1000km Challenge - Ett bra sätt att välja elbil

torpis Forummoderator
12 september 2020 · 10 572 Inlägg

Att ta steget över till elbil är stort på flera plan. Det är inte magi men det är väldigt annorlunda och att skaffa sig mycket bra och rätt information är nyckeln till att göra ett förnuftigt bilval. Jag kommer göra en större samlingstråd med massa matnyttigt framöver. Tills vidare börjar jag att tipsa om 1000km Challenge. Det handlar om totaltiden det tar att köra 100mil helt enkelt. Många stirrar på räckvidd som enda faktorn eller hur snabbt en bil laddar i kilowatt. Men det är liksom inte intressant egentligen. Laddhastighet mäts i kilometer laddade per tid, dvs km/h. En snål bil laddar alltså med fler km/h än en törstig bil på samma laddeffekt.

Man får lätt en aha-upplevelse när man tittat genom några av dessa, det är inte som man tror och det är absolut inte som reklambladen säger. Verkligheten är hård men rättvis.

Björn har många bra videos, här är alla 1000km Challenges

https://www.youtube.com/watch?v=_04rk3l … JNWxaJmUNF

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
25 september 2020 · 10 572 Inlägg

Hänger ni med här? Skulle aldrig falla min in att starta Netfix men jag kollar detta på youtube med stort intresse.

Nu har VW ID.3 körts både i Norge och på autobahn i Tyskland med fins resultat. Nästan irriterande bra faktiskt. Prislappen är fortfarande på tok för hög för ID.3 men det är kool att VW verkar ha snidat ihop en elektrisk drivlina som fungerar helt okej.

Jag hoppas man kan leverera en ID3 med lilla batteriet som fortfarande håller måttet och kommer ner till 300k innan bonus!! Lär väl inte hända, men hoppas kan man ju.



-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
twin_cam Smålänning
4 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Björn är bra. Nöjesvärdet sådär men sakligt och seriöst. Skulle inte köpa en elbil innan han testat den.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang