd kabel från kopplingsstycket förlänger du, vid behov, och ansluter till "86" på extraljusrelä.
Detta är det enklaste och säkraste sättet att få styrström till "86".

Du vet väl att:
"30" på relä ska få ström från "+" på batteriet - eventuellt över säkring.
"85" på relä jordas - eventuellt över strömbrytare inne i bil, så du kan slå på/av vid behov.
"86" på relä ska få styrström från kopplingsstycke på en huvudstrålkastare.
"87" på relä matar extrabelysning med ström.

Obs. Anslut LED-rampen rätt = förväxla inte jord och matning. LED är känsliga för anslutningen.

Anslut ALDRIG extrabelysning utan relä!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 augusti 2020 · 17 379 Inlägg

Ingen canbus på helljuset?
Råkade elda upp en styrbox vid inkoppling av LED-ramp på en Nissan för ett tag sedan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Wildboy6
15 augusti 2020 · 21 Inlägg

Fick som sagt en hit om att kabeln vid lyktan, med färgkombo grå/brun skulle vara styrning. Kopplade in mig på den, allt rätt anslutet till reläet..men det enda som inte fungerar är reläet/tillslaget. Misstänkte att reläet kunde va kasst, så bytte ut det men problemet kvarstår..och reläet fungerar i andrabilen 😳

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 augusti 2020 · 17 379 Inlägg

Wildboy6 skrev:
Fick som sagt en hit om att kabeln vid lyktan, med färgkombo grå/brun skulle vara styrning. Kopplade in mig på den, allt rätt anslutet till reläet..men det enda som inte fungerar är reläet/tillslaget. Misstänkte att reläet kunde va kasst, så bytte ut det men problemet kvarstår..och reläet fungerar i andrabilen 😳

Har du kollat så att det är den kabeln med multimeter? Inte så att det är minus-styrt? Inte troligt men...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Wildboy6
15 augusti 2020 · 21 Inlägg

Har inga grejer att mäta mig fram med. Trodde nog att det skulle va rätt enkelt att få fram vilken kabel det är, alternativt på vilken plats i kontaktstycket rätt kabel är. Har inte förr haft så stora bekymmer med att montera och koppla in extraljus 😬

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 augusti 2020 · 17 379 Inlägg

Wildboy6 skrev:
Har inga grejer att mäta mig fram med. Trodde nog att det skulle va rätt enkelt att få fram vilken kabel det är, alternativt på vilken plats i kontaktstycket rätt kabel är. Har inte förr haft så stora bekymmer med att montera och koppla in extraljus 😬

Köp en multimeter. De kostar 120:- på biltema/Jula. Väl värt det. Råkar du elda upp en ljusmodul blir det dyrt...

Antar att du har styrspänning kopplad till 86 på relä och till grå/brun som du nämner?
Har du provat att ge 86 direkt spänning från + på batteriet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MammDiin
15 augusti 2020 · 2 016 Inlägg

Ta bort kabeln som kommer från ''helljuset'' till 86 på reläet, och så testar du med en kabelstump direkt från plus på batteriet till 86 på reläet istället.
Lyser rampen då så vet du att allt annat fungerar som det ska, och du har kopplat in dig på fel kabel vid strålkastaren.

Wildboy6
15 augusti 2020 · 21 Inlägg

Och om inget lyser då? 🙄

MammDiin
15 augusti 2020 · 2 016 Inlägg

Då har du något annat fel.

Var har du jordat ledrampen? Och även reläet? Kan vara dålig jord i vissa metalldelar har jag själv fått erfara.

Går ju testa koppla plus från rampen direkt till 30 på reläet (kommer gnista lite) för att få reda på att allt är som det ska på plus sidan och jordningen till rampen.

Wildboy6
15 augusti 2020 · 21 Inlägg

Jordningen till rampen är ok, lägger ja plus från rampen på batteri med befintlig jord så lyser den.
Är det nåt stök med Canbus ändå på denna tro?
Fick faktiskt rampen att lysa ett par ggr igår, fråga mig inte varför de inte funkar nu. Men hade de varit Canbus så borde de inte ha funkat något alls..eller har ja fel?
Det är en tidig -10:a, tillverkad 201002, men med de mesta i utrustningsväg..

Wildboy6
15 augusti 2020 · 21 Inlägg

Gick igenom alla kablar igen. Upptäckte ett "glapp" i strömtjuven för styrningen. Åtgärdade och nu är det kontakt på riktigt. Men när bilen är avslagen, inget lyse är på, och jag sätter stiftet med styrningen mot reläet så knäpper det till i reläet..det ska väl inte reagera förrän helljuset slås på? Och nej..ingen ramp tänds..ja blir snart tokig 😝

granadadr
15 augusti 2020 · 7 268 Inlägg

Wildboy6 skrev:
Gick igenom alla kablar igen. Upptäckte ett "glapp" i strömtjuven för styrningen. Åtgärdade och nu är det kontakt på riktigt. Men när bilen är avslagen, inget lyse är på, och jag sätter stiftet med styrningen mot reläet så knäpper det till i reläet..det ska väl inte reagera förrän helljuset slås på? Och nej..ingen ramp tänds..ja blir snart tokig 😝

jag tog styrningen från helljuset och då menar jag från helljuset inte kontakt, borrade ett hål UNDER lyktan för kablar till xenon,, funkar perfekt smile och man behöver ej fundera, och det är både tätt å osynligt wink

Wildboy6
15 augusti 2020 · 21 Inlägg

Får göra ett nytt försök i morgon..måste få till detta innan jag blir knäpp 🤪

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 augusti 2020 · 17 379 Inlägg

Har själv problem med en annan installation i en ny bil där reläer "tickar" med 10 sekunders mellanrum. Även när bilen varit orörd i 30 minuter och nyckeln långt från den.

Är det bussen som spökar kan det ligga 2,5 eller 5 volt. Då kan relät dra men det är på gränsen.
Gör man som granada och tar spänning direkt i anslutning till ljuskällan så är det garanterat 12v.

En voltmätning hade nog hjälpt mycket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang