Bromsbelägg tajt att få på plats (på höjden)

soffpotatisen
15 september 2020 · 40 Inlägg

Jag bytte bromsbelägg fram och bak på min Mazda 3 från 2016 idag.

De nya beläggen var ruskigt svåra att få på plats på yttersidan på både vänster och höger bak. Insidan bak och båda fram var inga problem.

Jag har slipat bort allt rost och smuts samt fettat in "glidskenan" (de små klippsen som sitter i okhållaren) med lite alupasta.

Till slut fick jag ta en hammare för att få dem på plats. Jag tog inte i särkilt mycket men jag kunde absolut inte få dem på plats med handkraft.

Är detta ett vanligt fenomen att det är så trångt att få på ett belägg? Eller ska jag plocka bort, fila ner någon mm alternativt köpa original och se om dem passar bättre?

Senast redigerat av soffpotatisen (15 september 2020)

Curse
15 september 2020 · 686 Inlägg

Dom ska nog inte behöva övertalas med hammare. Så nånting är lurt

Mazda 6 "MPS" (2006)
zzr9409209
15 september 2020 · 716 Inlägg

Inte ovanligt att man får slipa lite på metallen på klossen så den går in i okhållaren..

simlar
15 september 2020 · 5 516 Inlägg

Icke OEM-belägg brukar ha en tendens att kräva lite bearbetning för att passa som dom ska.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 september 2020 · 4 917 Inlägg

simlar skrev:
Icke OEM-belägg brukar ha en tendens att kräva lite bearbetning för att passa som dom ska.

Ja, och om han inte gör som du skrivit , så blir nog beläggen snart nerslitna p g av kärvning.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
15 september 2020 · 5 813 Inlägg

Jämförde du inte storleken med de gamla beläggen när du insåg att de inte riktigt passade?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 september 2020 · 4 917 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jämförde du inte storleken med de gamla beläggen när du insåg att de inte riktigt passade?

Det behövdes inte eftersom de nya gick att "banka" in..roll
Denna gången läste jag  vad som skrevs..smile
Jag brukar fixa till storleken och passningen med vinkelslip..men det blir synnerligen långt emellan bytena..

Senast redigerat av axxet (15 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
soffpotatisen
16 september 2020 · 40 Inlägg

Tack för alla svar! Som nybliven hemma-fixar-bromsmekaniker vågade jag inte modifiera beläggen men nu vet jag att det är rätt sätt, får ta till filen om någon månad när vinterdäcken ska på.

Man kan ju ifrågasätta om jag borde ha hamrat in dem men trots allt hade dem möjlighet att röra sig någon mm fram och tillbaka. Aja, man lär sig inget om man inte frågar och inte heller om man inte provar och vågar göra fel smile

soffpotatisen
16 september 2020 · 40 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jämförde du inte storleken med de gamla beläggen när du insåg att de inte riktigt passade?

Jo visst jämförde jag men vi pratar om någon mm i skillnad vilket är svårt att se. Sen satt gamla (original) beläggen ruskigt hårt också så jag funderar på om det är konstruktionsfel...

Vita_Vargen
16 september 2020 · 1 281 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/137/136928/136928-8313a35cccdf124b689fe90f6d9ddf14_tn.jpg

Jag fick samma problem när jag bytte till Redstuff belägg, slipade av beläggen med vinkelslipen så dom löpte fritt

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 september 2020 · 4 917 Inlägg

soffpotatisen skrev:
Tack för alla svar! Som nybliven hemma-fixar-bromsmekaniker vågade jag inte modifiera beläggen men nu vet jag att det är rätt sätt, får ta till filen om någon månad när vinterdäcken ska på.

Man kan ju ifrågasätta om jag borde ha hamrat in dem men trots allt hade dem möjlighet att röra sig någon mm fram och tillbaka. Aja, man lär sig inget om man inte frågar och inte heller om man inte provar och vågar göra fel smile

Due , man väntar inte en månad, man fixar det omedelbart..sad
Jag ville gärna tillägga en otrevlig mening, men väljer att avstå..

Senast redigerat av axxet (16 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
soffpotatisen
16 september 2020 · 40 Inlägg

axxet skrev:

soffpotatisen skrev:
Tack för alla svar! Som nybliven hemma-fixar-bromsmekaniker vågade jag inte modifiera beläggen men nu vet jag att det är rätt sätt, får ta till filen om någon månad när vinterdäcken ska på.

Man kan ju ifrågasätta om jag borde ha hamrat in dem men trots allt hade dem möjlighet att röra sig någon mm fram och tillbaka. Aja, man lär sig inget om man inte frågar och inte heller om man inte provar och vågar göra fel smile

Due , man väntar inte en månad, man fixar det omedelbart..sad
Jag ville gärna tillägga en otrevlig mening, men väljer att avstå..

Vad är det värsta som kan hända, bromsarna ligger på, slits lite extra och kanske blir varma, jag får lite mer jobb nästa gång? Det är bättre att du förklarar anledningen till att du vill skriva en otrevlig mening men väljer att avstå, än att skriva att du vill göra det och istället inte förklarar något alls?

husseman
16 september 2020 · 1 577 Inlägg

Hupp, kanske ville han inte ha skit av nån Mod.? Så här e´det med bromsbelägg ibland. Köper man skit så får man "justera" dom lite med slipen, även vettiga belägg passar dåligt ibland. Ett tips e´att byta metallplåtarna- som följer med om du köper Premiumbelägg, eller finns som monteringssats om du köper "billigt".
Dessa plåtar gör du riktigt rent bakom..innan du monterar dom o beläggen.
Det kommer visa sig att klossarna passar bättre, när du får bort skiten bakom monteringsplåtarna. O lite keramikpasta på glidytorna-funkar med kopparpasta oxå.. Lycka Till

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
16 september 2020 · 10 244 Inlägg

soffpotatisen skrev:

axxet skrev:

soffpotatisen skrev:
Tack för alla svar! Som nybliven hemma-fixar-bromsmekaniker vågade jag inte modifiera beläggen men nu vet jag att det är rätt sätt, får ta till filen om någon månad när vinterdäcken ska på.

Man kan ju ifrågasätta om jag borde ha hamrat in dem men trots allt hade dem möjlighet att röra sig någon mm fram och tillbaka. Aja, man lär sig inget om man inte frågar och inte heller om man inte provar och vågar göra fel smile

Due , man väntar inte en månad, man fixar det omedelbart..sad
Jag ville gärna tillägga en otrevlig mening, men väljer att avstå..

Vad är det värsta som kan hända, bromsarna ligger på, slits lite extra och kanske blir varma, jag får lite mer jobb nästa gång? Det är bättre att du förklarar anledningen till att du vill skriva en otrevlig mening men väljer att avstå, än att skriva att du vill göra det och istället inte förklarar något alls?

Dom blir varma och antingen slutar fungera eller har sönder ett hjullager... Jag instämmer i att du nog borde lösa det nu och inte sen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vita_Vargen
17 september 2020 · 1 281 Inlägg

husseman skrev:
Hupp, kanske ville han inte ha skit av nån Mod.? Så här e´det med bromsbelägg ibland. Köper man skit så får man "justera" dom lite med slipen, även vettiga belägg passar dåligt ibland. Ett tips e´att byta metallplåtarna- som följer med om du köper Premiumbelägg, eller finns som monteringssats om du köper "billigt".
Dessa plåtar gör du riktigt rent bakom..innan du monterar dom o beläggen.
Det kommer visa sig att klossarna passar bättre, när du får bort skiten bakom monteringsplåtarna. O lite keramikpasta på glidytorna-funkar med kopparpasta oxå.. Lycka Till

mvh/husse

Roliga är att jag aldrig någonsin haft de här problemet tidigare, första gången var på EBC belägg för 2300 kr tongue
Svårt att hålla med om att de har med premium o göra smile

soffpotatisen
17 september 2020 · 40 Inlägg

husseman skrev:
Hupp, kanske ville han inte ha skit av nån Mod.? Så här e´det med bromsbelägg ibland. Köper man skit så får man "justera" dom lite med slipen, även vettiga belägg passar dåligt ibland. Ett tips e´att byta metallplåtarna- som följer med om du köper Premiumbelägg, eller finns som monteringssats om du köper "billigt".
Dessa plåtar gör du riktigt rent bakom..innan du monterar dom o beläggen.
Det kommer visa sig att klossarna passar bättre, när du får bort skiten bakom monteringsplåtarna. O lite keramikpasta på glidytorna-funkar med kopparpasta oxå.. Lycka Till

mvh/husse

Troligtvis!

Tack blir till att slipa lite!

soffpotatisen
17 september 2020 · 40 Inlägg

Brådhis skrev:

soffpotatisen skrev:

axxet skrev:

Due , man väntar inte en månad, man fixar det omedelbart..sad
Jag ville gärna tillägga en otrevlig mening, men väljer att avstå..

Vad är det värsta som kan hända, bromsarna ligger på, slits lite extra och kanske blir varma, jag får lite mer jobb nästa gång? Det är bättre att du förklarar anledningen till att du vill skriva en otrevlig mening men väljer att avstå, än att skriva att du vill göra det och istället inte förklarar något alls?

Dom blir varma och antingen slutar fungera eller har sönder ett hjullager... Jag instämmer i att du nog borde lösa det nu och inte sen...

Tack jag tar med mig det och löser så snart jag har tid.

Har kontrollerat värmen på skivorna efter några mil och bromsarna ligger inte på, skivorna är svala och bra när jag inte bromsat på länge och heta när jag bromsat mycket. Som jag skrev längre upp kan beläggen röra sig litegrann trots allt och troligtvis är det tillräckligt för att inte ligga på.

Curse
21 september 2020 · 686 Inlägg

Vad är det för sopor till bromsklossar ni köper? Har aldrig behövt göra nått extra med de jag köpt. Aldrig haft problem att byta.

Mazda 6 "MPS" (2006)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 september 2020 · 4 917 Inlägg

Inte jag heller, men å andra sidan så byter jag inte så ofta, kanske vart 15-.e år eller så..
De e nästan så man håller på att glömma hur det går till mellan varven..roll

Senast redigerat av axxet (21 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
soffpotatisen
19 november 2020 · 40 Inlägg

För att återkoppla:

Det har inte varit några som helst problem med värme, bromsverkan eller liknande p.g.a. beläggen satt för tajt. Jag säger inte att det var/är optimalt, men det skapade inga problem i detta fall. Som jag skrev tidigare kunde dem röra sig någon mm fram och tillbaka.

Vad jag nu har lärt mig är att beläggen som köps kan behöva att slipas av något. Detta kan hända oavsett märke och kvalitet.

Jag plockade ur beläggen ca en månad senare och då hade dem antagligen slipats av lite av sig själv då dem satt mycket lösare. Jag slipade bort ytterligare lite och nu sitter dem perfekt.

Hoppas fler som hamnar i samma situation kan läsa detta och kan få info om detta enkla knep.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang