Vilka modeller väntar ni på?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 september 2020 · 13 673 Inlägg

Corvette c8 Z06         hoppas ju på redigt mer effekt än i vanliga c8:an  men tror tyvärr att Cheva fegar ur med effekten.. när man kan köpa tex Jeep Trackhawk med 707hk orginal  lätta bulton har man 1000hk ur en sån..     men hoppas kan man.. lär inte ha råd med någon av dom men det är lite trevligare än alla tråkiga elbilar som är totalt värdelösa att se köra runt..  det är lite som att titta på tv utan att se bilden...smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 september 2020 · 17 380 Inlägg

Growe skrev:
Corvette c8 Z06         hoppas ju på redigt mer effekt än i vanliga c8:an  men tror tyvärr att Cheva fegar ur med effekten.. när man kan köpa tex Jeep Trackhawk med 707hk orginal  lätta bulton har man 1000hk ur en sån..     men hoppas kan man.. lär inte ha råd med någon av dom men det är lite trevligare än alla tråkiga elbilar som är totalt värdelösa att se köra runt..  det är lite som att titta på tv utan att se bilden...smile

OT: Det säljs faktiskt lite Trackhawk. Vi har dessa på jobbet så kör de ibland. De är... Pigga.
Skatten är dock en smula dyr: 31'335:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 september 2020 · 13 673 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
Corvette c8 Z06         hoppas ju på redigt mer effekt än i vanliga c8:an  men tror tyvärr att Cheva fegar ur med effekten.. när man kan köpa tex Jeep Trackhawk med 707hk orginal  lätta bulton har man 1000hk ur en sån..     men hoppas kan man.. lär inte ha råd med någon av dom men det är lite trevligare än alla tråkiga elbilar som är totalt värdelösa att se köra runt..  det är lite som att titta på tv utan att se bilden...smile

OT: Det säljs faktiskt lite Trackhawk. Vi har dessa på jobbet så kör de ibland. De är... Pigga.
Skatten är dock en smula dyr: 31'335:-

Riktigt fräna och onödiga bilar
Men gillar att kan man så gör man något totalt överdrivet och meningslöst som en jänk suv med 707hk 😁.      Hade jag pengarna skulle jsg inte tveka..  Fast jag igentligen inte är någon v8 människa och jag hatar suv bilar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
17 september 2020 · 10 572 Inlägg

torsen skrev:
Men Honda E då?
För övrigt testad/provkörd i förra veckans Teknikens Värld och jämförd med andra "batteribilar".

Tja, hur mycket bil är Honda E, hur mycket elbil? Hade Honda fått bestämma så hade det suttit en bensinmotor i nosen.  Enklaste kortet att ställa mig mot väggen är väl att nämna BMW i3 i så fall. Men tja, den har ju bensinmotor.

Om alla niondeklassare skulle fått ringa in bensinmotorn på bilden nedan, hur många hade utan bildtexten reagerat att nä, fan detta är ju en elbil.

https://hondanews.eu/image/cars/low/183626/1_1/5?v=2

Sedan visat dom Teslas chassi och bett dom ringa in motorn....

https://i1.wp.com/www.greenoptimistic.com/wp-content/uploads/2015/04/20150414_134403.jpg?resize=700%2C393&ssl=1

Tesla 2013 42,5mil räckvidd enligt EPA (det går att nå) och 500hk ungefär. Plattformen ser väldigt clean ut.

Honda e 2021 16mil enligt EPA och 136hk. Plattformen ser värre ut än en bensinbil ju.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
17 september 2020 · 4 628 Inlägg

Jag väntar med spänning på att få testa VW ID.3, men bilen jag verkligen väntar på är Skoda Enyaq!
En sån ser jag gärna som min nästa pendlarbil, om 14 månader. 😎

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
viccoA
18 september 2020 · 3 109 Inlägg

torpis skrev:

torsen skrev:
Men Honda E då?
För övrigt testad/provkörd i förra veckans Teknikens Värld och jämförd med andra "batteribilar".

Tja, hur mycket bil är Honda E, hur mycket elbil? Hade Honda fått bestämma så hade det suttit en bensinmotor i nosen.  Enklaste kortet att ställa mig mot väggen är väl att nämna BMW i3 i så fall. Men tja, den har ju bensinmotor.

i3 (särskilt i3s 120Ah) är en riktigt trevlig bekantskap. Kolfiber monoqueue och renodlad elplattform. Fanns med hjälpmotor utan kontakt med drivhjulen/räckviddsförlängare till de mindre batterierna men inte längre.

Några elbilar jag väntar på:

1. Tesla Roadster gen 2 (förmodligen världens snabbaste bil alla kategorier trots 4 säten)

2. Tesla Cybertruck

3. Valfri paketbil/servicebil med räckvidd och prestanda. Tycker inte Mercedes Vito, VW eller Nissan når i närheten av ända fram för mina behov. (4wd, min 200hk, 100kwh batterier, dragkrok för min 2000kg).

4. Rivian

Senast redigerat av viccoA (18 september 2020)

KenthIJ
18 september 2020 · 1 429 Inlägg

Väntar på att Toyota RAV 4 Plug In skall gå igenom tjänstebilssektorn och komma ut som begagnad.

Väntar även på att Toyota Proace City Verso (är väl egentligen till största delen en PSA produkt) skall komma som el bil.

KenthIJ
18 september 2020 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tja, helt nya Optima kommer ju så småningom om nu den svenska importören tar in dessa, finns tydligen bara som ren bensinbil ännu. Det är i princip omöjligt att sälja i nuläget. Vi får se.

Kia kommer även med en helt ny elbil. Som torpis var inne på så är det en renodlad elbil.

Får hoppas att det inte blir samma besvikelse som när vi skulle byta bil häromdagen och var inne och skulle prova nya Prius mk4. Alltså, hur tänkte de där? Vi provade inte ens! Köpte en Mk3 och åkte hem.

Vilka är de största besvikelserna på Prius mk4, tycker du ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 september 2020 · 17 380 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Tja, helt nya Optima kommer ju så småningom om nu den svenska importören tar in dessa, finns tydligen bara som ren bensinbil ännu. Det är i princip omöjligt att sälja i nuläget. Vi får se.

Kia kommer även med en helt ny elbil. Som torpis var inne på så är det en renodlad elbil.

Får hoppas att det inte blir samma besvikelse som när vi skulle byta bil häromdagen och var inne och skulle prova nya Prius mk4. Alltså, hur tänkte de där? Vi provade inte ens! Köpte en Mk3 och åkte hem.

Vilka är de största besvikelserna på Prius mk4, tycker du ?

Ser inte klok ut. Inredningen är designad av pårökta clowner som dessutom lider av en grav  personlighetsstörning. Lycka till med att justera värme/annat i den utan att plantera den i fronten på en turistbuss under körning...

Nej, inte jätteimponerad.
Där missade de en köpsugen nybilskund. Fast säljaren prutade med sig själv sjuka summor för att sälja en bil. Säger en del om hur försäljningen går!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
7 oktober 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Väntar på att bränslecellsbilarna ska slå igenom.

Senast redigerat av jaka54 (7 oktober 2020)

SportPilot Ubåtsingenjör
7 oktober 2020 · 7 218 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Väntar på att bränslecellsbilarna ska så igenom.

Har aldrig riktigt förstått fördelen med en bränslecell, varför jag också tror att den aldrig kommer att slå igenom. Största anledningen är att total effektiviteten är så pass mycket lägre kontra en batteribil.

Argumentet med kort laddtid köper jag inte riktigt heller längre, inte nu när räckvidden är mer än tillräcklig för majoritetens bilanvändande.
Vi ser dessutom strax bilar med 100 mils räckvidd och korta laddtider med effektivare batterier.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
jaka54
7 oktober 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Toyota Mirai 2!

husseman
7 oktober 2020 · 1 577 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Toyota Mirai 2!

Hmm, en sån kan ja ta oxå.

mvh/husse

torpis Forummoderator
26 december 2020 · 10 572 Inlägg

Ioniq 5 blir spännande som sagt. Hoppas på vettigt pris och en effektiv drivlina. Det kanske finns uppgifter om batteristolek redan, men gissar kring samma storlek som Kona har. 10-80% på 18minuter och 64kWh blir i häraden 135kW i snitt. Ungefär dubbelt så fort som Ioniq 28 med andra ord. Det är inte orimligt. Där emot 232kW känns väl kanske som att det inte blir speciellt långvarigt i så fall.

Nissan har jag svårt att greppa när dom kommer med sin maskin, verkar vara tyst där. Gissar på törstig och dyr.

Subaru har bara visat upp ett koncept och säger första halvan av 20-talet, dvs innan slutet av 2025.

Hoppas SUV trenden ebbar ut och fokus blir på mer effektiva former.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2020 · 17 380 Inlägg

Jo, I5:an ska bli kul att lägga tassarna på. Lär väl ramla över denna om några månader. Hoppas de behåller formerna! Lite kul att den har vissa likheter med Golf Mk1.

Hyundai försöker även med mildhydrider (48v) fortfarande. Stendött på den ordersedeln.

Nya Fiat 500e finns ute hos vissa handlare redan. Ren elbil. Helt ny modell. Fast, nja. Specen är inte imponerande. Den ska rulla 320 km enl. WLTP. Vi får väl se.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
26 december 2020 · 10 572 Inlägg

Problemet för Fiat, Honda och Mazda är nog inte räckvidden egentligen utan att prislappen är typ dubbla mot vad man förväntar sig när man jämför mot andra bilar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
26 december 2020 · 1 429 Inlägg

Hoppas oxå på att SUV trenden ebbar ut.

Hade vår Prius + funnits som elbil (lite bättre utrustad) hade jag varit väldigt nöjd. Rymlig och med 16" hjul och dessutom ganska effektiv form.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-3ae97a320af5c1664e5b2bd6f3d49254.jpg



Väntar även på att det skall komma fler begagnade Kia e-Soul och e-Niro.

Begagnad Tesla model x för under halvmiljonen hade oxå varit bra

Senast redigerat av KenthIJ (26 december 2020)

SportPilot Ubåtsingenjör
26 december 2020 · 7 218 Inlägg

I5an ser ju riktigt trevlig ut! När beräknas den komma ut på marknaden?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2020 · 17 380 Inlägg

SportPilot skrev:
I5an ser ju riktigt trevlig ut! När beräknas den komma ut på marknaden?

Sommar 2021. Men det kan ändras.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang