Hur mycket ström drar ett mindre hus?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 september 2020 · 17 455 Inlägg

Kan köpa ett 3-fas elstartat dieselelverk på 9kW med peak på 11,5 kW rätt billigt. Därav frågan.

- Vattenburen golvvärme med 3-årig NIBE F370 pump. Kan spärras så den inte kör patronerna.
- Spis är 2 år gammal men tyvärr vanlig häll, ej induktion.
- Kyl & frys urgamla, från huset byggdes 1993.

Vad tror ni? Skulle verket räcka för att driva hela skiten om det blir strömavbrott? Diskmaskin & tvättmaskin behöver man väl inte köra kanske om så är fallet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 september 2020 · 14 039 Inlägg

Kolla så elverket är av rätt typ så att du kan belasta faserna olika utan att elverket pajar. Mitt trefasverk går det inte, det går bara att ansluta en trefasmaskin. Belastade faserna olika och då gick det sönder. Fick dock det lagat på garantin. Så jag använder bara enfasuttagen. Ska du köra hela huset så måste du ha en riktig omkopplare så att om strömmen kommer tillbaks och du samtidigt matar ström med elverket. DÅ SMÄLLER DET!!! Tänk också på att du måste slå ner ett jordspett kopplat till elverket. Kabelarea kanske större än 6 mm2.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 september 2020 · 17 455 Inlägg

Vettemannen skrev:
Kolla så elverket är av rätt typ så att du kan belasta faserna olika utan att elverket pajar. Mitt trefasverk går det inte, det går bara att ansluta en trefasmaskin. Belastade faserna olika och då gick det sönder. Fick dock det lagat på garantin. Så jag använder bara enfasuttagen. Ska du köra hela huset så måste du ha en riktig omkopplare så att om strömmen kommer tillbaks och du samtidigt matar ström med elverket. DÅ SMÄLLER DET!!! Tänk också på att du måste slå ner ett jordspett kopplat till elverket. Kabelarea kanske större än 6 mm2.

/Benny

Givetvis blir det en 1-0-1 brytare modell industri som skiljer näten åt. Annars ska det ju fasas in å grejer. Glöm det. Dyrt.

Men jag ska kolla upp det du nämner! Har inte tänkt på att det kan gå sönder om man snedbelastar! (Vilket vi ofta gör)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nybergrobin
19 september 2020 · 2 378 Inlägg

Vid eventuellt strömavbrott....måste du köra tvättmaskin,diskmaskin, maxa värmepumpen osv samtidigt? Oftast så är ett strömavbrott rätt så snabbt avklarat? Sålänge vi inte snackar prepping?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 september 2020 · 14 039 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Vid eventuellt strömavbrott....måste du köra tvättmaskin,diskmaskin, maxa värmepumpen osv samtidigt? Oftast så är ett strömavbrott rätt så snabbt avklarat? Sålänge vi inte snackar prepping?

Hybrid är en prepper!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
19 september 2020 · 5 833 Inlägg

Om man verkligen är en prepper så sätter man in en vedspis så man kan få både mat och värme vid strömavbrott. När de försvinner från belastningen behövs inget stort elverk.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 september 2020 · 14 039 Inlägg

Hur går det med elverksköpet?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 september 2020 · 17 455 Inlägg

Vettemannen skrev:
Hur går det med elverksköpet?

/Benny

Glöm det. Klarade ej belastning på bara 1 fas. Säkringar löste ut. Vi har tyvärr en stor belastning på en fas normalt sett (idioterna som byggde huset har satt i princip hela köket på en)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
22 september 2020 · 5 833 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Vettemannen skrev:
Hur går det med elverksköpet?

/Benny

Glöm det. Klarade ej belastning på bara 1 fas. Säkringar löste ut. Vi har tyvärr en stor belastning på en fas normalt sett (idioterna som byggde huset har satt i princip hela köket på en)

Men det är enkelt att fixa, bara att flytta runt ledningarna i proppskåpet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang