Testa framhjulslager besiktning

lekman
21 september 2020 · 148 Inlägg

Brorsan var till bilprovningen med sin audi 100 -90 o fick nerslag på att ett framhjulslager ska låta illa. Besiktningsmannen hade enligt brorsan lyckats med att spinna framhjulet med dendär snurran som sätter en jävla fart på hjulet. båda framhjlen var i luften, men vet inte om det andra snurrade eller stod still.
ÄR det här ett rimligt sätt att testa ett framhjulslager på en framhjulsdriven bil. Skulle de sätta igång så med nån av mina bilar så skulle jag avbryta besiktningen o åka därifrån

Senast redigerat av lekman (21 september 2020)

Blixnabb
21 september 2020 · 245 Inlägg

Jag är glad att de testade den bilen på det viset, fy f.n för att möta den när lagret nyper och bilen åker rätt över vägen, ja det är fullt rimligt och förr gjordes det på alla bilar.

dan-kristian
21 september 2020 · 518 Inlägg

lekman skrev:
Brorsan var till bilprovningen med sin audi 100 -90 o fick nerslag på att ett framhjulslager ska låta illa. Besiktningsmannen hade enligt brorsan lyckats med att spinna framhjulet med dendär snurran som sätter en jävla fart på hjulet. båda framhjlen var i luften, men vet inte om det andra snurrade eller stod still.
ÄR det här ett rimligt sätt att testa ett framhjulslager på en framhjulsdriven bil. Skulle de sätta igång så med nån av mina bilar så skulle jag avbryta besiktningen o åka därifrån

Det är rimligt.inga problem med diffrentialen om det är den du tänker på?

Brådhis * Voff voff *
21 september 2020 · 10 244 Inlägg

lekman skrev:
Brorsan var till bilprovningen med sin audi 100 -90 o fick nerslag på att ett framhjulslager ska låta illa. Besiktningsmannen hade enligt brorsan lyckats med att spinna framhjulet med dendär snurran som sätter en jävla fart på hjulet. båda framhjlen var i luften, men vet inte om det andra snurrade eller stod still.
ÄR det här ett rimligt sätt att testa ett framhjulslager på en framhjulsdriven bil. Skulle de sätta igång så med nån av mina bilar så skulle jag avbryta besiktningen o åka därifrån

Varför skulle man inte kunna göra så menar du?

Senast redigerat av Brådhis (21 september 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vita_Vargen
21 september 2020 · 1 281 Inlägg

Alla hjullager ger väl anmärkning om dom ger ljud? Ljudet uppstår ju för att lagret håller på o fallerar.

Man brukar känna på fjädern med upphissat hjul som man snurrar för hand. Vibrationer i fjädern tyder på dåligt lager.

Jag var däremot med om att en besiktningsman gav mig 2:a på ett hjullager som inte var defekt. Åkte till en annan bilprovning som släckte tvåan direkt.

lekman
21 september 2020 · 148 Inlägg

Ja, differentialen ja. En sån hjulroterare tar ju upp hjulet i ett högt varvtal, är väl bara meningen att användas på hjul som inte är drivna!

Curse
21 september 2020 · 686 Inlägg

Inget som tar skada vid en sån kontroll. Kvittar om det är drivande eller icke drivande.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Brådhis * Voff voff *
21 september 2020 · 10 244 Inlägg

lekman skrev:
Ja, differentialen ja. En sån hjulroterare tar ju upp hjulet i ett högt varvtal, är väl bara meningen att användas på hjul som inte är drivna!

Hur skulle det skada diffen (som jag antar att är det du är orolig för?)?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
21 september 2020 · 7 198 Inlägg

Mycket konstigt.
ASB slutade med hjulspinnare i slutet på nittiotalet.
Ingår inte längre i besiktningsprogrammet.

De nya profitörerna, som skattar i hemlandet, har inga hjulspinnare på sin saxlyftar.
ASB:s hjulspinnare för MC-framhjul kan inte användas för att spinna bilhjul.

Är du säker på att brorsan talar sanning - jag tvivlar.

Var och vilken bilprovning?

Härutöver ska han vara mycket tacksam för att det dåliga hjullagret upptäcktes.

lekman
22 september 2020 · 148 Inlägg

AB Svensk Bilprovning i Hagfors. De har hjulspinnaren kvar men jag har bara sett dom använda den på odrivna hjul, framhjul på bakhjulsdrivet o släpkärror. Plockar bort fjäderbenet o undersöker lagret, är inte övertygad att det är nåt fel

uhlin
22 september 2020 · 2 831 Inlägg

lekman skrev:
AB Svensk Bilprovning i Hagfors. De har hjulspinnaren kvar men jag har bara sett dom använda den på odrivna hjul, framhjul på bakhjulsdrivet o släpkärror. Plockar bort fjäderbenet o undersöker lagret, är inte övertygad att det är nåt fel

Jag har ALDRIG varit med om att nån station någonsin använt den maskinen på drivande hjul. Istället snurrar dom hjulet för hand och känner på fjädern.

Hagfors bilprovning..... Varför blir jag inte förvånad? Skulle inte förvåna mig alls om det inte finns fel på lagret.

lekman
22 september 2020 · 148 Inlägg

Jag är rejält upprörd. Man kan ju inte få ut nåt vettigt av det och att man riskerar skador på differentialen. En rejäl rostkant på skivan och drivaxel o diff snurrar med. Kan ju låta hur illa som helst utan att det är lagret. Jag provkörde bilen innan besiktningen, tror inte på att det är fel på hjullagret

Senast redigerat av lekman (22 september 2020)

uhlin
22 september 2020 · 2 831 Inlägg

lekman skrev:
Jag är rejält upprörd. Man kan ju inte få ut nåt vettigt av det och att man riskerar skador på differentialen. En rejäl rostkant på skivan och drivaxel o diff snurrar med. Kan ju låta hur illa som helst utan att det är lagret. Jag provkörde bilen innan besiktningen, tror inte på att det är fel på hjullagret

Med all rätt att du är förbannad.

Finns en anledning till att inte jag och många med mig inte åker till den station.

spillolja
22 september 2020 · 4 014 Inlägg

har för den del år sedan av en bilmek fått veta att diffrentialen kan skadas om ena drivhjulet snurras när det andra står still, då det inte finns kullagring endast glidytor  i diffens kuggar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
22 september 2020 · 7 198 Inlägg

Jag blir mest upprörd över att anstalten inte demonterat hjulspinnarna, om de finns på lyften.
Utgick en kungörelse från "kloka huset" att hjulspinnarna skulle demonteras i slutet på 90-talet.
Efter att besiktningsprogrammet reviderats och hjulspinning utgick.

Den primära orsaken till att hjulspinning utgick ur programmet var av arbetsmilöskäl.
Många bilprovare anmälde arbetsskada p g a den fysiska och statiska muskelkraft som erfodrades vid aptering av hjulspinnaren mot däcksidan.
Andra bilprovare anmälde arbetsskada efter att de stött i hjulspinnare och skadat sig.

Den sekundära orsaken, till att hjulspinning utgick ur besiktningsprogrammet, var att allt fler bilar blev framhjulsdrivna.
I och med det bättre framhjulslager.
Synpunkten, som framförts i tråden, att differentialen kunde skadas hade inte beaktats, och är praktiskt taget försumbar.

Måste revidera mitt första inlägg i tråden.
Anstalter som besiktar tunga fordon över arbetsgrop har mobila hjulspinnare.
Antar att det är en sådan som missbrukats på din brors framhjulsdrivna bil.

Har aldrig stått i besiktningsprogrammet att framhjulsdrivna bilar ska "hjulspinnas".
Ifrågasätter om inte besiktningsteknikern begått tjänstefel.
Analogt med att bromsprova en 4x4-bil utan fördelningslåda med "N"-läge i rullbromsprovare.
D v s att separera axlarnas drivning fysiskt med spak eller elektriskt med solenoid och knapp.

Att bromsprova en 4x4-bil utan fördelningslåda i plattbromsprovare ger ingenting - om 4x4-mekaniken fungerar.
Men kan heller inte skada bilens drivlina.

Utmarks-Loke
22 september 2020 · 5 813 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Vet inte vad det är för "hjulroterare" du refererar till. Menar du bromsbänken? De är ju inga höga hjulhastigheter på dom direkt.

Förmodligen den grejen som de har och testar hjullager på släpkärror med

lekman
22 september 2020 · 148 Inlägg

Ja, dom har en besiktningslinje för tunga fordon med en portabel hjulspinnare och det var den som användes. Ifrågasätter fortfarande vad man kan ha fått ut av det och ska bli intressant att titta närmare på lagret. Tror fortfarande inte att det är en bra idé att spinna en diff i de höga varvtal det handlar om här och det blir ju lite olika beroende på vad som händer på andra sidan, om det snurrar med eller inte

Senast redigerat av lekman (22 september 2020)

jaka54
22 september 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Vad har ni kommit fram till själva brorsan och du ? Låter hjullagret?

Mew
22 september 2020 · 2 152 Inlägg

lekman skrev:
Ja, dom har en besiktningslinje för tunga fordon med en portabel hjulspinnare och det var den som användes. Ifrågasätter fortfarande vad man kan ha fått ut av det och ska bli intressant att titta närmare på lagret. Tror fortfarande inte att det är en bra idé att spinna en diff i de höga varvtal det handlar om här och det blir ju lite olika beroende på vad som händer på andra sidan, om det snurrar med eller inte

Andra sidan var upphissad också sade du? I så fall är det absolut inga problem eller konstigheter, som flera redan har påpekat. Tvärtom är det bra att de hittade det, ett dåligt hjullager är inte att leka med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang