Optimering PCM. Dodge challanger. mopar

Reguz
20 september 2020 · 47 Inlägg

Köpte en challanger v6 i början på sommarn men den känns för slö nu.  Tanken var att göra en optimering men då mopar har låst sina PCM boxar från 2015 å upp var det lättare sagt än gjort...

Har jagat runt en massa optimeringsfirmor runt gbg men ingen vill/kan ta i de. Hittat en i falköping som då vill ha 7 papp för upplåsning av box+ optimering. känns rätt dyrt då jag bara får ut ca 20hk/50nm.https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231295/231295-b8d6965c8c70a616ae446132c0493172.jpg

Hur har ni gjort med era mopar pcm enheter? Och vad kan jag göra utöver optimering på en sådan motor. (sitter hellcat avgasrör på)   skulle jag satsat på en v8 direkt kanske...

Janneutanb
20 september 2020 · 7 267 Inlägg

7k för en optimering av en ovanligt modell, I Europa, med en låst/krånglig ECU är nog rätt normalt pris ändå tyvärr.

Verkar inte vara mycket billigare här i USA heller.

Tyvärr är det sällan man får ut speciellt mycket mer på en sugmotor.
Dessa muskelbilar är oerhört tunga så 300hk blir rätt tråkigt efter en kort stund.

Reguz
20 september 2020 · 47 Inlägg

Va lite inne på någon typ av handheld tuner och en ny pcm box från usa men då hamnar man på runt 10-15k.
Känns ju bättre att lägga dom på nästa bil då tråkigt nog.   Men visst är det en populär bil i usa? Har ju lite bekanta där man kanske kunde fått en enhet skickad till sig om de är lätt å få tag på

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 september 2020 · 14 007 Inlägg

Reguz skrev:
Köpte en challanger v6 i början på sommarn men den känns för slö nu.  Tanken var att göra en optimering men då mopar har låst sina PCM boxar från 2015 å upp var det lättare sagt än gjort...

Har jagat runt en massa optimeringsfirmor runt gbg men ingen vill/kan ta i de. Hittat en i falköping som då vill ha 7 papp för upplåsning av box+ optimering. känns rätt dyrt då jag bara får ut ca 20hk/50nm.https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231295/231295-b8d6965c8c70a616ae446132c0493172.jpg

Hur har ni gjort med era mopar pcm enheter? Och vad kan jag göra utöver optimering på en sådan motor. (sitter hellcat avgasrör på)   skulle jag satsat på en v8 direkt kanske...

En enkel fråga bara: Varför köpte du inte en V8:a från början?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Cuefa Ain't no place like home...
20 september 2020 · 4 628 Inlägg

Bara o skaffa kompressor...
Bygg en sleeper wink

Senast redigerat av Cuefa (20 september 2020)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Janneutanb
20 september 2020 · 7 267 Inlägg

Reguz skrev:
Va lite inne på någon typ av handheld tuner och en ny pcm box från usa men då hamnar man på runt 10-15k.
Känns ju bättre att lägga dom på nästa bil då tråkigt nog.   Men visst är det en populär bil i usa? Har ju lite bekanta där man kanske kunde fått en enhet skickad till sig om de är lätt å få tag på

Dom finns verkligen överallt här borta.
Ser nog minst 10st om dagen när jag är ute.

Nackdelen är att du knappt kommer märka någon skillnad på lägre varv dessutom.
Jag kikade lite snabbt på dynopapper från olika företag och i bästa fall har du 20 mer hästar på högsta varven, I övrigt är det mycket mindre.
20hk är inte ens 10% mer effekt.

Jag tror att du kommer bli besviken efter att ha lagt ut närmare 10,000kr för den oerhört lilla effektökningen.
Möjligtvis om du kör utan kattar och värre kammar men då börjar vi prata andra pengar också.

Reguz
29 november 2020 · 47 Inlägg

Vettemannen skrev:

Reguz skrev:
Köpte en challanger v6 i början på sommarn men den känns för slö nu.  Tanken var att göra en optimering men då mopar har låst sina PCM boxar från 2015 å upp var det lättare sagt än gjort...

Har jagat runt en massa optimeringsfirmor runt gbg men ingen vill/kan ta i de. Hittat en i falköping som då vill ha 7 papp för upplåsning av box+ optimering. känns rätt dyrt då jag bara får ut ca 20hk/50nm.https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231295/231295-b8d6965c8c70a616ae446132c0493172.jpg

Hur har ni gjort med era mopar pcm enheter? Och vad kan jag göra utöver optimering på en sådan motor. (sitter hellcat avgasrör på)   skulle jag satsat på en v8 direkt kanske...

En enkel fråga bara: Varför köpte du inte en V8:a från början?

/Benny

Tänkte att jag provar en 6a först å ser om jag har råd å äga, tanka osv.

Reguz
29 november 2020 · 47 Inlägg

Cuefa skrev:
Bara o skaffa kompressor...
Bygg en sleeper wink

Övervägt de, men med priserna på kompressor blir ju de mellabskillnaden till en 8a

Reguz
29 november 2020 · 47 Inlägg

Janneutanb skrev:

Reguz skrev:
Va lite inne på någon typ av handheld tuner och en ny pcm box från usa men då hamnar man på runt 10-15k.
Känns ju bättre att lägga dom på nästa bil då tråkigt nog.   Men visst är det en populär bil i usa? Har ju lite bekanta där man kanske kunde fått en enhet skickad till sig om de är lätt å få tag på

Dom finns verkligen överallt här borta.
Ser nog minst 10st om dagen när jag är ute.

Nackdelen är att du knappt kommer märka någon skillnad på lägre varv dessutom.
Jag kikade lite snabbt på dynopapper från olika företag och i bästa fall har du 20 mer hästar på högsta varven, I övrigt är det mycket mindre.
20hk är inte ens 10% mer effekt.

Jag tror att du kommer bli besviken efter att ha lagt ut närmare 10,000kr
för den oerhört lilla effektökningen.
Möjligtvis om du kör utan kattar och värre kammar men då börjar vi prata andra pengar också.

Japp det blir för lite effekt å för mycket cash på en 6a tyvär sad blir att sälja och skaffa en med v8 eller nån turbojaps

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 november 2020 · 13 669 Inlägg

Cuefa skrev:
Bara o skaffa kompressor...
Bygg en sleeper wink

hur man än vänder det så är alltid v8 den enda vägen att gå när det gäller jänkebilar..    värdet på bilen är högre bränsleförbrukningen är knappt märkbar skillnad.. och man kan alltid montera kompressor eller turbo på en v8 och få mycket mer effekt för pengarna mot att göra samma sak på en v8 smile    lite som att köpa en mustang med 4an man gör det liksom inte... alla kompisar kommer mobba skiten ur dig när du kommer och puttrar runt med en ford fokus motor i en mustang ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 november 2020 · 14 007 Inlägg

Growe skrev:

Cuefa skrev:
Bara o skaffa kompressor...
Bygg en sleeper wink

hur man än vänder det så är alltid v8 den enda vägen att gå när det gäller jänkebilar..    värdet på bilen är högre bränsleförbrukningen är knappt märkbar skillnad.. och man kan alltid montera kompressor eller turbo på en v8 och få mycket mer effekt för pengarna mot att göra samma sak på en v8 smile    lite som att köpa en mustang med 4an man gör det liksom inte... alla kompisar kommer mobba skiten ur dig när du kommer och puttrar runt med en ford fokus motor i en mustang ;-)

I mitt tycke så är det vinkelåtta som gäller. Soppaförbrukningen  är inte märkbart större gentemot sexan. Håller med Growe om det där med mobbing. Såg en gång en Charger eller om det var en Challenger 68-70 med sexan, det stämde liksom inte. Inte en sexa i en muskelbil!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 november 2020 · 13 669 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

Cuefa skrev:
Bara o skaffa kompressor...
Bygg en sleeper wink

hur man än vänder det så är alltid v8 den enda vägen att gå när det gäller jänkebilar..    värdet på bilen är högre bränsleförbrukningen är knappt märkbar skillnad.. och man kan alltid montera kompressor eller turbo på en v8 och få mycket mer effekt för pengarna mot att göra samma sak på en v8 smile    lite som att köpa en mustang med 4an man gör det liksom inte... alla kompisar kommer mobba skiten ur dig när du kommer och puttrar runt med en ford fokus motor i en mustang ;-)

I mitt tycke så är det vinkelåtta som gäller. Soppaförbrukningen  är inte märkbart större gentemot sexan. Håller med Growe om det där med mobbing. Såg en gång en Charger eller om det var en Challenger 68-70 med sexan, det stämde liksom inte. Inte en sexa i en muskelbil!

/Benny

jag är verkligen inget stor älskare av v8 bilar ihuvudtaget betydligt mer imponerad av 3cyl bil med 300hk än en v8 med 2000hk..

men dock gillar jag hur dom nya "muskelbilarna" ser ut och det blir liksom inte rätt utan en v8.     det blir aldrig ett bra köp..  som beg är det gubbar med gubbkris som köper dessa v6 bilar.  och när dom försöker skryta med dessa bilar är effekten den samma som att äga en Porsche Boxer...  man går inte ur det med stoltheten kvar även om det säkert är bra bilar på alla sätt.. smile

men v6 är iallfall bättre än en 4cyl som nyare mustangen finns med ;-)  för det är äkligt pinsamt..

Senast redigerat av Growe (29 november 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 november 2020 · 14 007 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

hur man än vänder det så är alltid v8 den enda vägen att gå när det gäller jänkebilar..    värdet på bilen är högre bränsleförbrukningen är knappt märkbar skillnad.. och man kan alltid montera kompressor eller turbo på en v8 och få mycket mer effekt för pengarna mot att göra samma sak på en v8 smile    lite som att köpa en mustang med 4an man gör det liksom inte... alla kompisar kommer mobba skiten ur dig när du kommer och puttrar runt med en ford fokus motor i en mustang ;-)

I mitt tycke så är det vinkelåtta som gäller. Soppaförbrukningen  är inte märkbart större gentemot sexan. Håller med Growe om det där med mobbing. Såg en gång en Charger eller om det var en Challenger 68-70 med sexan, det stämde liksom inte. Inte en sexa i en muskelbil!

/Benny

jag är verkligen inget stor älskare av v8 bilar ihuvudtaget betydligt mer imponerad av 3cyl bil med 300hk än en v8 med 2000hk..

men dock gillar jag hur dom nya "muskelbilarna" ser ut och det blir liksom inte rätt utan en v8.     det blir aldrig ett bra köp..  som beg är det gubbar med gubbkris som köper dessa v6 bilar. och när dom försöker skryta med dessa bilar är effekten den samma som att äga en Porsche Boxer...  man går inte ur det med stoltheten kvar även om det säkert är bra bilar på alla sätt.. smile

men v6 är iallfall bättre än en 4cyl som nyare mustangen finns med ;-)  för det är äkligt pinsamt..

Haha!!! Jag är vad man kan kalla gubbe men skulle aldrig köpa en jänkare utan V8:a!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 november 2020 · 13 669 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

I mitt tycke så är det vinkelåtta som gäller. Soppaförbrukningen  är inte märkbart större gentemot sexan. Håller med Growe om det där med mobbing. Såg en gång en Charger eller om det var en Challenger 68-70 med sexan, det stämde liksom inte. Inte en sexa i en muskelbil!

/Benny

jag är verkligen inget stor älskare av v8 bilar ihuvudtaget betydligt mer imponerad av 3cyl bil med 300hk än en v8 med 2000hk..

men dock gillar jag hur dom nya "muskelbilarna" ser ut och det blir liksom inte rätt utan en v8.     det blir aldrig ett bra köp..  som beg är det gubbar med gubbkris som köper dessa v6 bilar. och när dom försöker skryta med dessa bilar är effekten den samma som att äga en Porsche Boxer...  man går inte ur det med stoltheten kvar även om det säkert är bra bilar på alla sätt.. smile

men v6 är iallfall bättre än en 4cyl som nyare mustangen finns med ;-)  för det är äkligt pinsamt..

Haha!!! Jag är vad man kan kalla gubbe men skulle aldrig köpa en jänkare utan V8:a!

/Benny

tror du förstår vad jag menar..  jag är ju istort sätt där oxå.. men samma här...   smile    nog blivit mer v8 vänlig dom sista åren när man sätt att alla v8or är inte gamla cheva 350 utan att även Ls maskiner finns som faktist går att varva över 5000rpm utan att det låter som dom ska gå sönder...  men det krävs nog över 1000hk för att jag ska vara intreserad..  men blivit lite youtubeskadad där t.o.m var och varannan honda 4a har 1000hk+

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Marcus_89 Biltokig elektriker
29 november 2020 · 3 352 Inlägg

Spara till en V8:a istället smile Är inte värt pengarna för optimering för att få de extra 20 hästarna. Challengern är en väldigt tung bil (runt 1900kg), så behövs mycket effekt och vrid för att den ska röra på sig. Det är ju en riktigt läcker bil, tyvärr rätt dyra om man ska ha en med v8.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang