Missljud, inre drivknut?

Gargamelodi
29 augusti 2020 · 6 Inlägg

Hej!

Har en Corolla halvkombi 06 som gått ca 17000 mil. Senaste tiden missljud/vibrationer vid hastigheter över 30 kmh, låter lite som riktigt högt däckljud eller ljudet då man kör på den ojämna markeringen vid sidan av vägbanan på en del landsvägar.

Ingen skillnad om växel är i, eller om jag frikopplar. Låter då jag kör rakt fram eller svänger vänster. Försvinner vid även svag högersväng.

Höger framljulslager var min första tanke. Låter dock helt normalt då jag snurrar på höger framhjul, kan inte känna vibrationer  i fjädern. Däremot ser jag att det är hål i damasken för vänster inre drivknut. Ser en del tjockflytande fett i området, som väller ut ur hålet.  Se bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236758/236758-256ad9c0be47e1e6f779016bd1ab5ec1.jpg
Anar ett visst oljud då jag snurrar vänster framhjul, som jag inte riktigt kan lokalisera, men skulle kunna komma från drivknuten.

Antar att det bästa är att byta drivaxeln? Knappast lönt att byta damask när jag redan har oljudet? Hur vet jag exakt vilken drivaxel jag ska ha? Får fram flera olika vid sökning på regnummer. Det är en 1,6 L motor med 5 vxl manuell låda.

jaka54
29 augusti 2020 · 5 677 Inlägg

Hej!
Kommer oljekladdet från en trasig damask vid inre drivknuten ?
Knuten går väl att byta ?! Så du inte behöver byta hela drivaxeln.
Men om du vill byta hela axeln...har du sökt på Bildelsbasen?

Gargamelodi
29 augusti 2020 · 6 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kommer oljekladdet från en trasig damask vid inre drivknuten ?
Knuten går väl att byta ?! Så du inte behöver byta hela drivaxeln.
Men om du vill byta hela axeln...har du sökt på Bildelsbasen?

Det kommer ut från hålet i damasken. Rätt trögflytande. Antog att det är drivknutsfett. Alternativet skulle väl vara växellådsolja pga trasig packbox där axeln går in i lådan? Borde dock vara mer lättflytande då antar jag. Säkert smart att åtminstone ha en ny packning till hands om man byter axeln.

Förstått det som att inre drivknuten inte går att byra separat. En hel axel av fulmärke är dessutom inte särskilt dyr på tyska sidor. Är bara inte säker på vilken som passar. Kollat på bildelsbasen, där jag får upp ett gäng förslag, men dyrare ön nya från Tyskland.

Utmarks-Loke
29 augusti 2020 · 5 809 Inlägg

Kompletta drivaxlar med båda knutar kostar under 1000kr på autodoc, när jag kollar på bildelsbasen börjar begagnade axlar med 20.000 mil på 1000kr och sedan stiger det bara. Helt vansinnigt att köpa sånt på skroten.

Men de axlarna de säljer på autodoc verkar vara likadana fast från olika tillverkare.

spillolja
29 augusti 2020 · 4 014 Inlägg

Budgetalternativ är att bara byta själva damasken   ca 100-150:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
29 augusti 2020 · 10 244 Inlägg

spillolja skrev:
Budgetalternativ är att bara byta själva damasken   ca 100-150:-

Det lär knappast ta bort missljudet (som tråden handlar om)... wink

Senast redigerat av Brådhis (29 augusti 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
29 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, riv bort hela drivaxeln..mät längd o antal splines i varje ände. Då kan du beställa rätt drivaxel till småpengar på Tyska sidor.

mvh/husse

fadret
29 augusti 2020 · 1 125 Inlägg

Kolla på Drivknuten.se

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Gargamelodi
19 september 2020 · 6 Inlägg

Lite uppföljning:
Bytte drivaxeln, gick enkelt men löste tyvärr inte problemet med missljudet. Lyssnade nu med stetoskop samtidigt som jag snurrade på respektive hjul. Tydligt att missljudet kom från vänster framhjul. Antog att det då måste vara hjullagret, även om det typiska verkar vara att det låter mer vid sväng bort från sidan med trasiga lagret. Här tystnade ju ljudet vid högersväng.

Bytte lagret mha glidhammare (för att få ut navet) och hjullagervertyg från Biltema. Missljudet är nu borta. Slutsatsen är att det inte går att avgöra vilken sidas lager som är trasigt baserat på hur det låter när man svänger åt olika håll.

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236758/236758-a25b6debf5b49ea317a010729fdab6d3.jpg

Senast redigerat av Gargamelodi (19 september 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 september 2020 · 4 917 Inlägg

Där fick du 2 flugor på en smäll !
Eftersom förr eller senare hade du ändå fått bytt drivaxeln..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
19 september 2020 · 5 809 Inlägg

Fast du kanske skulle ha behållit den trasiga drivaxeldamasken, för det ser ut som om bilen hade mått bra av fett som stänker omkring. Toyota kanske aldrig går sönder, som ryktet säger, men rostar friskt gör de.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 september 2020 · 4 917 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Fast du kanske skulle ha behållit den trasiga drivaxeldamasken, för det ser ut som om bilen hade mått bra av fett som stänker omkring. Toyota kanske aldrig går sönder, som ryktet säger, men rostar friskt gör de.

Due, du har inte sett min 22årige bil, va ?
Kolla i fotoalbumet annars..roll , däruppe..
Orsaken till huvudproblemet brukar sitta mellan ratten och sätet..

Senast redigerat av axxet (19 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang