Stendöd inge ström

piruetten
21 september 2020 · 33 Inlägg

hej, köpte nyligt en cadillac  brougham -89. har ett problem med  vad jag tror är tändningslåset eller bakstycket men vill först kolla lite med folk som är duktigare mekaniker än jag är.
bilen köptes i södra sverige o stod hos en bekant ngn vecka innan han skulle köra opp den till norrbotten. bilen kördes ngn gång en kortare sträcka o inga problem men helt plösligt fanns ingen som hellst ström i bilen, inte till ngt alltså stendöd. (skall oxå sägas att startmotorn blev bytt under garageringen i södra sverige) de lät bilen stå o provade ngn då o då o helt plösligt startade den.
bilen startades o kördes ngn enstaka gång men under resan opp till luleå skulle det tankas i övik o samma sak, bilen stendöd. efter en tid ca 10-20 min så startade den igen, bilen kördes ngn gång o jag tog över bilen, körde till stan ca 3mil . var till läkaren 15min kommer ut o bilen stendöd, öppnar huven men hittar inget fel o så bara startar den igen. kört ngn kort sträcka efter det men törs inte slå av bilen förrän jag är hemma igen. stendöd=inge ström till ngt varken tuta, lyse eller ngt annat. tänkte byta tändningslås o bakstycke men vill först kolla om ngn har ngn annan ide.
bertil i luleå

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 september 2020 · 14 008 Inlägg

piruetten skrev:
hej, köpte nyligt en cadillac  brougham -89. har ett problem med  vad jag tror är tändningslåset eller bakstycket men vill först kolla lite med folk som är duktigare mekaniker än jag är.
bilen köptes i södra sverige o stod hos en bekant ngn vecka innan han skulle köra opp den till norrbotten. bilen kördes ngn gång en kortare sträcka o inga problem men helt plösligt fanns ingen som hellst ström i bilen, inte till ngt alltså stendöd. (skall oxå sägas att startmotorn blev bytt under garageringen i södra sverige) de lät bilen stå o provade ngn då o då o helt plösligt startade den.
bilen startades o kördes ngn enstaka gång men under resan opp till luleå skulle det tankas i övik o samma sak, bilen stendöd. efter en tid ca 10-20 min så startade den igen, bilen kördes ngn gång o jag tog över bilen, körde till stan ca 3mil . var till läkaren 15min kommer ut o bilen stendöd, öppnar huven men hittar inget fel o så bara startar den igen. kört ngn kort sträcka efter det men törs inte slå av bilen förrän jag är hemma igen. stendöd=inge ström till ngt varken tuta, lyse eller ngt annat. tänkte byta tändningslås o bakstycke men vill först kolla om ngn har ngn annan ide.
bertil i luleå

Nånting med generatorn/kolen som gör att den laddar sporadiskt. Ärjat ihop vid någon minuskabel som gör att det blir kontakt lite då och då. Batteriet kanske.
Detta är bara några förslag.

Skriv gärna här vad felet är när du hittat det!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Xebers76
21 september 2020 · 2 250 Inlägg

Låter som glapp i något som matar bilens system med ström, om den nu plöttsligt bara går att starta från ingenstans efter att varit stendöd?

Kolla kablarna vid startmotorn. Tror dessa tyvärr har "fuse links" i dem kablarna, vet inte om sånna kan glappa dock.

Skaffa multimeter och ha med och mät om var du har ström när bilen dummar sig. I säkringsboxen finns uttag som heter "BAT". Dessa ska alltid ha matning.

Mät även på batteriet när den dummar sig så det inte är så enkelt att det är glapp invändigt.

Jord! Lika viktig!

piruetten
2 oktober 2020 · 33 Inlägg

hej o tack för svar. har inte haft tid att felsöka men tankarna kommer ibland o nu senast borjade det mala i huvet, kan det ha ngt med växelspaken att göra. att den inte riktigt går i parkläge men ska det isf släcka ner allt i bilen. ngn som vet eller har tankar runt det.

bertil

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang