Köpråd: EPA lätt att fixa, vilken modell.

Lucask
19 september 2020 · 25 Inlägg

Hej!
Jag och pappa ska bygga en EPA. Varken pappa eller jag är mästerbyggare, har inte heller ett riktigt garage att mecka i. Därför ska vi bygga om med el.
Således önskar jag råd vilken modell jag ska titta på nu när jag tittar på blocket, jag är mest ute efter Volvo, V70 -00 eller annan Volvo,  eller Nissan king cab eller Audi A4-99. Men vet då inte om dessa bilar har rätt förutsättningar, inte heller vilka årsmodeller som funkar.
Skulle vara grymt schysst med lite råd och tips om hur/var vi ska börja.

zzr9409209
19 september 2020 · 716 Inlägg

Inte mycket att bygga om numera,farten spärras i motorboxen, sen ett galler så man inte kommer in i baksätet, sen att vikten är 60/40, AWD har inget krav på det...Läste nått om ABS:en i går men ska fråga en bes,teknikern det....

Lucask
19 september 2020 · 25 Inlägg

Tack så mycket för svar. Bara ett litet förtydligande vad betyder vikten 40/60.

Mew
19 september 2020 · 2 152 Inlägg

Lucask skrev:
Tack så mycket för svar. Bara ett litet förtydligande vad betyder vikten 40/60.

60% av vikten på främre axeln, resterande 40% bak. Men väljer ni 4-hjulsdrivet slipper ni bekymra er om det. smile

Lucask
19 september 2020 · 25 Inlägg

Mew skrev:

Lucask skrev:
Tack så mycket för svar. Bara ett litet förtydligande vad betyder vikten 40/60.

60% av vikten på främre axeln, resterande 40% bak. Men väljer ni 4-hjulsdrivet slipper ni bekymra er om det. smile

Tackar

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 september 2020 · 17 378 Inlägg

60/40 kan vara kritiskt utan att behöva tynga ner kälken på driven. Med de nya reglerna så har det dykt upp mängder med A-traktorer i mina trakter på mycket kort tid. Finns färdiga lösningar att köpa för spärren för en billig penning.

Häromkring rullar allt från S60/V70 till BMW 7-serie. Eftersom den nog lär rulla en del innan det är dags för bil föreslår jag en diesel. Bränslekostnaden sjunker och motorerna är pålitliga. FWD eller 4WD är väl det enda som gäller viktmässigt.

Hur man bygger om en King-cab:
https://www.youtube.com/watch?v=KuHBlpFuBO0

Jag ser också att det är lätt att manipulera systemet så spärren släpps. Hitta inte på något sådant!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang