Ström till tändspole men ingen gnista?

Tenco
29 augusti 2020 · 173 Inlägg

Brådhis skrev:
11,2 V vid spolen är nog ändå det du ska börja med att felsöka. (Är det vid vila eller under startförsöket?)

Om jag tar av kablarna till tändspolen och mäter rakt på dom får jag 11.2v men om jag sätter på dom så kan jag inte måta något på spolen

Brådhis * Voff voff *
29 augusti 2020 · 10 245 Inlägg

Tenco skrev:

Brådhis skrev:
11,2 V vid spolen är nog ändå det du ska börja med att felsöka. (Är det vid vila eller under startförsöket?)

Om jag tar av kablarna till tändspolen och mäter rakt på dom får jag 11.2v men om jag sätter på dom så kan jag inte måta något på spolen

Då har du nog väldigt dålig matning till spolen. Prova att mäta en kabel i taget (+ på spolen och - på batteri och sedan + på batteri och - på spolen) och se vad du får för resultat. Följ även kablarna och se om det finns något avbrott på dom.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Tenco
29 augusti 2020 · 173 Inlägg

Brådhis skrev:

Tenco skrev:

Brådhis skrev:
11,2 V vid spolen är nog ändå det du ska börja med att felsöka. (Är det vid vila eller under startförsöket?)

Om jag tar av kablarna till tändspolen och mäter rakt på dom får jag 11.2v men om jag sätter på dom så kan jag inte måta något på spolen

Då har du nog väldigt dålig matning till spolen. Prova att mäta en kabel i taget (+ på spolen och - på batteri och sedan + på batteri och - på spolen) och se vad du får för resultat. Följ även kablarna och se om det finns något avbrott på dom.

Borde det förklara varför jag inte ser spänning när jag mäter på tändspolen?
Får ju som sagt gnista nu efte rjag bytt tändmodul men den verkar ganska svag

Utmarks-Loke
29 augusti 2020 · 5 814 Inlägg

Det låter som kabeln är nästan av någonstans, du har "tomgångsspänning" men så fort det blir belastning så får du mycket spänningsfall.

Tenco
29 augusti 2020 · 173 Inlägg

Brådhis skrev:

Tenco skrev:

Brådhis skrev:
11,2 V vid spolen är nog ändå det du ska börja med att felsöka. (Är det vid vila eller under startförsöket?)

Om jag tar av kablarna till tändspolen och mäter rakt på dom får jag 11.2v men om jag sätter på dom så kan jag inte måta något på spolen

Då har du nog väldigt dålig matning till spolen. Prova att mäta en kabel i taget (+ på spolen och - på batteri och sedan + på batteri och - på spolen) och se vad du får för resultat. Följ även kablarna och se om det finns något avbrott på dom.

Kommer 12v hur jag än mäter

Tenco
29 augusti 2020 · 173 Inlägg

Batteriet ligger på 12.3v. Kommer 12v till tändspolen med kablarna av själva spolen. Om jag sätter på kablarna kan jag inte mäta något. Jag får en svag gnista från tändspolen men inget på tändstiften som är helt nya. Tändkablar och fördelarlock är bytt. Rotorn snurrar

husseman
29 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, ganska normalt att det e´12v hur du än mäter. Spolen matas med 12v o jordas ner av motorstyrningen. När sedan en gnista ska bildas så släpper motorstyrningen jordningen, vilket gör att magnetfältet som byggts upp kollapsar o ger gnista från högspänningen o dess lindning .

mvh/husse

Tenco
29 augusti 2020 · 173 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, ganska normalt att det e´12v hur du än mäter. Spolen matas med 12v o jordas ner av motorstyrningen. När sedan en gnista ska bildas så släpper motorstyrningen jordningen, vilket gör att magnetfältet som byggts upp kollapsar o ger gnista från högspänningen o dess lindning .

mvh/husse

Så vad borde jag titta testa härnäst?

husseman
29 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, testa att dra en konstant + kabel till spolen från batteriet. Då vet du om din orginalkabel som matar spolen e´halvkass... annars e´det ju spolen o tändstyrbox o jordning som bör kollas.
mvh, husse

Utmarks-Loke
29 augusti 2020 · 5 814 Inlägg

Se till att det är rätt anslutning på tändspolen som får ström bara, så du inte drar en provkabel från batteriet och kopplar på den anslutning på tändspolen som går till tändmodulen. För i såna fall brinner nog tändmodulen upp så fort du försöker starta.

Tenco
29 augusti 2020 · 173 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, testa att dra en konstant + kabel till spolen från batteriet. Då vet du om din orginalkabel som matar spolen e´halvkass... annars e´det ju spolen o tändstyrbox o jordning som bör kollas.
mvh, husse

Fortfarande samma lilla gnista

Tenco
29 augusti 2020 · 173 Inlägg

Gnistan är i tempo vilket jag hoppas är något bra iallafall tongue

Tenco
29 augusti 2020 · 173 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Se till att det är rätt anslutning på tändspolen som får ström bara, så du inte drar en provkabel från batteriet och kopplar på den anslutning på tändspolen som går till tändmodulen. För i såna fall brinner nog tändmodulen upp så fort du försöker starta.

Yes. Gjorde det. Ingen skillnad på varken gnista eller spänning

Tenco
29 augusti 2020 · 173 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, testa att dra en konstant + kabel till spolen från batteriet. Då vet du om din orginalkabel som matar spolen e´halvkass... annars e´det ju spolen o tändstyrbox o jordning som bör kollas.
mvh, husse

Hur kan jag hitta jordningen?

husseman
29 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Googla på jordpunkter till din bil. Eller dra egen jordning temporärt mellan motor-kaross-batteri-styrbox. Kolla även jordning på kablar till styrbox- borde finnas på nätet.

mvh/husse

Tenco
29 augusti 2020 · 173 Inlägg

husseman skrev:
Googla på jordpunkter till din bil. Eller dra egen jordning temporärt mellan motor-kaross-batteri-styrbox. Kolla även jordning på kablar till styrbox- borde finnas på nätet.

mvh/husse

Var sitter styrboxen och vad gör den? Sorry för många frågor

simlar
29 augusti 2020 · 5 516 Inlägg

Börja med att putsa rent säkringsboxen inuti bilen samt säkringarnas ändar.

Väldigt många problem på 240 löses genom att putsa rent alla säkringar och säkringshållare.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Tenco
29 augusti 2020 · 173 Inlägg

simlar skrev:
Börja med att putsa rent säkringsboxen inuti bilen samt säkringarnas ändar.

Väldigt många problem på 240 löses genom att putsa rent alla säkringar och säkringshållare.

Tar oxh gör det. Men kan det ha något med den svaga gnistan att göra?
Plus, har du något tips på hur man lättast gör ren dom?

simlar
29 augusti 2020 · 5 516 Inlägg

Tenco skrev:

simlar skrev:
Börja med att putsa rent säkringsboxen inuti bilen samt säkringarnas ändar.

Väldigt många problem på 240 löses genom att putsa rent alla säkringar och säkringshållare.

Tar oxh gör det. Men kan det ha något med den svaga gnistan att göra?
Plus, har du något tips på hur man lättast gör ren dom?

Dåligt med spänning ger svag gnista.
Tändspolen får ström genom en av säkringarna inne i bilen om jag inte minns fel, dålig kontakt där så blir det spänningsfall vid belastning t.ex när tändspolen laddas upp.

Brukar ta en glasfiberpenna, perfekt till att putsa rent med.
Annars funkar liten stålborste på en dremel klockrent smile

Har du inte nåt av det så går det att borsta rent med t.ex liten plattmejsel, liten stålborste, tandborste m.m
Bara något som går att borsta/skrapa bort oxid med utan att skada säkringshållare eller säkringarna.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Tenco
29 augusti 2020 · 173 Inlägg

Ajjemen. Tar och prövar det!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang