Byte av styrpinne/glidbult

Tremere
6 september 2020 · 6 Inlägg

Hej,
Ny på det här stället, även om jag fått bra tips av inlägg som icke-medlem tidigare.
Har haft kärvande bakbromsar ett tag. Ena sidan verkar ha legat emot (skivan blev het bara efter en kort runda). Har tagit bort hela oket nu. Bromsbeläggen på in- och utsidan skiljer 2 mm så antar att de bör bytas. Förmodar att kärvande styrpinnar är orsaken. De var smutsiga och inget fett på dem. Det ser även ut som om någon har slipat på dem någon gång. Är det bäst att byta dem mot nya jämna eller är det så lite att det kvittar? Hoppas det syns i bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237037/237037-eebf84882e26d5158aeddb7af85552f8.jpg

jaka54
6 september 2020 · 5 715 Inlägg

Hej!
Man ska inte slipa på styrpinnarna med vinkelslip eller annan maskin med grov sliprondell, endast  slipa lite för hand  med t,ex 180 paper eller ännu bättre sätta en ståltrissa i vinkelslipen och "slipa".
De styrpinnar du visar ser bra ut!

Utmarks-Loke
6 september 2020 · 5 833 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Man ska inte slipa på styrpinnarna med vinkelslip eller annan maskin med grov sliprondell, endast  slipa lite för hand  med t,ex 180 paper eller ännu bättre sätta en ståltrissa i vinkelslipen och "slipa".
De styrpinnar du visar ser bra ut!

Nej, nu får du ta på dig glasögonen. Den nedre styrpinnen ser definitivt inte bra ut. Den behöver bytas, och samtidigt behöver man kolla hur hålet i bromsoket ser ut.

Tremere
6 september 2020 · 6 Inlägg

Tack för snabba svar. Det blir ett byte. Kostar inte mycket. Även om gummitätning ser bra ut så känns som att tätningen kan bli dålig p.g.a. de små kanterna på pinnen.

Utmarks-Loke: Menar du hålet/damask som pinne rör sig genom. Om det skulle skrapa emot, eller? Har en Laguna så ingen vanlig bälj utan ett gummirör som de verkar glida i.

Utmarks-Loke
6 september 2020 · 5 833 Inlägg

Tremere skrev:
Tack för snabba svar. Det blir ett byte. Kostar inte mycket. Även om gummitätning ser bra ut så känns som att tätningen kan bli dålig p.g.a. de små kanterna på pinnen.

Utmarks-Loke: Menar du hålet/damask som pinne rör sig genom. Om det skulle skrapa emot, eller? Har en Laguna så ingen vanlig bälj utan ett gummirör som de verkar glida i.

Ja, menade hålet som glidpinnen skall gå i. Har sällan grejat med Renault så jag visste inte hur det ser ut där.

zzr9409209
6 september 2020 · 716 Inlägg

Brukar ju rosta/ärja i "hålet" där gummi"hylsan" sitter,vilket gör att hylsan kläms ihop,="glidbulten går trögt..

spillolja
6 september 2020 · 4 020 Inlägg

Smörj in ytorna med silikonfett (eller bromscylinderpasta)
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed … 2000030629
https://www.autokatalogen.se/afw/karlsk … dNo=286426

Aluminiumpasta på gängorna
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed … 2000017188
ojdå  den har gått upp från 39:90  sad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
7 september 2020 · 7 230 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Man ska inte slipa på styrpinnarna med vinkelslip eller annan maskin med grov sliprondell, endast  slipa lite för hand  med t,ex 180 paper eller ännu bättre sätta en ståltrissa i vinkelslipen och "slipa".
De styrpinnar du visar ser bra ut!

Jag rekommenderar, och tillämpar, en mildare behandling som inte sliter på styrpinnarna.
Nämligen att putsa dem med en roterande mässingsborste.
Endera i bänkslipmaskin - enklast - eller med borrmaskin.

Rondell eller grov smärgelduk sliter på pinnarna och orsakar grader som i sin tur befrämjar ny oxidation(rost).

Tremere
7 september 2020 · 6 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Brukar ju rosta/ärja i "hålet" där gummi"hylsan" sitter,vilket gör att hylsan kläms ihop,="glidbulten går trögt..

Beställt nya gummi också så tar en koll i hålet när jag byter. Gick ganska trögt att trycka ut pinnarna.

Cuefa Ain't no place like home...
7 september 2020 · 4 628 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Man ska inte slipa på styrpinnarna med vinkelslip eller annan maskin med grov sliprondell, endast  slipa lite för hand  med t,ex 180 paper eller ännu bättre sätta en ståltrissa i vinkelslipen och "slipa".
De styrpinnar du visar ser bra ut!

Nej, nu får du ta på dig glasögonen. Den nedre styrpinnen ser definitivt inte bra ut. Den behöver bytas, och samtidigt behöver man kolla hur hålet i bromsoket ser ut.

Får nog faktiskt hålla med Jaka här, jag har sett betydligt värre glidpinnar som fortfarande har fungerat bra efter tusentals mil.

Men visst, ska man vara ordentlig så ska de väl bytas...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Utmarks-Loke
7 september 2020 · 5 833 Inlägg

Ja, det kan mycket väl hända att en glidpinne i det där skicket fungerar, men här är det ju uppenbarligen problem. Visserligen fanns nog problemet redan tidigare eftersom de försökt lösa det genom att slipa glidpinnen, men jag skulle ändå byta den mot en bra.

jaka54
7 september 2020 · 5 715 Inlägg

Hej!
Var lite tveksam när jag svarade om skicket på glidpinnarna, dom kanske duger men byte skadar inte. Sen att köra med mässingstrissa håller jag med om.

Tremere
14 september 2020 · 6 Inlägg

Tänkte visa hur gummit såg ut för glidpinnarna. Var inte de enklaste att trycka ut. Man kan se att där är intryckta gropar så kan nog har påverkat rörligheten för pinnen. Och där var ganska mycket korrosionsbeläggning i hålen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237037/237037-960e8ede2d0188819ff9a521f611a8cf.jpg

spillolja
14 september 2020 · 4 020 Inlägg

Gummina ser hela ut och skulle kunna användas igen,, gör rent hålet med en stålborste el, dyl
dit med gummina med lite silikonfett på ytorna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Subtext
15 september 2020 · 107 Inlägg

Dom där små pinnarna är viktiga, har varit med om att en sådan satt fast och då drar ju calippern på oket snett. Bromsskivan blir snabbt förstörd, i alla fall hände det mig.

Tremere
27 september 2020 · 6 Inlägg

Lånar min egen tråd. Kanske borde byta namn till bromsrenovering.
Eftersom jag tyckte bromskolvarna gick trögt att skruva in så beställde jag nya kolvar/packningar också. Hade köpt "riktigt" bromskolvsverktyg från Pela, som hade justerbara piggar. Smidigt tänkte jag att man inte behöver ha massa olika storlekar. Tyvärr böjde sig piggarna efter två användningar och sen gick de av helt. Så inget jag rekommenderar att köpa.
Blev ganska bökigt att få ut kolv sen, men fick ihop allt. Däremot vet inte hur jag ska får damask att sitta fast runt kanten på oket. Den tidigare satt fastrostat. Det är typ som en stålring inne i gummikanten, men sitter inte kvar på kanten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237037/237037-4ecb09a4a111dfbb407af4b7f2badc97.jpg

Tog ju lite fett på kolven/damasken så är ju lite kladdigt på kanten också. Det finns ju ingen skåra att låsa i den liksom. Den satt hyfsat tills jag skruvat in kolven helt. Hoppas inte det var kasst märke jag köpte så passformen är dålig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang