Rostmärken

Bongo
12 september 2020 · 31 Inlägg

Hej!

Jag tänkte höra med er hur jag ska gå till väga för att ta bort dom här två rostmärkena?
Tänkte försöka göra det själv, är dock inte alls kunnig när det kommer till bilar😀

Hälsningar Danielhttps://www1.garaget.org/gallery/images/230/229105/229105-c460526bc294d3d4357d5a1fd1081370.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229105/229105-fab8748a578259eb420aaf22066e9a69.jpg

Svenska_bil
12 september 2020 · 218 Inlägg

För att fixa rosten vid handtaget så måste dörrsidan bort samt handtaget monteras lös.

Är väl egentligen inga större problem att fixa men kräver tid, engagemang och lite pengar.
Värdesätter du din tid mer än erfarenheten att lära sig så är det inte värt att göra själv.

Förutom rosten skulle du även behöva köra lite kallavfettning så du får bort alla svarta prickar.

Utmarks-Loke
12 september 2020 · 5 833 Inlägg

Rosten tas bäst bort med en punktbläster, typ denna:

https://www.youtube.com/watch?v=WfG3k7EJuBQ

torsen
12 september 2020 · 7 233 Inlägg

Jag brukar skrapa bort rosten med spetsen på en skarp Mora-kniv.
Om det gäller stenskott eller liknande små rostangrepp.
Fylla i med primer/grund- eller zinkfärg.
Sedan måla över med täckfärg.
Vid mycket små stenskott etc kan man spreja färgen, gäller båda, i locket på burken och låta lösningsmedlet avgå nästan helt så att färgen tjocknar.
Grundfärgen kanske inte ska tjockna lika mycket som täckfärgen.
Därefter applicerar man färgen med spetsen på en vass tandpetare.
Det är det svårt att bättra på mindre skador med pensel, hur liten den än är.
Blir lätt för tjockt = en liten bulle.

Lycka till.

husseman
12 september 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, hade nog valt knivmodellen eller litet slipstift på dremmeln här. Några varv med zinkgrund o sen dutta på lack i några tunna lager. O sen klarlack.  Kommer vara nåt år om du har tur.

mvh/husse

jaka54
12 september 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Min erfarenhet efter att ha lackat lite i över 40 år är att för det första är det meningslöst att som amatör bättringsmåla (med lackstift,pensel eller sparyburk) en metalicklack om man vill att lacken ska se ut som lackytan på bilen i övrigt (det är därför jag har vit bil). Bilar som har vit, svart eller annan "ren" kulör är mycket enklare att fixa till.
Ska man fixa alldelses så små rostmärken på en metallicyta så måste man ha proffsgrejer och kunskap.
För det andra så måste all rost bort och då duger det inte med att skrapa lite med en kniv utan man måste antingen blästra eller på kemsikt väg ta bort ALL rost och då menar jag minsta mickroskopisk svart prick i metallen, annars kommer rosten tillbaka om något år eller två.

I det här fallet så måste handtaget bort och sedan, vilket är enklast om man inte har tillgång till kompressor och punktbläster, penslar man på Corroprotect rostborttagare (bästa på marknaden)  och borstar med liten stålbortste. Detta gör man flera gånger och att få bort så grov rost som på bilden ovan tar några dagar att få bort under ihärdigt penslande och bortstande, men till slut får man en yta som ser ut som om den är blästrad.
Sen...kan man lägga på grundfärg  och lacka ...men tro inte att du kommer att få till samma nyans om på övrig yta om du inte har 2-komponets färger och kunskap.

Senast redigerat av jaka54 (12 september 2020)

Bongo
15 september 2020 · 31 Inlägg

Tack för alla svar!
Vad tror ni det skulle kosta att lämna in bilen och fixa det?

jaka54
15 september 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Några tusen!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 september 2020 · 4 917 Inlägg

JAG hade tränat på den lilla fläcken först om jag varit okunnig, innan jag givit mig in på den stora..
Lite syra på en smal pensel eller liknande, så man får in handlaget och av med rosten..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Bongo
15 september 2020 · 31 Inlägg

Vad för slags syra?

Utmarks-Loke
15 september 2020 · 5 833 Inlägg

Citronsyra är det man brukar använda men det går säkert med annan syra också

jaka54
15 september 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Citronsyra lär  tyvärr inte fungera!

torsen
16 september 2020 · 7 233 Inlägg

Har du "öppet" batteri, d vs m cellock, kan du doppa en tandpetare i battervätskan och applicera i stenskottet.
Därefter, efter ett tag, skölja med vatten.
Och kanske torka/värma med en hårtork försiktigt.
Sedan, åter med tandpetare, lägga i zinkfärg.
Slutligen, efter att zinkfärgen torkat riktigt(med hårtork?) applicera täcklacken.
Även det senare med tandpetare.

Men du bör ha skrapat bort all lös rost med en knivspets först.

Steff240
16 september 2020 · 1 016 Inlägg

Citronsyra fungerar alldeles utmärkt för att ta bort rost! Det tar lite tid dock, man får ju ge det några dagar.
http://www.blekingeveteranbilsklubb.se/ … rttagning/

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 september 2020 · 4 917 Inlägg

Nu verkar vi komma nånvart med de SMÅ rostfläckarna..
Dethär ska nog bli bra ska ni se..smile
MEN på genomrostade balkar så fungerar dock inte metoden, för där måste vinkelslipen och MIGsvetsen fram..

Senast redigerat av axxet (16 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
16 september 2020 · 7 233 Inlägg

axxet skrev:
Nu verkar vi komma nånvart med de SMÅ rostfläckarna..
Dethär ska nog bli bra ska ni se..smile
MEN på genomrostade balkar så fungerar dock inte metoden, för där måste vinkelslipen och MIGsvetsen fram..

Jupp!

Lucif3r
16 september 2020 · 2 208 Inlägg

Jag skulle däremot börja med rosten vid handtaget. Det är lättare att dölja och inte lika iögonfallande som en fläck mitt på ett stort område.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang