Ändring av el/laddhybrids bonus och Bonus/malus ?

KenthIJ
6 september 2020 · 1 442 Inlägg

Har hört att reglerna för el/laddhybrids bonus kommer att ändras så att man måste behålla bilen i fem år annars blir man återbetalningsskyldig och att laddhybrider kommer att bli av med bonusen i ett nytt Bonus/malus system.

Någon här som vet mer om det ?

granadadr
7 september 2020 · 7 286 Inlägg

jag tycker det är bra,, för då minskar oärligheten,, att man får ex 60 000 av staten som man kan behålla om man säljer bilen till ex Norge

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
torsen
7 september 2020 · 7 230 Inlägg

Har läst samma sak i flera tidningar med "ekonomisk spalt".
En hybrid(laddhybrid, mildhybrid, bara hybrid) går praktiskt att köra mellan 20 och, i absolut bästa fall under gynnsamma förhållanden, 60 km.
En undersökning/enkät visar att tjänstebilsfrälset till 90 á 95 % ALDRIG kör annat än på bensin.
Hybridernas skatteförmåner är, genom miljörörelsen och deras okunskap om rörliga ting, endast en skrivbordsprodukt.
Enligt vad jag läst är hybridernas saga all, i alla fall som skatte- och förmånsobjekt för företag och förmånsbilister.
Regeringen lär arbeta på ett förslag, som bygger på realiteter, där förmånen av hybrider starkt begränsas ur skatteförmånssynpunkt.

OM regeringens ambition verkligen är att sänka de skadliga emissionerna från "fosilfordon" borde man blicka mot öster och i främsta hand Japan.
Där har man, sedan många många år tillbaka, tillämpat en annan strategi att minska avgasutsläpp.

Nämligen genom s k Kei Car.
Små 4-sitsiga bilar med begränsade yttermått och motorstorlek på höst 660 cc.
En del av dessa Kei Car säljs redan i Sverige.
Men här "upphottade" med plastschok och motorer på, i vissa fall, 1500 cc.
En av dessa Kei Car, Suzuki Jimny, straffbeskattas med närmare 10.300:- i årsskatt 2020.

Är det rimlig att en Ford Mustang endast har 360:- i årsskatt, i alla fall före 2020?

Härutöver förespråkar jag km-skatt.
Med möjlighet för dem som inte har tillgång till miljörörelsens transportmedel, tunnelbana, pendeltåg och buss, att göra realistiska avdrag.
T ex Norrlands inland som dessutom får dras med undermålig vägar, trots pendlingsavstånd på uppemot 15 mil enkel resa.

Ursäkta en del o t, men därav hjärtat är fullt...…..

KenthIJ
8 september 2020 · 1 442 Inlägg

Tackar både "granadadr" och "torsen" för synpunkter.

Jo jag har oxå läst på lite mer och det verkar ju faktiskt ganska troligt att laddhybrider kommer att bli av med både miljöbonus och bonus i bonus/malus systemet.
Risken är hur som helst såpass stor att jag avvaktar med inköp av ny laddhybrid för tillfället.

Behåller dock vår 2015 Prius Plug In och vår 2017 Prius+  hybrid tills vidare.

Trivs bra med båda bilarna (känns väldigt "familjära" och teamar upp väl,
när man skiftar mellan bilarna) även om jag gärna skulle haft en plug in som gick längre på el (och gärna med el värmepump)

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-ee0b79987940edbd3031d6138056d584.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (15 september 2020)

KenthIJ
15 september 2020 · 1 442 Inlägg

Såg nu att det verkar bli nya regler för "miljöbonus" och "bonus/malus" fr.o.m 1 apr. 21

Verkar som att gränsen för utsläpp sänks från 70 til 60 gr co.

Flera plug in /laddhybrider skulle då får sänkt bonus.

granadadr
16 september 2020 · 7 286 Inlägg

jo dessa regler gäller väl nybilar,, så att behålla en några år gammal bil tror jag inte är så dumt

Niknar
16 september 2020 · 197 Inlägg

Kilometerskatt finns redan den ligger i bränslepriset . Om du inte menade kilometerskatt för rena elbilar förstås.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang