Köpråd kombi

Sebb
12 september 2020 · 7 Inlägg

Hej är ute efter en stor kombi max 250kkr

Minst 2016 max 9000mil
Kvalitet känsla, körglädje men även driftsäkerhet är viktigt orkar inte med massa fel.
Kommer från Bmw 520d f11 som jag varit nöjd med.

Kollar på nyare BMW f11 igen med känns tråkigt med samma bil igen.

Audi A6 osäker på kvalitet där?

Mercedes e220 bra kvalitet men lite tråkig??

Volvo v90 många barnsjukdomar?

Kia optima laddhybrid: Bra kvalitet och lång nybilsgaranti men billig inredning och noll körglädje?

Någon med erfarenhet från dessa bilar eller som har något annat tips ?

torsen
12 september 2020 · 7 198 Inlägg

Önskar du en rymlig bil i den storleksklassen vill jag rekommendera Honda CR-V.
Den rymmer nästar 1½ gång så mycket som en Volvo V90 men är ½-metern kortare.
Ur driftsäkerhets- och kvalitetssynpunkt klassar den ut alla de bilar du nämnt.
Men den är inte direkt snygg - snarare rent av ful - tycker jag.
Ska man ha den mer att köra med än titta på så...….
Finns dock inte att få utan 4x4.
Markfrigång mellan 17 och 19 cm beroende på däckval.
Således inte något "högbygge".
Honda CR-V är världens mest sålda bil i sin klass.
Säger väl en del!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 september 2020 · 17 379 Inlägg

Sebb skrev:
Hej är ute efter en stor kombi max 250kkr

Minst 2016 max 9000mil
Kvalitet känsla, körglädje men även driftsäkerhet är viktigt orkar inte med massa fel.
Kommer från Bmw 520d f11 som jag varit nöjd med.

Kollar på nyare BMW f11 igen med känns tråkigt med samma bil igen.

Audi A6 osäker på kvalitet där?

Mercedes e220 bra kvalitet men lite tråkig??

Volvo v90 många barnsjukdomar?

Kia optima laddhybrid: Bra kvalitet och lång nybilsgaranti men billig inredning och noll körglädje?

Någon med erfarenhet från dessa bilar eller som har något annat tips ?

Mercedes, bra kvalitet? Det är vi nog flera här som kan påstå motsatsen. Svajig kvalitet köper jag.
Kia Optima. Ja, bra är de men som du säger billig i kupén. Dessutom en hopplöst föråldrad sådan.
Audi? Kanske inte...

Kör en del Optima PHEV.  Helt ok men utdaterad motorstyrning och inredning. Kommer en helt ny Optima nästa år. Då sjunker nog priserna rejält på gamla modellen...

Så vad rekommenderar jag? Tydligen ett busskort? Men kan du hålla dig till nästa år så kan det bli köpläge på gamla Optimor. För det är bra bilar. Med 6-stegad robotlåda som fungerar fint.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Sebb
12 september 2020 · 7 Inlägg

Kan tyvärr inte vänta längre. Känns som man måste välja mellan antingen driftsäkerhet (asiatiska eller japanska bilar).

Eller körglädje och kvalitet känsla hos de tyska.

Lutar mest åt v90 men då vill jag ha d4 och den ligger strax över budget och är också orolig för barnsjukdomar som jag hört mycket om.

Svårt val

husseman
12 september 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm..att välja v90 med oljebrännare måste vara sämsta valet.... tänk om.
mvh/husse

panda666
12 september 2020 · 4 228 Inlägg

Har ja missat nått? vad äre för fel på v90? kört många såna och finnar inga fel. berätta gärna för mig vad jag har missat. Ja tyskarna har tyvärr problem, ofta dyra fatkiskt som fan. Audi ska man undvika så mycket som möjligt speciellt bensinarna. e220d är bra bilar men merca har förstört det med ad blue systemet, Hört från många taxiägare där dom haft strul me adblue systemt jämt.  Massa elfel och på merca verkar det återkomma problem med nån extern batteri problem? Hur som, måste det vara kombi? kan annars rekommendera lexus. Vad menar du med körglädje? ska du bara köra fort eller drifta? Jag börjar bli tråkig jag vet men vad ska man rekommendera till folk? just dom bilarna som pajar minst är asiaterna, kör typ kia med deras långa garanti. Toyota eller lexus. Ska du endå ha lyxigt och körglädje då skulle ja endå välja merca, borde hålla bäst av tyskarna.

SEpaket
12 september 2020 · 199 Inlägg

Nja, jag håller nog inte med om att V90 är skit. Det brukar heta att "Volvos nya bilar är bara skit", det gjorde det redan på 80-talet när Volvo kom med lågfriktionsmotor i 740-serien. Känner ett antal som kört V90 som tjänstebil och som varit krångelfria, sedan kan man ha mer eller mindre tur med alla bilar. Att asiaterna skulle vara totalt skottsäkra är inte heller riktigt sant. Bilar byggs av människor och människor gör misstag.

Hade jag litat på en V90-diesel? Svar ja. Och då har jag ändå fått en V60 (förra karossen) inköpt av Volvo efter omfattande motorstrul, som dock inte berör den generation VEA som sitter i bilarna du tittar på. En annan bra referens för modellen är det faktum att polisen frivilligt köper och kör V90. Hade bilarna krånglat mycket hade man med garanti bytt till annat märke, RPS vill ha bilar som fungerar.

VAG undviker jag. Skall du köpa så köp med manuell låda, DSG har krånglat och även om alla garanterar att nya lådorna är annorlunda är jag tämligen skeptisk. Sedan är inte Audi i min smak, men det är jag som är mycket för långfärdskomfort och upplever bilarna som alldeles för sportinriktade. Skulle nog dock satsat på En Passat istället för en Audi av det skälet att det inte är värt merkostnaden för att få fyra nollor i grillen (och ja, jag har provkört både A6 och Passat). Passat Alltrack är en trevlig bil, men antagligen inte din grej och så var det ju det där med DSG...

Mercedes har jag ett gott öga till. E-klassen fungerar, men tråkig vet jag inte om jag tycker den är. Sedan vet jag andra som haft problem och det negativa är ju att nästan alla städer idag måste ha med Hedin och deras verkstäder att göra vad gäller både garantier, service och reparationer.

Kia skulle jag inte köpa. Känner lite för många som haft strul och krångel. Sedan har jag haft som hyrbil och... Låt oss säga att man märker att bilen är billig. Passformen är vad den är och den känns inte riktigt lika kvalitetsmässig. Du som kört BMW tidigare vet jag inte om du skulle trivas så bra, det är ett nerköp i bilkvalitet.

Förslag då på bubblare undantaget V90 och E-klass:

Passat: Prisvärt alternativ till Audi. Jag har mest kört Alltracken där och det är trots allt en duglig bil. Litar inte på DSG-lådan personligen, så jag skulle hitta manuell om jag skulle ha en sån.

Mazda 6: Nya skall tydligen vara riktigt kompetent ihopskruvad. Mazda är ju trots allt kända för sin körglädje i MX5 dessutom. Har lite kontakter med verkstadsfolk och felen är få.

Volvo V70/XC70 Classic: Jag har tidigare kört många V70/XC70 av sista generationen och det är väldigt trivsamma bilar. Sedan beror det på vad du lägger i begreppet körglädje, såklart. Min V60 som Volvo löste tillbaka stod på verkstad en bra stund varpå jag hade en V90 som lånebil. När bilen blev inlöst av handlaren fick jag snabbinköpa ny bruksbil och hamnade då i XC70 D5 av sen modell. Kan jämföra då jag gick mer eller mindre direkt från V90 till XC70. Skillnaden är inte gigantisk och både V70 och XC70 Classic (2016) med mindre än 9 000 mil går att få inom din budget.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.
Sebb
13 september 2020 · 7 Inlägg

Tack för bra svar känns ändå som v90 ligger närmast.
Ligger högt i inköp för en d4 men sparar in på service och försäkring mot Bmw som jag är van vid. Gillar utseendet på v90 och som sagt kör polisen dom och att dom används som Taxi borde dom ju inte vara helt kassa

torsen
13 september 2020 · 7 198 Inlägg

Sebb skrev:
Tack för bra svar känns ändå som v90 ligger närmast.
Ligger högt i inköp för en d4 men sparar in på service och försäkring mot Bmw som jag är van vid. Gillar utseendet på v90 och som sagt kör polisen dom och att dom används som Taxi borde dom ju inte vara helt kassa

Att polisen köper V90 beror, enligt uppgift, på att Volvo erbjuder så ENORMA rabatter.
Mycket stort SP/PR-värde i allmänhetens ögon.

panda666
13 september 2020 · 4 228 Inlägg

Är fortfarande intresserad av att höra vad problemen med v90 är, rent intresse. Ser fortfarande väldigt många mercor ute som taxibilar så dom måste också vara hållbara men hör endå  från folk att dom strular också. Kanske viktigaste är bara när man köper dyrare bil att se till att man får nån sorts garanti vid köp eller att maskinskadegaranti täcker eventuella bekymmer

Nybergrobin
13 september 2020 · 2 377 Inlägg

panda666 skrev:
Är fortfarande intresserad av att höra vad problemen med v90 är, rent intresse. Ser fortfarande väldigt många mercor ute som taxibilar så dom måste också vara hållbara men hör endå  från folk att dom strular också. Kanske viktigaste är bara när man köper dyrare bil att se till att man får nån sorts garanti vid köp eller att maskinskadegaranti täcker eventuella bekymmer

En hel del barnsjukdomar i elen, problem med adblue, defekta egr-ventiler som orsakar topplocksras.
Annars är v90 en hyfsat trevlig bil även om den är lite väl låg och högljudd för min smak.

SEpaket
13 september 2020 · 199 Inlägg

torsen skrev:

Sebb skrev:
Tack för bra svar känns ändå som v90 ligger närmast.
Ligger högt i inköp för en d4 men sparar in på service och försäkring mot Bmw som jag är van vid. Gillar utseendet på v90 och som sagt kör polisen dom och att dom används som Taxi borde dom ju inte vara helt kassa

Att polisen köper V90 beror, enligt uppgift, på att Volvo erbjuder så ENORMA rabatter.
Mycket stort SP/PR-värde i allmänhetens ögon.

Nja, hade bilarna stått mer på verkstad än gått i patrulltjänst hade man, oaktat rabatter, bytt märke för längesedan. Polisens tester är tämligen hårda och V90 fick på sin tid högsta betyget en bil fått, den har sedan dess brädats av V90 Cross Country och XC60. Rabatten är heller inte så stor att det stör, en polisbil är tämligen dyr. Och så har vi ju det faktum att polisen i Storbritannien också har ett antal V90, Norges regering beslutade tidigare i år att gå över till V90 Cross Country från Passat och så vidare.

Att V90, E-klass, Passat, med flera är populära bland taxiåkare är också starkt talande. En taxi går ju ofta hårt och många mil på kort tid. Taxiåkare är det mest ekonomiska släkte som finns och det finns trots allt en anledning till att man väljer dyrare bilar. Hade man kunnat köra Kia, Dacia och liknande med samma driftsäkerhet så hade man gjort det. En lokal taxifirma provinköpte Peugeot för ett par år sedan. Idag har man ingen Peugeot kvar av någon underlig anledning utan valt att gå tillbaka till tidigare (dyrare) modeller igen.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.
Mangisen
13 september 2020 · 1 034 Inlägg

SEpaket skrev:

torsen skrev:

Sebb skrev:
Tack för bra svar känns ändå som v90 ligger närmast.
Ligger högt i inköp för en d4 men sparar in på service och försäkring mot Bmw som jag är van vid. Gillar utseendet på v90 och som sagt kör polisen dom och att dom används som Taxi borde dom ju inte vara helt kassa

Att polisen köper V90 beror, enligt uppgift, på att Volvo erbjuder så ENORMA rabatter.
Mycket stort SP/PR-värde i allmänhetens ögon.

Nja, hade bilarna stått mer på verkstad än gått i patrulltjänst hade man, oaktat rabatter, bytt märke för längesedan. Polisens tester är tämligen hårda och V90 fick på sin tid högsta betyget en bil fått, den har sedan dess brädats av V90 Cross Country och XC60. Rabatten är heller inte så stor att det stör, en polisbil är tämligen dyr. Och så har vi ju det faktum att polisen i Storbritannien också har ett antal V90, Norges regering beslutade tidigare i år att gå över till V90 Cross Country från Passat och så vidare.

Att V90, E-klass, Passat, med flera är populära bland taxiåkare är också starkt talande. En taxi går ju ofta hårt och många mil på kort tid. Taxiåkare är det mest ekonomiska släkte som finns och det finns trots allt en anledning till att man väljer dyrare bilar. Hade man kunnat köra Kia, Dacia och liknande med samma driftsäkerhet så hade man gjort det. En lokal taxifirma provinköpte Peugeot för ett par år sedan. Idag har man ingen Peugeot kvar av någon underlig anledning utan valt att gå tillbaka till tidigare (dyrare) modeller igen.

Jag kör själv en v90 d3 2018 som taxi varannan vecka och det har inte varit några problem trots att den kommer slå om till 20k mil i dagarna smile . Men dock är bagaget tämligen ynkligt pga lutningen. Annars väldigt sköna bilar big_smile

panda666
13 september 2020 · 4 228 Inlägg

Nybergrobin skrev:

panda666 skrev:
Är fortfarande intresserad av att höra vad problemen med v90 är, rent intresse. Ser fortfarande väldigt många mercor ute som taxibilar så dom måste också vara hållbara men hör endå  från folk att dom strular också. Kanske viktigaste är bara när man köper dyrare bil att se till att man får nån sorts garanti vid köp eller att maskinskadegaranti täcker eventuella bekymmer

En hel del barnsjukdomar i elen, problem med adblue, defekta egr-ventiler som orsakar topplocksras.
Annars är v90 en hyfsat trevlig bil även om den är lite väl låg och högljudd för min smak.

Ok tack, bra att veta för det verkar vara lite samma problem med alla moderna bilar, egr problem, adblue problem elfel. Hopplösa lösningar. Har sett att polisen i england tex har mycket bmw osv som dom kör ja undrar hur mycekt problem dom måste ha? även i tyskland måste dom köra mycket merca och bmw polisen alltså, undrar hur det är där. Visste faktiskt inte att volvo har mycket problem i sina senaste modeller.

husseman
16 september 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm. Kina Volvo är bara bra i test, när Collin på aftonbladet testar dom.  De har en trygg bottenplacering i många test. Ex - https://teknikensvarld.se/volvos-bilar- … de-samsta/

mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2020 · 17 379 Inlägg

På tal om TAXI.

Här på landsbygden där jag bor kör de Renault Talisman. Dessa finns även med NISSAN-logo på bilen men den franska varianten är väl billigare.

Man bör väl få en fin Prius+ (kombi) för de pengarna. Idiotsäkert köp men kanske lite tråkigt? Vi kör i vilket fall som helst Prius. Även om jag jobbar med KIA och kan montera ner en sådan bil på en förmiddag så föredrar vi säkra kort i längden.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
16 september 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, att hänvisa till Taxi o Polis när det gäller Dieselbilar betyder ju inget.. en Dieselbil gynnas enormt om den rullar massor med mil på kort tid. Inga kallstarter konstant, inga korta körsträckor = inga igensatta partikelfilter tex. Tyvärr så kör inte Svensson som varken Polis eller Taxi...vilket betyder problem- framförallt med all miljödynga de hängt på dagens dieselbilar. Det blir problem om man kör 1,5 mil om dagen med en modern Oljebrännare.

mvh/husse

KenthIJ
16 september 2020 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:
På tal om TAXI.

Här på landsbygden där jag bor kör de Renault Talisman. Dessa finns även med NISSAN-logo på bilen men den franska varianten är väl billigare.

Man bör väl få en fin Prius+ (kombi) för de pengarna. Idiotsäkert köp men kanske lite tråkigt? Vi kör i vilket fall som helst Prius. Även om jag jobbar med KIA och kan montera ner en sådan bil på en förmiddag så föredrar vi säkra kort i längden.

Prius + är ju som sagt driftsäker och ganska snål med bensinförbrukningen ( vi har kört vår på 5.1 blandad körning på årsbasis/alla årstider , enl. "fuelio" appen testad vid pump) dessutom bra och fexibla utrymmen. Bekväm och enkel att köra.Ganska hög i insteget vilket oxå är bekvämt, men ändå med 16" hjul vilket gör gott i kassan när man skall köpa nya däck , om man jämför med t.ex 18"

Men som sagt... inte så flashig inredning och inte så mycket körglädje

Kanske inte vad TS är ute efter

Senast redigerat av KenthIJ (16 september 2020)

husseman
16 september 2020 · 1 577 Inlägg

Hupp, men Kina Volvo..  försöker se ut som en sportbil, men man har ju sabbat allt som Volvo stod för . Utrymmen kass, låg o stötig, bara korta poliser sitter bra. Massor av elektronikfel o återkallningar pga. brister i Kinagrejerna. En sån här Kinabil kostar som färdig Polisbil ca 800k..... o de e´vi som betalar.  - Detta är  sjukt enligt mig. Ok, om man vill ha stöd för Sv. Bilproduktion.. men inte att ge bort till Kina.

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
16 september 2020 · 10 244 Inlägg

husseman skrev:
Hupp, men Kina Volvo..  försöker se ut som en sportbil, men man har ju sabbat allt som Volvo stod för . Utrymmen kass, låg o stötig, bara korta poliser sitter bra. Massor av elektronikfel o återkallningar pga. brister i Kinagrejerna. En sån här Kinabil kostar som färdig Polisbil ca 800k..... o de e´vi som betalar.  - Detta är  sjukt enligt mig. Ok, om man vill ha stöd för Sv. Bilproduktion.. men inte att ge bort till Kina.

mvh/husse

Provision på icke-sålda Volvos för din del? wink 3 inlägg i samma tråd om hur lite du gillar Volvo...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang