Avgaskrav?

spillolja
19 september 2020 · 4 014 Inlägg

Uppgivna värden tyder på att katten är på G 
(HC150 med lambda 1.02)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
19 september 2020 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Den har ju gått 38500mil så visst kan motorn vara lite sliten men den går bra drar ingen olja och startar direkt varm som kall.
Kat:n byttes till ny för 2år sedan , Lambda-sond för 2 år sedan (Bosch), NGK stift för ca 3 år sedan.
Värdena när jag besiktiga den 1/9 i år var:

0,6% (0,5%) tomgång och 0,5% (0,3%) förhöjd tomgång.
Hc 150ppm (200ppm). Lambda 1.02 (0.97-1.03).   

2018 låg värdena på:
Co 0,5% (4,5%) Co 0 (Man har nog inte mätt Co vid förhöjd tomgång då det antagligen inte krävs för en så gammal bil som min).
Hc 0 och Lambda 0.   

2017 låg värdena på:
Co 0,1% (0,5%)   Co 0,2% (0,30) förhöjd tomgång
Hc 82 (100)  Lambda 1,02 (0,97-1,03)

Det låter lite som att du jagar spöken Jaka. Bilen är godkänd och går bra. Så mycket värre är inte siffrorna än de var förra året.

Ett gammalt trick är ju även att köra någon mil på trean i 100 för att bränna ur katten ordentligt. Det har räddat mig flera gånger när jag fått nedslag efter vinterförvaringen då jag förut hade besiktning i mars, dvs första resan på 4-5 månader var i stort sett till besiktningen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
19 september 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jo jag vet att jag borde nöja mig med att den har klarat besiktningen men ...F..det borde gå att få ner Co värdet!
Kat:n är bara två år gammal! Kostade ca 1500:- Att den skulle var slut verkar konstigt. Den gamla original Audi kat:n byttes för ca 4 år sedan (hade en annan kat innan jag bytte till den jag har nu) och höll i 27år! Bytte den på grund av att fästena på bägge sidor hade rostat sönder.
Lite intressant vara att när jag blåste tryckluft igenom den gamla kat:n bollmade det vit rök en bra stund,  måste har varit en hel del sot som kom ut.
Efter byte av Kat märkte jag genast att motorn blev  kraftigare!

Ska i alla fall försöka få ner Co värdet. Är j.. envis!
Vad kan justeras på en RT-motor(2,0E) ?? Det finns bara två ställen , ett är ställskruven vid insuget som reglerar tomgången den andra är ställskruven nere på mängdmassemetern (eller vad den kallas) som ställs med en lång insexskruv.
Måste antagligen köpa de tre Benlley-böckerna ( har redan de två sista delarna ) för att få veta mer om motorn, men det tar emot. De kostar över 2500kr i USA, och jag har ju redan de två sista. Det är bara första delen jag behöver ,som behandlar motorn. Någon som har en sån bok liggande och vill sälja?

torpis Forummoderator
19 september 2020 · 10 572 Inlägg

jaka54 skrev:
Hur får jag ner Co värdet till 0

Finns bara ett sätt, stäng av motorn!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
husseman
19 september 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe, mjo det svaret va klockrent.

mvh/husse

spillolja
19 september 2020 · 4 014 Inlägg

Man kan gå till sid 12 i denna publikation:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_95.PDF

man kan mäta  strömmen till "drucksteller"  och kolla så att den pendlar mellan ca  -10mA  till  +10mA  med ett medelvärde på ca  0mA  så är regleringen korrekt och ingen åtgärd är nödvändig


billiga eftermarknadskatalysatorer har tyvärr ganska kort livslängd, typiskt är ett par besiktningar sen är dom förbrukade, dom har som regel ett billigare material än den katalysator som sattes ditt när bilen tillverkades

om du nu inte vill vara polare med greta så är det bara att köra vidare  smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
20 september 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Frågan är ...var sitter denna "drucksteller?

jaka54
23 september 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Finns ingen "tryckkontakt" på RT-motorn från 1989!

Kollade för skojs skull kompressionen på min motor. Värdena låg på:
1.an 13,75 bar
2.an 13,75 bar
3.an 13,75 bar
4.an 14,0 bar
5.an 13,75 bar
Så motorn verkar inte helst slut trots 38500mil.
Byter kat och lambda om några veckor så får vi se vad det ger.

spillolja
23 september 2020 · 4 014 Inlägg

Kompvärderna är mycket bra,   även lambdavärdet på 1.02  är mycket bra
finns inte någon anledning att byta ut Lambdasonden
måste under alla omstädigheten finnas anordning som reglerar luft/bränsle 
från ECU:n

kanske läge att knacka ur katten och få någon häst extra

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
23 september 2020 · 5 809 Inlägg

spillolja skrev:
Kompvärderna är mycket bra,   även lambdavärdet på 1.02  är mycket bra
finns inte någon anledning att byta ut Lambdasonden
måste under alla omstädigheten finnas anordning som reglerar luft/bränsle 
från ECU:n

kanske läge att knacka ur katten och få någon häst extra

ECU? Finns inte mycket till ECU på K-jetronic, inte ens de sena med lambdareglering

jaka54
23 september 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Någon form av dator/lagring av data måste väl ändå finns för man kan ju "blinka ut felkoder".
Det finns bara två ställen på RT-motorn (2,0E) där man kan justera något , den ena är en skruv  på insugningsröret där "tomgången" justeras, den andra är nere på mängdskiveenheten där man justerar med en lång insexnyckel, se längst ner på sidan 29.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_69.PDF

husseman
24 september 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe, vafan- varför lösa problem som inte finns för? Varför jaga en tomgångsskruv?  Den lär inte vara ditt svar för Co 0. En ny kat. möjligen skulle få dig nära 0 Co . Men Varför?? Googla Flamingo o låten "varför" istället..då får du fin musik. Lycka till./ mvh Husse

jaka54
24 september 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ny kat är beställd från Autodoc! Har man fin bil vill man att allt ska funka perfek!-Det blir ju så mycket roligare då... wink

spillolja
24 september 2020 · 4 014 Inlägg

Bara att nyttja returrätten, men man kan prova att avbeställa om den inte är skickad ännu
har hitta ett el-scheman på insprutningsregleringen
http://www.sizov.org/audi/shem/wiring/nf02.jpg
http://www.sizov.org/audi/shem/wiring/

man skulle kunnaleta upp en anordning som har en 2 polig kontakt med  Röd/gul samt en Röd/vit ledare på 0,5mm2   vilket ska gå till tryckregulatorn
där just stömmen ska vara 0mA  men pendla  10mA upp och ned   men ned till ca -50mA  vid kallstart/kall motor, bara ut och mäta
om det funerar som det ska så blanda i ca 30-40% E85 och se strömmen sjunka ned till evt.  just -50mA

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
24 september 2020 · 5 809 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ny kat är beställd från Autodoc! Har man fin bil vill man att allt ska funka perfek!-Det blir ju så mycket roligare då... wink

yikes Jag tror du har för mycket pengar.

jaka54
24 september 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Om det ändå vore så...

spillolja
24 september 2020 · 4 014 Inlägg

Fungerar inte bilen lika perfekt oavsett kattens kondition ?
var kostar katten hos Autodoc  ?  3968 inkl frakt ?    troligen är denna slut efter 2 år
måste finnas roligare grejer att lägga kosingen på än så en ospännande del som en katalysator

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
24 september 2020 · 5 809 Inlägg

spillolja skrev:
Fungerar inte bilen lika perfekt oavsett kattens kondition ?
var kostar katten hos Autodoc  ?  3968 inkl frakt ?    troligen är denna slut efter 2 år
måste finnas roligare grejer att lägga kosingen på än så en ospännande del som en katalysator

Speciellt som den inte ens behövs för att klara besiktningen. Men Greta blir väl glad.

jaka54
24 september 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jepp! Nästan 4000:- ! Men jag vill att det ska funka som tidigare. Blir vatten och bröd framöver.

husseman
26 september 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, lägga 4k på en kat...som inte ens behöver bytas??- Fan, vet du hur många lådor jäger eller bira det motsvarar? Huu.. nåja, alla har sina "nöjen".

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang