Lagning och lackera om fälgar

Spexxarn
19 augusti 2020 · 89 Inlägg

Tjena!

Hade tänkt att måla om mina fälgar samt reparera en av dem som har ganska tråkiga skrapmärken.

Vad rekommenderar ni för olika preps?

Filler?
Primer?
Märke på svart fälgfärg?
Försegling?

Det är alufälgar.

Tack på förhand!

torsen
19 augusti 2020 · 7 198 Inlägg

På en av mina bilar har jag sprejat aluminiumfälgarna med Biltema:s svarta fälgfärg.
Trots noggrant förarbete med tvättning med tinner och aceton så sitter inte färgen kvar bra.
Har tidigare även målat rocksliders och treesliders med samma färg - och resultat.

En bils rocksliders penselmålade jag med Hammerite  specialfärg för aluminium.
Hade då "grundat" med deras speciella grundfärg/primer för aluminium.
Då satt färgen kvar flera år.
Vet inte hur länge eftersom bilen är såld.

Dock är det svårt att få en fin yta medelst penselmålning, tyvärr.

På högblanka aluminiumfälgar har jag målat i repor med Humbrol silver/kromfärg.
Humbrol finns i regel hos hobbyaffärer.

Spexxarn
21 augusti 2020 · 89 Inlägg

torsen skrev:
På en av mina bilar har jag sprejat aluminiumfälgarna med Biltema:s svarta fälgfärg.
Trots noggrant förarbete med tvättning med tinner och aceton så sitter inte färgen kvar bra.
Har tidigare även målat rocksliders och treesliders med samma färg - och resultat.

En bils rocksliders penselmålade jag med Hammerite  specialfärg för aluminium.
Hade då "grundat" med deras speciella grundfärg/primer för aluminium.
Då satt färgen kvar flera år.
Vet inte hur länge eftersom bilen är såld.

Dock är det svårt att få en fin yta medelst penselmålning, tyvärr.

På högblanka aluminiumfälgar har jag målat i repor med Humbrol silver/kromfärg.
Humbrol finns i regel hos hobbyaffärer.

Okej, spännande! Har hört väldigt olika runt just Biltemas fälgfärg. Var faktiskt och köpte det, men får väl ta och göra om det i värsta fall.

Köpte metallspackel och aluminiumprimer.

Tänkte slipa med 320,280 och 800. Får väl lägga upp bilder när det är färdigt, om resultatet blir lovande big_smile

Mvh

Sabang
19 september 2020 · 170 Inlägg

Hade tänkt lacka om ett par fälgar oxå
Vad använde ni för att ta bort bromsdammskiten på insidan av fälgen??

Spexxarn
23 september 2020 · 89 Inlägg

Sabang skrev:
Hade tänkt lacka om ett par fälgar oxå
Vad använde ni för att ta bort bromsdammskiten på insidan av fälgen??

Använde bromsrengöring och sen diskmedel. Blev kanon!

Sabang
23 september 2020 · 170 Inlägg

Ska testa....Tack för tips

jaka54
23 september 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
För att få bort bromsdamm finns speciell rengöring på bl.a Biltema (vit/grön pumpflaska), sen får man naturligtvis handslipa fäljarna med olika grader av slippapper. Om det inte är slagmärken på fälgarna så börja med 240 papper (torrslipa)) , torka av med klibbduk och eventuellt silikonbortagare. Sen sprutar man på grundfärg /filler och slipar med 500-600papper. När man är nöjd med underlaget torkar man av med klibbduk och silikonbortagare  och slutligen ...sprutar man på färgen, helst 2-komp acryllack. Klarlack behövs inte om du kör med 2-komp billack.

mb_pucken
23 september 2020 · 5 083 Inlägg

Precis som jaka skriver så funkar biltemas fälgrengöring bio bra mot både flygrost och bromsdamm.

https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt … 2000041272

På ren aluminium så rekommenderas det en etsande grund för aluminium som också finns på Biltema men även epoxigrund funkar bra på aluminium och nedslipad färg.
Den funkar även perfekt som slipgrund och är vattentät olikt många typer av sprutspackel. Kan vara bra på fälgar där risken för stenskott är stor. Så jag rekommenderar epoxigrund.

Sen så är det värt att åtminstone satsa på en bra 2K lack eller en 2K klarlack eftersom det lätt används starka medel på fälgar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Sabang
24 september 2020 · 170 Inlägg

Målning är inget jag behöver hjälp med. Dock det fastärgade svarta skiten på insidan.

Spexxarn
29 september 2020 · 89 Inlägg

Sabang skrev:
Målning är inget jag behöver hjälp med. Dock det fastärgade svarta skiten på insidan.

Blir lite missfärgningar, kommer du inte ifrån. Du ska kunna dra fingret utan att fingret blir smutsigt. När du väl uppnåt det är de bara att börja slipa och då får du bort det ärgade som sitter fast smile

Sabang
29 september 2020 · 170 Inlägg

Tack för tipsen. De är redo för lack 👍

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang