Motorn startar ej efter broms byte

Supra2JZ
14 augusti 2020 · 3 Inlägg

Hej! Jag har en VW Tiguan 1.4 160hk 2011 som jag bytte bromsbelägg på.

Jag ha elektronisk parkeringsbroms bak som jag drog med dator (autocom) bytte belägg och körde tbx bromsarna. Kopplade av allt och försökte starta bilen men det gick inte.

Jag har kollat bränsle, tändstift och tändspole. Startmotorn snurrar på bra med!

Snälla någon hjälp mig, jag blir galen snart.

husseman
14 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, du borde få felkoder.. läs av dom. Kolla både motor o bromsar. Har du återställt serviceläge på bromsen?

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (14 augusti 2020)

Supra2JZ
14 augusti 2020 · 3 Inlägg

Har kollat det kommer inget hmm Har även kopplade av luftmassemätaren för att testa ifall programmet fungerar då fick jag felkod. Återställde serviceläge, då hörde jag hur handbromsen snurrade på och försökte starta direkt.

Senast redigerat av Supra2JZ (14 augusti 2020)

husseman
14 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe..LMM e´nog inte problemet som vanligt. Gå in under Broms o kolla...återställ efter serviceläge om du inte gjort det. Sen av med tänding en stund o på igen. Gissar på att du har nåt strul med ABS/p-Broms..som låser från start. Låt bromsarna göra sin självkalibrering innan du försöker starta..
mvh/husse

Senast redigerat av husseman (14 augusti 2020)

Janneutanb
15 augusti 2020 · 7 267 Inlägg

Går motorn bara runt när du försöker starta?

Supra2JZ
15 augusti 2020 · 3 Inlägg

Aa motorn snurrar, tändstiften blixtar och bensinpumpen fungerar men bilen vill inte starta. Inget som blinkar eller varnar varken på instrumentpanelen eller datorn.

Undrar ifall det är kamkedjan som har sträckt sig? Men hur stor är chansen att den pajar exakt när jag skulle byta bromsarna själv för att spara lite pengar...

Senast redigerat av Supra2JZ (15 augusti 2020)

Rensvinf
15 augusti 2020 · 528 Inlägg

Börja med att uteslut allt kring vad du gjort med datorn/serviceenheten.

Allt talar för att bilen inte startar pga av ngt med programvaran.  Kolla så att du verkligen har stängt av allt vad serviceläge heter och sådant. Hjälper inte det så bryt batteriet en stund.

Gazer Gazer
18 augusti 2020 · 59 Inlägg

Inte så att du backat bilen med växel i, kamkedjan hoppar på dessa om motorn snurrar baklänges.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
husseman
19 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, njä...nåt måste gått fel med Autocom...- koppla upp med VCDS o kolla vad som låst sig. Borde vara nåt skitfel med Elektroniken. Lycka till/husse

Gazer Gazer
20 augusti 2020 · 59 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, njä...nåt måste gått fel med Autocom...- koppla upp med VCDS o kolla vad som låst sig. Borde vara nåt skitfel med Elektroniken. Lycka till/husse

Inte troligt, motorn går ju runt, bränslepumpen startar och han har gnista. Det ända han inte verifierat är att spridarna öppnar, men eftersom bränslepumpen startar kan man anta att dom gör det, då motorstyrningsens kritierer är uppfyllda för att starta bränslesidan. Har man då gnista och bränsle samt motorn går runt, så finns bara mekaniskt fel kvar om motorn inte startar.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
husseman
21 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, låter inte troligt att man har sånt oflyt att motorn får ett mekaniskt fel bara för man byter bromsklossar... in med lite startgas så startar nog bilen..sen e´bara frågan varför spridarna inte öppnar. Lycka till/husse

Brådhis * Voff voff *
21 augusti 2020 · 10 244 Inlägg

Nu är den ju rätt ny, men körde du bara en kort stund innan du stängde av inför bytet?

Om ja, har du provat att nöta en längre stund på starten eller bara kört korta startförsök?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Windle
3 september 2020 · 12 Inlägg

Håller med Brådhis. På min förra SAAB 9-5 hände ett par gånger när jag kört en bit på gården att bilen inte startade dagen efter. Bensinen späder ut oljan så att kompressionen försvinner. I detta fall hör man att motorn snurrar onormalt fort och lätt. Lång startsekvens eller lite olja ner i tändstiftshålen borde hjälpa. Har gått ett tag utan kommentarer. Skulle vara intressant att veta om det löst sig.

Saab 9-5 kombi "Bifuel" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang