Farfars Saab 96 -74

Min farfars v4a som jag fick när jag fyllde 18. Visionen är att behålla den original inom familjen, och att få ut den på vägarna såklart :). Totalt okunnig när det gäller bilar, därför blir detta lite extra lärorikt och utmanande för mig
  • 51 Följare
  • 45 591 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 augusti 2021
Cuefa Ain't no place like home...
13 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

Hickan skrev:

zzr9409209 skrev:
Sista bilden är inte skivan..

Men jäklar det stämmer ju! big_smile ja ni märker ju hur mycket jag kan om bilar.. nej men skämt åsido, blev fel tog en gammal bild jag hade

Borde gå få de skivorna svarvade om det finns tillräckligt med tjocklek kvar på dem.
Borde kunna bli billigare än att köpa nya i alla fall smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Trekmeister
13 oktober 2020 · 272 Inlägg

En uppsättning skivor verkar inte kosta mer än en tusenlapp, i min värld är det inte värt tid och besvär att försöka få de gamla svarvade även om det skulle spara någon hundralapp. Men det är kanske bara jag.

Att det känns så mycket bättre när man monterar nya och rena saker är väl också värt lite. smile

Cuefa Ain't no place like home...
13 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

Trekmeister skrev:
En uppsättning skivor verkar inte kosta mer än en tusenlapp, i min värld är det inte värt tid och besvär att försöka få de gamla svarvade även om det skulle spara någon hundralapp. Men det är kanske bara jag.

Att det känns så mycket bättre när man monterar nya och rena saker är väl också värt lite. smile

Ja var det så billigt skulle jag nog inte heller fundera smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Snurriis
13 oktober 2020 · 761 Inlägg

Jag skulle iaf testa å gå på med en ståltrissa å se hur det ser ut under rosten och sedan snurra på navet å se hur det låter/ser ut med nya klossar m.m

uhlin
13 oktober 2020 · 2 831 Inlägg

Snurriis skrev:
Jag skulle iaf testa å gå på med en ståltrissa å se hur det ser ut under rosten och sedan snurra på navet å se hur det låter/ser ut med nya klossar m.m

Det skulle inte jag testa, dessa skivor är såpass rostiga så nya är enda alternativet. Eller då svarva men kostnaden jämfört med nytt är inte stor. Nytt är nytt och bromsar är bra att ha.

caromania Forummoderator
13 oktober 2020 · 9 296 Inlägg

Äsch. Man kan ju hänga upp den på pallockar och köra på tomgång på fyran, snurrar bra då. Sedan ligger man på lite med kratsen eller grovrengöraren. Det kan faktiskt räcka om det inte är för djupt. Bara man passar fingrarna lite... big_smile

Eller så byter man skivor om de är billiga och lättillgängliga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
14 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

caromania skrev:
Äsch. Man kan ju hänga upp den på pallockar och köra på tomgång på fyran, snurrar bra då. Sedan ligger man på lite med kratsen eller grovrengöraren. Det kan faktiskt räcka om det inte är för djupt. Bara man passar fingrarna lite... big_smile

🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Snurriis
14 oktober 2020 · 761 Inlägg

uhlin skrev:

Snurriis skrev:
Jag skulle iaf testa å gå på med en ståltrissa å se hur det ser ut under rosten och sedan snurra på navet å se hur det låter/ser ut med nya klossar m.m

Det skulle inte jag testa, dessa skivor är såpass rostiga så nya är enda alternativet. Eller då svarva men kostnaden jämfört med nytt är inte stor. Nytt är nytt och bromsar är bra att ha.

Hade liknande rostangrepp på min v4 och gjorde då som jag skrev innan, stålet var friskt under och åkte sedan in till bes å den gick igenom med nästan gämn bromsverkan, tror det skilde 0.1-0.2.
Visst nytt är nytt men kanske TS vill besa innan för att se om det finns mer dom slår ner på eller liknande.

Hickan
17 oktober 2020 · 373 Inlägg

Snurriis skrev:

uhlin skrev:

Snurriis skrev:
Jag skulle iaf testa å gå på med en ståltrissa å se hur det ser ut under rosten och sedan snurra på navet å se hur det låter/ser ut med nya klossar m.m

Det skulle inte jag testa, dessa skivor är såpass rostiga så nya är enda alternativet. Eller då svarva men kostnaden jämfört med nytt är inte stor. Nytt är nytt och bromsar är bra att ha.

Hade liknande rostangrepp på min v4 och gjorde då som jag skrev innan, stålet var friskt under och åkte sedan in till bes å den gick igenom med nästan gämn bromsverkan, tror det skilde 0.1-0.2.
Visst nytt är nytt men kanske TS vill besa innan för att se om det finns mer dom slår ner på eller liknande.

De kommer mest sannolikt slå ner på mer big_smile
Jag tror det får bli ett par nya, ni verkar väldigt överens om att de är dåliga. Tyvärr har jag typ Sveriges minsta garage så i vinter blir det nog inget skruvande. Har fortfarande inget glykol i kylaren, men har hällt ut vattnet. Tänker att jag får köra på vatten tills jag vet om jag lär ner med motorn för att se över kopplingen. Lär väl Ändå ut med kylarvätskan isåfall antar jag. Låter som ett väldigt jobbigt moment

jag hatar bilar
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 oktober 2020 · 14 007 Inlägg

Glykol är inte bara för att förhindra frysning utan har även en rostskyddande effekt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hickan
8 november 2020 · 373 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-f3a2123e0a3fb93ba7757a482af024f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-c3993f900aca4e54dcabd56d36d270bf.jpg

Nu står den i mitt pyttelilla garage. Tänkte låta projektet vila tills efter vintern, men har insett att det är rätt lång väntan. Funderar nu på om det finns något vettigt man kan göra nu under vintern. Det är ju som sagt rätt trångt, men kommer åt motorutrymmet väl. Funderar på om man kan börja förbereda för att lyfta ur motorn för att fixa koppling/ lamellen eller byta några packningar eller nåt? Jag har ingen aning, men det lär ju finnas nåt allmänt vettigt man kan pyssla med? Tipps mottages smile

Senast redigerat av Hickan (8 november 2020)

jag hatar bilar
Odmark
10 november 2020 · 63 Inlägg

Motorn är ju relativt lätt att lyfta ur så det kan väl vara ett lämpligt vinterprojekt big_smile

Hickan
10 november 2020 · 373 Inlägg

Odmark skrev:
Motorn är ju relativt lätt att lyfta ur så det kan väl vara ett lämpligt vinterprojekt big_smile

Förutom att jag inte får in en motorlyft är det perfekt big_smile

jag hatar bilar
Snurriis
10 november 2020 · 761 Inlägg

Du skulle ju kunna rally pimpa den om du är åt det hållet? big_smile

Hickan
10 november 2020 · 373 Inlägg

Snurriis skrev:
Du skulle ju kunna rally pimpa den om du är åt det hållet? big_smile

Själen vill, samt sportavgas, men då det är min farfars gamla så får den leva kvar som original som minne av honom

jag hatar bilar
uhlin
10 november 2020 · 2 831 Inlägg

Hickan skrev:

Snurriis skrev:
Du skulle ju kunna rally pimpa den om du är åt det hållet? big_smile

Själen vill, samt sportavgas, men då det är min farfars gamla så får den leva kvar som original som minne av honom

Håller helt med. Håll den original.

Hickan
19 april 2021 · 373 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-d2cdd3934f00dfcd102d07491411bbbb.jpg
Då va saaben ute ur garaget och jag är igång igen. Nya bromsskivor och belägg fram. Är glad att jag hade den där avdragaren sen tidigare, annars hade det blivit tufft!

Nja, en liten uppdatering då. Hoppades att vänster sida skulle gå lika lätt som höger, men såklart inte. Drog först av en av bultarna som håller i bromsoket så gängan sitter kvar i hålet sen fick jag inte av navet och skivan. Körde först avdragare och långt spärrskaft å värme. Tog i så bilen nästan lyfte sig kändes det som. Insåg sen att jag hade dragit sönder hjulbultarna..
provade igen fast med mutterknacken, drog sönder ett par hjulbultar till. Satan va den satt.

Känns som om lösningen är längre hjulbultar. Original är aningen korta. Kanske går bättre då. Frågan är ju vart man får tag på sånna

Senast redigerat av Hickan (20 april 2021)

jag hatar bilar
Hickan
17 maj 2021 · 373 Inlägg

Är klar med vänster fram nu. Borrade den avdragna bulten och försökte mig sedan på den med skruvurdragare, gick inte alls. Borrade lite större istället och körde gängtappen. Gick kanon. Men det är lite anliggande broms nu. Oket skulle väl behövas fräschas till lite men det får bli senare

Laddade batteriet och försökte starta men den får ingen soppa igen. Filtret i bränslepumpen är helt igensatt. Kanske inte gjorde rent tanken ordentligt? Aja, jag får fixa nytt filter och prova igen bara. Är förhoppningsvis bara lite tråkigt bottenslask kvar

jag hatar bilar
Hickan
8 juni 2021 · 373 Inlägg

Helt fantastiskt! Har nu varit ute på en biltur och fixat kopplingen! Beställt däck och hoppas på besiktning nästa vecka (om däcken hinner komma innan helgen iallafall)

Fick fila lite på brytaren igen, antar att avståndet blev lite fel nu eftersom den blev lite svårstartad och typ misstände eller något när jag skulle starta den. Sen är det anliggande broms vänster fram så det skrapar och låter en hel del. Men tänker att det löser sig om jag åker runt lite. Känns bra detta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-d710499d543ca9259d41bfbdd61bbe03.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-3c781d72666e7e6943c35ce0f98916d6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-5b538af15b7d771b9be090a1ee1850d6.jpg

Senast redigerat av Hickan (8 juni 2021)

jag hatar bilar
Berglund_89
9 juni 2021 · 1 474 Inlägg

Saab-ööb-ööb-ööb-ööb wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang