Quattro, olika slitna däck?

ulfie81
20 september 2020 · 29 Inlägg

Halloj,

La in frågan på audiforum.** men det verkar inte vara mycket liv där, så jag gör ett försök här istället smile

Kollade över mina vinterdäck och har ett av dem som måste kasseras (Skruv eller något som gjort en reva som slitit upp ett hål som enligt däckverkstan inte går att reparera) i alla fall, de övriga däcken är fina snudd på nya, rullat en eller två vintrar. Så, till frågan: att "blanda in" ett nytt däck till de tre som gått en vinter, alternativt hitta ett begagnat då det är hakkapeliitta r2 som numera är ersatt av r3, är det OK?

Man hör ju överallt att man inte får/bör ha olika slitna däck på fyrhjulsdrift för att diffen får jobba hela tiden, men jag är ju inte supersugen på att inhandla 4 nya däck för att ett är kaputt smile

Vad tror ni?

Tack för hjälpen
Mvh Ulf

simlar
20 september 2020 · 5 524 Inlägg

Samma märke och dimension och högst 2mm skillnad höger-vänster samt max 4mm fram-bak så är det inga problem.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
ulfie81
20 september 2020 · 29 Inlägg

ah kanon, tack för snabbt svar, men kan jag ha ett R3 till exempel, när jag har R2 nu, mönstret ser ju likvärdigt ut

simlar skrev:
Samma märke och dimension och högst 2mm skillnad höger-vänster samt max 4mm fram-bak så är det inga problem.

simlar
20 september 2020 · 5 524 Inlägg

ulfie81 skrev:
ah kanon, tack för snabbt svar, men kan jag ha ett R3 till exempel, när jag har R2 nu, mönstret ser ju likvärdigt ut

simlar skrev:
Samma märke och dimension och högst 2mm skillnad höger-vänster samt max 4mm fram-bak så är det inga problem.

Det ska funka då det är samma märke men nyare version.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
ulfie81
20 september 2020 · 29 Inlägg

simlar skrev:

ulfie81 skrev:
ah kanon, tack för snabbt svar, men kan jag ha ett R3 till exempel, när jag har R2 nu, mönstret ser ju likvärdigt ut

simlar skrev:
Samma märke och dimension och högst 2mm skillnad höger-vänster samt max 4mm fram-bak så är det inga problem.

Det ska funka då det är samma märke men nyare version.

en tackar och bockar för hjälpen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang