Volvo 740 startar ibland.

MrVolvos
15 september 2020 · 5 Inlägg

Har problem med en Volvo 740 1988 som bara startar ibland. När man vrider på tändningslåset till tändningsläge och ska försöka starta bilen så klickar startmotorn. Fenomenet uppstår oftast när det är varmt ute, då kan man få vrida på nycken flera gånger fram och tillbaka för att startmotorn tillslut ska gå runt. När det är kallt ute går bilen igång hur lätt som helst. När man väl får igång bilen så går den normalt.
Jag har bytt startmotorn och startkontakten till tändningslåset och problemet kvarstår. Någon som vet vad felet kan vara?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 september 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, det hade varit bra om du skriver vad du har för spänning på batteriet INNAN du startar motorn.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MrVolvos
15 september 2020 · 5 Inlägg

Det är 12,6 V i batteriet innan start.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 september 2020 · 4 917 Inlägg

Nästa gång det klickar så slå till startmotorn med något..
Går den igång sedan så är det nog kolen som är slut..
Gör gärna en koll att kablaget sitter fast ordentligt.

Senast redigerat av axxet (15 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
15 september 2020 · 5 809 Inlägg

Om starten är bytt och felet kvarstår är det nog ingen vits att knacka på startmotorn.

Hur ser startkransen på svänghjulet ut? När kuggarna blir slitna kan startdrevet få svårt att gå ut, den fastnar på kuggarna istället för att glida in emellan. Nästa gång det händer, lägg i ettans växel och putta lite på bilen så motorn rör på sig, det räcker att knuffa bilen en decimeter så svänghjulet vrider sig en aning.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 september 2020 · 4 917 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om starten är bytt och felet kvarstår är det nog ingen vits att knacka på startmotorn.

Öh, kan jag skylla på åldern ? roll
Men å andra sidan så skrev han inte att den var ny, och då kan den vara kass också..
Genom mina 70 år på planeten så har jag lärt mig att inte ta något för givet..smile

Senast redigerat av axxet (15 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
15 september 2020 · 5 809 Inlägg

axxet skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Om starten är bytt och felet kvarstår är det nog ingen vits att knacka på startmotorn.

Öh, kan jag skylla på åldern ? roll
Men å andra sidan så skrev han inte att den var ny, och då kan den vara kass också..smile
Genom mina 70 år på planeten så har jag lärt mig att inte ta något för givet..smile

Som när man byter stötdämpare?  wink  Men det är väl osannolikt att en begagnad startmotor har identiskt fel.

MrVolvos
15 september 2020 · 5 Inlägg

Startmotorn är sprillans ny och är köpt på biltema. Kan tillägga att jag upplever att startmotorn snurrar långsammare/segare ibland precis som om det vore lite ström i batteriet och ibland snurrar den snabbare, mer normal hastighet.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 september 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, då har vi bara batteriet kvar..
Hur gammalt är det ?
Jag tänker på det franska uttrycket"  creme de la creme    ",det man måste ha i batteriet alltså..smile

Senast redigerat av axxet (15 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MrVolvos
15 september 2020 · 5 Inlägg

Batteriet är ca 1 år gammalt och var sprillans nytt när det byttes. Batteriet är på 65Ah

Senast redigerat av MrVolvos (15 september 2020)

Utmarks-Loke
15 september 2020 · 5 809 Inlägg

Hur ser ledningen mellan startmotor och batteri ut, det är inte en massa ärg vid kabelskorna i ändarna? Och jordflätan mellan motor och kaross, samt kaross och batteri?

jaka54
16 september 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Låter som om solenoiden inte drar fram startmotordrevet.

MrVolvos
16 september 2020 · 5 Inlägg

Solenoiden och startmotorn är nytt och bytt så jag tror inte den är problemet. Däremot såg jag att plus-kabeln till startmotorn är lite oxiderad i ändan så jag ska pröva att göra ren den alternativt byta ut den.

Brådhis * Voff voff *
16 september 2020 · 10 244 Inlägg

Hade en 745:a för ~17 år sedan som betedde sig liknande. Då hjälpte det att byta jordflätan. Det är ju lätt att testa med en startkabel mellan motor och minuspolen för att utesluta detta.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
16 september 2020 · 1 577 Inlägg

MrVolvos skrev:
Startmotorn är sprillans ny och är köpt på biltema. Kan tillägga att jag upplever att startmotorn snurrar långsammare/segare ibland precis som om det vore lite ström i batteriet och ibland snurrar den snabbare, mer normal hastighet.

Hmm, ja gissar på kass startmotor. Feltema e´feltema. Prova en riktig startmotor.

mvh/husse

uhlin
17 september 2020 · 2 831 Inlägg

husseman skrev:

MrVolvos skrev:
Startmotorn är sprillans ny och är köpt på biltema. Kan tillägga att jag upplever att startmotorn snurrar långsammare/segare ibland precis som om det vore lite ström i batteriet och ibland snurrar den snabbare, mer normal hastighet.

Hmm, ja gissar på kass startmotor. Feltema e´feltema. Prova en riktig startmotor.

mvh/husse

Fick samma tanke då jag läste "biltema"

745-88a
14 oktober 2021 · 8 Inlägg

Finns Mr Volvos här?

Har startat en tråd om cirka samma fel som du hade.

Lyckades du att lösa problemet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang