Clio -03 all elektronik glappar några sekunder här och där?

trasigbil
26 augusti 2020 · 115 Inlägg

Vet någon kunnig person här inne vad det är som kan vara fel på min clio? Det är rätt så störande då elektroniken helt plötsligt lägger av, så pass att instrumentpanelen slocknar (förutom trippmätaren/miltalsmätaren), det går inte att blinka, använda vindrutertorkarna eller fönsterhissarna. Sen efter några sekunder så fungerar allt som det ska igen. Så här gör den några gånger vid varje körning sedan de senaste två veckorna.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Det låter som ett lödfel eller dålig anslutning.
Jag hade börjat med att kolla säkringsboxen.
Känn på kablaget och se om det är något som sitter löst, börja från batteriet..
Man kan t ex banka lätt på diverse ställen och låta någon kolla invändigt medans du bankar..smile
Fungerar inte bankningen så får man kanske fixa ett elschema och se var det finns en gemensam punkt för problemet.

Senast redigerat av axxet (26 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
trasigbil
26 augusti 2020 · 115 Inlägg

Jaa du det där med att kolla i elschemat var en gemensam punkt för problemet kan finnas låter som en bra idé. Det är trots allt inte all elektronik. Vissa lampor i instrumentpanelen fungerar, som airbag och handbroms, medan andra inte fungerar och så vidare. Sånt kanske finns i en haynes manual?

Suck, att jag skulle köpa renault.. Sålde nyss av min andra renault då den hade diverse felkoder och elände.

Vad menar du förresten att jag skulle kunna se i en säkringsbox? För om det glappar så tänker jag att ingen säkring har gått? Eller menar du att känna på kablarna till säkringsboxen alltså?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Nej, men banka på olika misstänkta anslutningar, typ relä eller säkringsboxar.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
27 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe, precis det fel ja väntar på med min sura Clio-04....lite hjullager osv. funkar ju att byta nån gång om året. Men Elfel på Clio e´ingen lek- finns inga standardfel kan vara kabelbrott, oxid, Immo, osv..osv.. - många har blivit gråhåriga på dessa bilar o dess elsystem. Kontaktspray o gott om tid- så kan du finna felet.  Annars parkera bilen på "rätt" ställe o hoppas på att nån eldar upp den. De ska ja göra med min... när ja får tag i en jappsare. Fast e´ju en bit till Rosengård o Rinkeby o såna ställen. Lycka till
mvh/husse

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Asså husseman, du har verkligen unika lösningar på svåra problem , måste jag säga..smile
Men i ärlighetens namn så tror jag det räcker med att stå under en nysläckt gatulampa varsomhelst i max 2 dagar , sen blir det ett inlösningsbart försäkringsobjekt..
Med tillägget att ha lite mer än enbart trafikförsäkring..

Senast redigerat av axxet (27 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
uhlin
27 augusti 2020 · 2 831 Inlägg

Det är inget fel på bilen. Det är en Renault och ska va så.... Hahaha.

Nä men allvarligt. El fel på dessa är ju inte direkt ovanliga. Nåt glappt är det ju så skulle börja med säkringsboxen och kolla som tidigare skrivits.

Kolla även efter jordpunkter. Har du drag på den? Kolla eluttaget till den då det inte är ovanligt att de blir fulla i erg och skit.

jaka54
27 augusti 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag skulle börja med att ta bort instrumentet och ta loss de kabelkontakter som är anslutna till kretskortet. Antagligen ett enkelt fel som oxid på en kontakt!

kkinggkkongg
27 augusti 2020 · 56 Inlägg

brukar vara fukt på BSI modulen/säkringsboxen som är under ratten
satsa inte på franska bilar!

Senast redigerat av kingkongg (27 augusti 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

För 17, kom inte å säg att den läcker som ett såll ?
Hur kan fukten komma in där annars ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
kkinggkkongg
27 augusti 2020 · 56 Inlägg

ingen aning men kan finnas kalk som bildas på själva enheten eller kontakterna pga fukt

trasigbil
30 september 2020 · 115 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, precis det fel ja väntar på med min sura Clio-04....lite hjullager osv. funkar ju att byta nån gång om året. Men Elfel på Clio e´ingen lek- finns inga standardfel kan vara kabelbrott, oxid, Immo, osv..osv.. - många har blivit gråhåriga på dessa bilar o dess elsystem. Kontaktspray o gott om tid- så kan du finna felet.  Annars parkera bilen på "rätt" ställe o hoppas på att nån eldar upp den. De ska ja göra med min... när ja får tag i en jappsare. Fast e´ju en bit till Rosengård o Rinkeby o såna ställen. Lycka till
mvh/husse

Såg visst att jag hade fått en massa svar här sedan jag var in sist. Det får jag tacka för! Jag parkerade bilen som du sa och hoppades att någon skulle tända eld på den. Nu hände det inte, men när jag startade bilen igen så var felet borta. Har inte märkt av problemet på flera veckor nu. Så för andra som har samma problem - låt bilen vara. Det fungerade för mig i alla fall.

Jag köpte en corolla från 99 för några månader sedan. Kan starkt rekommendera en japansk bil efter att ha ägt franska bilar i några år. big_smile

spillolja
30 september 2020 · 4 014 Inlägg

Jag skulle koilla upp jordanslutningar

mät spänningsfall mella motorblock och kaross resp  minus pol batteri  när motorn är igång
max ca 100-200mV  spänningsfall

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang