Vad betyder felkoderna?

Madde97
16 september 2020 · 5 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237147/237147-50b94b1ac7fc8be239fd7b689b514c6a.jpg

Hej!
För ett tag sen så började motorlampan lysa på min Ford fiesta (2004) och åkte till verkstaden så dom felsökte och mekanikern sa till mig att det var bara att byta lambdasonden så var det fixat.
Sagt och gjort, fixade det och lamp jäveln slutade inte lysa så jag släckte den och det gick ett bra tag som den inte lyste. Fantastiskt tänkte jag, men idag så börja den igen.
Efter mycket googlande så har jag förstått att det behöver inte ens vara sonden som är problemet utan 100 andra saker.

Kan någon snälla hjälpa mig att förstå vad dessa koder betyder eftersom dom inte betyder ”byt lambdasond”

Måste säga också att vi bytte förra året den andra sonden och då släcktes lampan direkt vi startade bilen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2020 · 17 376 Inlägg

Startar alltid bilen som den ska?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Madde97
16 september 2020 · 5 Inlägg

Ja, bilen går och startar jätte fint. Inga problem alls

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2020 · 17 376 Inlägg

Tror att felkoden på katalysatorn i grund och botten beror på felkoden U2510. Den hickar till även om man inte märker det men ställer till det för bilens avgasrening.

Fel på CANBUS är sällan kul att felsöka. Du hade googlat förstår jag? Att mäta motstånd mellan PIN 3-4 på OBD kan ge en indikation om systemet fungerar eller ligger utanför spec. Man kan även köra bilen med en inkopplad felkodsläsare i inspelningsläge för att se vad som pågår. Detta brukar ge mer pålitliga fakta.

Hur långt har bilen rullat och i vilket skick är den?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Madde97
16 september 2020 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tror att felkoden på katalysatorn i grund och botten beror på felkoden U2510. Den hickar till även om man inte märker det men ställer till det för bilens avgasrening.

Fel på CANBUS är sällan kul att felsöka. Du hade googlat förstår jag? Att mäta motstånd mellan PIN 3-4 på OBD kan ge en indikation om systemet fungerar eller ligger utanför spec. Man kan även köra bilen med en inkopplad felkodsläsare i inspelningsläge för att se vad som pågår. Detta brukar ge mer pålitliga fakta.

Hur långt har bilen rullat och i vilket skick är den?

Tack för svar!
Det låter smart att köra med felkodsläsare , ska prova på det.
Men förstod inte så mycket av det andra du sa.. min kunskapsnivå på bilar är 0
Jag har googlat på alla felkoder men det jag inte fattar är att på verkstan så sa han bara att det är lambdasonden? Varför trodde han det utav alla felkoder som visades?

Hon har gått 25000 mil och är i väldigt fint skick för övrigt

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2020 · 17 376 Inlägg

Madde97 skrev:

Hybrid_ skrev:
Tror att felkoden på katalysatorn i grund och botten beror på felkoden U2510. Den hickar till även om man inte märker det men ställer till det för bilens avgasrening.

Fel på CANBUS är sällan kul att felsöka. Du hade googlat förstår jag? Att mäta motstånd mellan PIN 3-4 på OBD kan ge en indikation om systemet fungerar eller ligger utanför spec. Man kan även köra bilen med en inkopplad felkodsläsare i inspelningsläge för att se vad som pågår. Detta brukar ge mer pålitliga fakta.

Hur långt har bilen rullat och i vilket skick är den?

Tack för svar!
Det låter smart att köra med felkodsläsare , ska prova på det.
Men förstod inte så mycket av det andra du sa.. min kunskapsnivå på bilar är 0
Jag har googlat på alla felkoder men det jag inte fattar är att på verkstan så sa han bara att det är lambdasonden? Varför trodde han det utav alla felkoder som visades?

Hon har gått 25000 mil och är i väldigt fint skick för övrigt

Verkstäder av idag stirrar sig blinda på felkoder men kanske inte alltid inser att vissa koder beror på andra felkoder. Jag jobbar själv som elbilstekniker så vet att det kan vara en smula krångligt att läsa ut vad datorn försöker tala om.

I vilket fall som helst ska inte en felsökning och reparation överstiga 5000:- om det ska vara ekonomiskt försvarbart jämte alternativet att byta bil. Detta grundar jag på att din bil är värd max 10000:- vilket känns rimligt av blocketannonser att dömma.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
17 september 2020 · 6 566 Inlägg

P0133 - Är det en Ford original lambdasond som monterats eller en eftermarknads?

U2510 - Har haft en del Fiestor som haft glapp kontakt vid motorstyrdonet, men de som de problemet har inte startat utan bara varnat för startspärr aktiv.
Är motorstyrdonet orört sen fabrik så sitter det en knäckskruv som måste borras bort innan kontakterna blir åtkomliga

De/Dem
Madde97
18 september 2020 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Madde97 skrev:

Hybrid_ skrev:
Tror att felkoden på katalysatorn i grund och botten beror på felkoden U2510. Den hickar till även om man inte märker det men ställer till det för bilens avgasrening.

Fel på CANBUS är sällan kul att felsöka. Du hade googlat förstår jag? Att mäta motstånd mellan PIN 3-4 på OBD kan ge en indikation om systemet fungerar eller ligger utanför spec. Man kan även köra bilen med en inkopplad felkodsläsare i inspelningsläge för att se vad som pågår. Detta brukar ge mer pålitliga fakta.

Hur långt har bilen rullat och i vilket skick är den?

Tack för svar!
Det låter smart att köra med felkodsläsare , ska prova på det.
Men förstod inte så mycket av det andra du sa.. min kunskapsnivå på bilar är 0
Jag har googlat på alla felkoder men det jag inte fattar är att på verkstan så sa han bara att det är lambdasonden? Varför trodde han det utav alla felkoder som visades?

Hon har gått 25000 mil och är i väldigt fint skick för övrigt

Verkstäder av idag stirrar sig blinda på felkoder men kanske inte alltid inser att vissa koder beror på andra felkoder. Jag jobbar själv som elbilstekniker så vet att det kan vara en smula krångligt att läsa ut vad datorn försöker tala om.

I vilket fall som helst ska inte en felsökning och reparation överstiga 5000:- om det ska vara ekonomiskt försvarbart jämte alternativet att byta bil. Detta grundar jag på att din bil är värd max 10000:- vilket känns rimligt av blocketannonser att dömma.

Tack snälla för bra information!
Jag ska låta lampan lysa ett tag till och sen får jag se hur jag gör..

Madde97
18 september 2020 · 5 Inlägg

xXSammy skrev:
P0133 - Är det en Ford original lambdasond som monterats eller en eftermarknads?

U2510 - Har haft en del Fiestor som haft glapp kontakt vid motorstyrdonet, men de som de problemet har inte startat utan bara varnat för startspärr aktiv.
Är motorstyrdonet orört sen fabrik så sitter det en knäckskruv som måste borras bort innan kontakterna blir åtkomliga

Det är inte en Ford original sond.

Vad är det för kontakter?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang