Caddy life / köpråd

Braap88
19 september 2020 · 38 Inlägg

Tänkte köpa en caddy life, men har lite funderingar ang motor.


Är det stor skillnad mellan 75 hk och 104 hk motorn? och hur är 1.6 Tdi och 1.9 Tdi motorerna? några kända fel på dessa?

Finns det några andra bil märken som har liknande modell?

Presidento Of World
19 september 2020 · 3 306 Inlägg

Bullrig bil skulle valt nyare 1.6 tdi.

Renault och Opel samt Citroën har liknande bil finns säkert fler.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/c … 6/89451906

Senast redigerat av Presidento (19 september 2020)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
19 september 2020 · 3 306 Inlägg

Berlingo är bekväm bil redan som arbetsbil. Tystare än tex caddy .

Jag har ägt båda och kan bara tala av egen erfarenhet, provkör båda

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 september 2020 · 4 917 Inlägg

Glöm för 17 inte att pruta ORDENTLIGT bara..
Är det en sur rackare som försöker påsälja dig denna så försök stå emot säljarargumenttrycket..
Några simpla sparkar på däcken, som en erfaren handlare gör, så får du honom ur balans..smile
Ha såklart i minne att ju mer han kan plocka dig på destu mer hamnar i hans STORA ficka..

Senast redigerat av axxet (19 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Braap88
19 september 2020 · 38 Inlägg

Presidento skrev:
Berlingo är bekväm bil redan som arbetsbil. Tystare än tex caddy .

Jag har ägt båda och kan bara tala av egen erfarenhet, provkör båda

Finns dom med fyrhjulsdrift? jag hittade en caddy life som var fyrhjulsdriven, som verkar intressant. Fyrhjulsdrift är ett plus för mig iallafall.

husseman
19 september 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, ja hade tagit caddyn alla dar i veckan..franska bilar är inget vidare på nåt annat än fel..på allt som kan gå fel...- Lycka till
mvh/husse

Krusty88
19 september 2020 · 36 Inlägg

Svänghjul  är mer eller mindre en förbrukningsvara på iallafall caddy 1,9 tdi..... men skulle välja caddy framför franskt alla dar i veckan ändå😃

Presidento Of World
19 september 2020 · 3 306 Inlägg

Krusty88 skrev:
Svänghjul  är mer eller mindre en förbrukningsvara på iallafall caddy 1,9 tdi..... men skulle välja caddy framför franskt alla dar i veckan ändå😃

Gillar man rost och massa krångel så kör på!!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Myhran
20 september 2020 · 452 Inlägg

Presidento skrev:

Krusty88 skrev:
Svänghjul  är mer eller mindre en förbrukningsvara på iallafall caddy 1,9 tdi..... men skulle välja caddy framför franskt alla dar i veckan ändå😃

Gillar man rost och massa krångel så kör på!!

Gillar man att renovera eller byta bakaxlar kan man ju då åka franskt istället. Och om man vill ha 4x4 får man väl leta reda på en dangel konverterad där det är ännu dyrare och speciell bakaxelkonstruktion,

Men de är mina erfarenheter av att reparera fransoser,

Har själv haft 2 Caddy skåp, en 2006 1.9tdi framhjulsdriven, den gick helt klart bäst och den jag va mest nöjd med, hade en bula på vänster framdörr som orsakat rost annars va den rostfri, den blev skrotade efter en dikeskörning 2013. Bara service utfördes i min ägo,

Efter det blev det en 1.6tdi som jag hade i 3år utan fel eller rost, den hade gått 6-7000mil när den såldes,

Båda bilarna va manuella ska tilläggas,

Skulle lätt välja en igen om familjeförhållande skulle tillåta det!
Dock skulle jag satsa på en 2.0tdi med 4x4 och dsg idag smile

Så preferenserna är olika från person till person!

Med vänlig hälsning,

Presidento Of World
20 september 2020 · 3 306 Inlägg

Myhran skrev:

Presidento skrev:

Krusty88 skrev:
Svänghjul  är mer eller mindre en förbrukningsvara på iallafall caddy 1,9 tdi..... men skulle välja caddy framför franskt alla dar i veckan ändå😃

Gillar man rost och massa krångel så kör på!!

Gillar man att renovera eller byta bakaxlar kan man ju då åka franskt istället. Och om man vill ha 4x4 får man väl leta reda på en dangel konverterad där det är ännu dyrare och speciell bakaxelkonstruktion,

Men de är mina erfarenheter av att reparera fransoser,

Har själv haft 2 Caddy skåp, en 2006 1.9tdi framhjulsdriven, den gick helt klart bäst och den jag va mest nöjd med, hade en bula på vänster framdörr som orsakat rost annars va den rostfri, den blev skrotade efter en dikeskörning 2013. Bara service utfördes i min ägo,

Efter det blev det en 1.6tdi som jag hade i 3år utan fel eller rost, den hade gått 6-7000mil när den såldes,

Båda bilarna va manuella ska tilläggas,

Skulle lätt välja en igen om familjeförhållande skulle tillåta det!
Dock skulle jag satsa på en 2.0tdi med 4x4 och dsg idag smile

Så preferenserna är olika från person till person!

Med vänlig hälsning,

Jag förespråkar inte på något sätt Berlingo eller franskt annars men bakaxel problem var på dom gamla, jag vet inte förvisso inte vilken prisklass ts kollar på men om vi pratar 1.6 tdi och 2.0 tdi bör de vara nyare och då är Berlingo bättre bil.

Alla på det här forumet borde veta att en caddy mellan 04-12 rostar mer än genomsnittet men vafan.. jag kan ha haft otur när jag haft med dom att göra med .

MEN nog om skiten om TS behöver 4wd då är nog caddy det bättre alternativet oavsett. Hitta ett fint exemplar som inte har mycket rost och fått svänghjul/kopplingskitt bytt. Svänghjul verkar dock vara standard på alla moderna dieselbilar med manuell.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Myhran
20 september 2020 · 452 Inlägg

Presidento skrev:

Myhran skrev:

Presidento skrev:

Gillar man rost och massa krångel så kör på!!

Gillar man att renovera eller byta bakaxlar kan man ju då åka franskt istället. Och om man vill ha 4x4 får man väl leta reda på en dangel konverterad där det är ännu dyrare och speciell bakaxelkonstruktion,

Men de är mina erfarenheter av att reparera fransoser,

Har själv haft 2 Caddy skåp, en 2006 1.9tdi framhjulsdriven, den gick helt klart bäst och den jag va mest nöjd med, hade en bula på vänster framdörr som orsakat rost annars va den rostfri, den blev skrotade efter en dikeskörning 2013. Bara service utfördes i min ägo,

Efter det blev det en 1.6tdi som jag hade i 3år utan fel eller rost, den hade gått 6-7000mil när den såldes,

Båda bilarna va manuella ska tilläggas,

Skulle lätt välja en igen om familjeförhållande skulle tillåta det!
Dock skulle jag satsa på en 2.0tdi med 4x4 och dsg idag smile

Så preferenserna är olika från person till person!

Med vänlig hälsning,

Jag förespråkar inte på något sätt Berlingo eller franskt annars men bakaxel problem var på dom gamla, jag vet inte förvisso inte vilken prisklass ts kollar på men om vi pratar 1.6 tdi och 2.0 tdi bör de vara nyare och då är Berlingo bättre bil.

Alla på det här forumet borde veta att en caddy mellan 04-12 rostar mer än genomsnittet men vafan.. jag kan ha haft otur när jag haft med dom att göra med .

MEN nog om skiten om TS behöver 4wd då är nog caddy det bättre alternativet oavsett. Hitta ett fint exemplar som inte har mycket rost och fått svänghjul/kopplingskitt bytt. Svänghjul verkar dock vara standard på alla moderna dieselbilar med manuell.

Dubbelmassesvänghjul är ett nödvändigt ont! Moderna dieselbilar och CR dieslar i synnerhet har för kraftigt returslag mellan kompressionstakterna så utan dubbelmassesvänghjulet skulle något annat mkt dyrare gå sönder, ex växellådan, detta är inget unikt för vw gruppen! (Av samma anledning har man frihjul på generatorn).
Dock skulle sachs eller luk, tillverka ett svänghjul som garanterat skulle hålla så skulle de inte gå att ha i bilen, det skulle bli för stort.
Svänghjulen har blivit bättre tillverkarna lär sig varje dag hur de skall förbättra produkten,
Min gamla superb 2.0tdi 26k mil 4x4 manuell har ännu inte bytt svänghjul eller koppling, inget oljud hörs ännu och kopplingen tar bra,

https://www.sachsperformance.com/se/ser … vanghjulet

Lite läsning för de som villa läsa på,

Mvh

Brådhis * Voff voff *
20 september 2020 · 10 245 Inlägg

Myhran skrev:
Efter det blev det en 1.6tdi som jag hade i 3år utan fel eller rost, den hade gått 6-7000mil när den såldes

Jag vet inte om 3 år och 7000 mil utan rost är något att bli imponerad över...?

Men visst, som du skriver har man väl olika referensramar till vad som är bra. wink

Senast redigerat av Brådhis (20 september 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Myhran
20 september 2020 · 452 Inlägg

Brådhis skrev:

Myhran skrev:
Efter det blev det en 1.6tdi som jag hade i 3år utan fel eller rost, den hade gått 6-7000mil när den såldes

Jag vet inte om 3 år och 7000 mil utan rost är något att bli imponerad över...?

Men visst, som du skriver har man väl olika referensramar till vad som är bra. wink

Det va under den tiden jag ägde den bilen, bilen va då äldre än 3 år, bilen va 5år gammal när jag sålde den, min granne hade bilen sen i drygt 1,5år till utan rostproblem såldes sen för långt bort för att jag skulle ha koll på den.

caddyn innan va en 2006 som blev totalskrot helt utan rost förutom på nämnd framdörr med parkeringsskada som va där när jag köpte den vid ~9000mil, då hade den gått på kommun innan, kommer inte ihåg miltal på den exakt men över 15k iaf,

Båda bilarna finns under min presentation om det skulle vara av intresse,

Izra
4 maj 2021 · 14 Inlägg

Mindre rostproblem på -2013?  Svänghjul??
Funderar på en Caddy Life 1.6 TDI -13,  19000 mil och jag vill ha kamremmen bytt.
Har nyligen sålt min Transporter -15 2.0 TDI och där åkte jag på kamrem.
Men det blev enda förlusten på 6 månader och 500 mil.  (ca 6000 kr)
Blev för stor som enda bil och behöver fler sittplatser.
Impad av den fina gången, motorn, manuella lådan och bränslevärmaren på T5:an så då vill man ju ha liknande fast mindre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang