Ström till tändspole men ingen gnista?

Tenco
28 augusti 2020 · 173 Inlägg

Tjena
Får 11.2 volt till tändspolen som är bytt men får ingen gnista mellan tändspolen och fördelaren. Jag har bytt relät brevid tändspolen.

simlar
28 augusti 2020 · 5 516 Inlägg

Hjälper ju om du skriver vad det är för bil.

Troliga fel är:
Trasig tändkabel
Trasig tändspole
Trasig tändtrigger

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Tenco
28 augusti 2020 · 173 Inlägg

simlar skrev:
Hjälper ju om du skriver vad det är för bil.

Troliga fel är:
Trasig tändkabel
Trasig tändspole
Trasig tändtrigger

Volvo 240 88

Utmarks-Loke
28 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

Det är väl antingen regina eller motronic på en sådan bil? Det borde vara elektronisk tändning i alla fall. Då sitter det en liten givare någonstans, antingen inuti fördelaren eller på svänghjulet. Denna talar om för tändmodulen när det behövs en gnista och så skickar tändmodulen ström till tändspolen. Något förenklat.

Eller blir det gnista vid tändspolen? Om du rycker lös en tändkabel och sätter direkt på tändspolen, får du gnista på det stiftet då?

Tenco
28 augusti 2020 · 173 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det är väl antingen regina eller motronic på en sådan bil? Det borde vara elektronisk tändning i alla fall. Då sitter det en liten givare någonstans, antingen inuti fördelaren eller på svänghjulet. Denna talar om för tändmodulen när det behövs en gnista och så skickar tändmodulen ström till tändspolen. Något förenklat.

Eller blir det gnista vid tändspolen? Om du rycker lös en tändkabel och sätter direkt på tändspolen, får du gnista på det stiftet då?

Får ingen gnsiat någonstans.

simlar
28 augusti 2020 · 5 516 Inlägg

Tenco skrev:

simlar skrev:
Hjälper ju om du skriver vad det är för bil.

Troliga fel är:
Trasig tändkabel
Trasig tändspole
Trasig tändtrigger

Volvo 240 88

Kolla huvudsäkringen till insprutningen, sitter i en vit säkringshållare bredvid ljusrelät i motorrummet.
Dra säkringen ut och in några gånger om smacka sen i en ny, har du tur är det den som är felet smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
28 augusti 2020 · 5 516 Inlägg

Annars så händer det ju att tändmodulen ger upp ibland, finns ny på biltema för lite över 100kr.

Får motorstyrningen inte varvtalssignal så tänder den inte heller så vevaxelgivaren är ju inte omöjlig felorsak.
Koppla ur vevaxelgivaren och mät i kontakten som kommer upp från givaren, ska vara runt 180ohm mellan stift 1 och stift 2.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Tenco
28 augusti 2020 · 173 Inlägg

simlar skrev:

Tenco skrev:

simlar skrev:
Hjälper ju om du skriver vad det är för bil.

Troliga fel är:
Trasig tändkabel
Trasig tändspole
Trasig tändtrigger

Volvo 240 88

Kolla huvudsäkringen till insprutningen, sitter i en vit säkringshållare bredvid ljusrelät i motorrummet.
Dra säkringen ut och in några gånger om smacka sen i en ny, har du tur är det den som är felet smile

Den är bytt, men den va inte bränd dock tongue

Tenco
28 augusti 2020 · 173 Inlägg

simlar skrev:
Annars så händer det ju att tändmodulen ger upp ibland, finns ny på biltema för lite över 100kr.

Får motorstyrningen inte varvtalssignal så tänder den inte heller så vevaxelgivaren är ju inte omöjlig felorsak.
Koppla ur vevaxelgivaren och mät i kontakten som kommer upp från givaren, ska vara runt 180ohm mellan stift 1 och stift 2.

Går det att felsöka och se om det är det som är felet?

simlar
28 augusti 2020 · 5 516 Inlägg

Tenco skrev:

simlar skrev:
Annars så händer det ju att tändmodulen ger upp ibland, finns ny på biltema för lite över 100kr.

Får motorstyrningen inte varvtalssignal så tänder den inte heller så vevaxelgivaren är ju inte omöjlig felorsak.
Koppla ur vevaxelgivaren och mät i kontakten som kommer upp från givaren, ska vara runt 180ohm mellan stift 1 och stift 2.

Går det att felsöka och se om det är det som är felet?

Tändmodulen har jag tyvärr inte koll på hur man mäter upp såvida du inte har ett oscilloskop?
Eventuellt kan man mäta spänning med en multimeter på utgången till tändspolen och se om något händer alls.


Vevaxelgivaren kan du som sagt ohm-mäta.

Ännu bättre vore att oscilloskop-mäta signalen om du har tillgång till ett oscilloskop och kunskaper till att använda det så man faktiskt ser om varvtalssignalen är bra.


Är något modifierat eller är det helt orörd motorstyrning?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Tenco
28 augusti 2020 · 173 Inlägg

simlar skrev:

Tenco skrev:

simlar skrev:
Annars så händer det ju att tändmodulen ger upp ibland, finns ny på biltema för lite över 100kr.

Får motorstyrningen inte varvtalssignal så tänder den inte heller så vevaxelgivaren är ju inte omöjlig felorsak.
Koppla ur vevaxelgivaren och mät i kontakten som kommer upp från givaren, ska vara runt 180ohm mellan stift 1 och stift 2.

Går det att felsöka och se om det är det som är felet?

Tändmodulen har jag tyvärr inte koll på hur man mäter upp såvida du inte har ett oscilloskop?
Eventuellt kan man mäta spänning med en multimeter på utgången till tändspolen och se om något händer alls.


Vevaxelgivaren kan du som sagt ohm-mäta.

Ännu bättre vore att oscilloskop-mäta signalen om du har tillgång till ett oscilloskop och kunskaper till att använda det så man faktiskt ser om varvtalssignalen är bra.


Är något modifierat eller är det helt orörd motorstyrning?

Inget är rört. Jag stängde av bilen i 30 sekunder och efter det startade den inte.

Nybergrobin
28 augusti 2020 · 2 377 Inlägg

Är ditt batteri slut? 11v är ganska lågt...

Rensvinf
28 augusti 2020 · 528 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Är ditt batteri slut? 11v är ganska lågt...

Precis min tanke med. 

https://www.kjellmans.se/batterier/
http://www.trass.se/Batteriuh.htm

Om du kollar på länkarna ovan så ser du att redan vid 12v är batteriet i princip tomt (25%, vilket inte räcker för att starta en bil.)
Fulladdat ska det ha 12.7.

Senast redigerat av Rensvinf (28 augusti 2020)

husseman
28 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, om ett batteri e´slut, så märker man det på startmotorn. Full snurr där så ska bilen starta. Speciellt en old Volvo. Dåligt med spänningskänslig elektronik på dessa. - Men häng på en Booster så e´man säker.. hade sagt vevaxellägesgivare alla dar i veckan, eller Styrboxen till tändning.
mvh/husse

Rensvinf
28 augusti 2020 · 528 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, om ett batteri e´slut, så märker man det på startmotorn. Full snurr där så ska bilen starta. Speciellt en old Volvo. Dåligt med spänningskänslig elektronik på dessa. - Men häng på en Booster så e´man säker.. hade sagt vevaxellägesgivare alla dar i veckan, eller Styrboxen till tändning.
mvh/husse

Må så vara att en gammal volvo inte är så känslig som en modern. Men mäter du upp under 12v på ett startbatteri så är det slut helt oavsett vad.  Gamla Volvobilar må vara bra konstruerade men kan de starta med ett startbatteri som är slut?

Tenco
28 augusti 2020 · 173 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Är ditt batteri slut? 11v är ganska lågt...

Nytt batteri i bilen

husseman
28 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Rensvinf skrev:

husseman skrev:
Hmm, om ett batteri e´slut, så märker man det på startmotorn. Full snurr där så ska bilen starta. Speciellt en old Volvo. Dåligt med spänningskänslig elektronik på dessa. - Men häng på en Booster så e´man säker.. hade sagt vevaxellägesgivare alla dar i veckan, eller Styrboxen till tändning.
mvh/husse

Må så vara att en gammal volvo inte är så känslig som en modern. Men mäter du upp under 12v på ett startbatteri så är det slut helt oavsett vad.  Gamla Volvobilar må vara bra konstruerade men kan de starta med ett startbatteri som är slut?

Ett startbatteri som e´slut, orkar inte dra runt motorn speciellt länge med full snurr. Håller med om att 11v låter inte bra.. kanske behövs en laddning.
Men en Volvo-88 borde starta enligt mig. Men hänger man på en Booster så får man veta.

mvh/husse

Utmarks-Loke
28 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

Ja, en gammal volvo startar så länge motorn går runt, när batteriet blir för dåligt för motorelektroniken har startmotorn redan stannat för länge sedan.

Tenco
29 augusti 2020 · 173 Inlägg

simlar skrev:
Annars så händer det ju att tändmodulen ger upp ibland, finns ny på biltema för lite över 100kr.

Får motorstyrningen inte varvtalssignal så tänder den inte heller så vevaxelgivaren är ju inte omöjlig felorsak.
Koppla ur vevaxelgivaren och mät i kontakten som kommer upp från givaren, ska vara runt 180ohm mellan stift 1 och stift 2.

Har bytt den nu. Får gnista nu från tändspolen men är osäker på om den är liten

Brådhis * Voff voff *
29 augusti 2020 · 10 244 Inlägg

11,2 V vid spolen är nog ändå det du ska börja med att felsöka. (Är det vid vila eller under startförsöket?)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang