Koppling på gammal MG

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 september 2020 · 4 917 Inlägg

Jag skulle vilja ha lite tips hur man kan avgöra om det är inre läckage i huvudcylinder eller slav på kopplingen.
Jag har dumt nog tagit på mig att fixa en gammal häck från 1968..roll
Betänk nu att jag är ensam med detta..
jag har luftat ett BRA tag med flaskmetoden och det har blivit obetydligt bättre och det är därför jag misstänker inre läckage..

Senast redigerat av axxet (14 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
simlar
21 september 2020 · 5 516 Inlägg

Den luftningsmetoden jag haft bäst resultat med är atg trycka bromsvätska bakvägen genom att koppla ihop luftnippeln på ett av bromsoken med luftnippeln på slavcylindern.
Öppnar sen båda luftnipplarna och pumpar på bromspedalen en bra stund tills jag är säker på att all luft tryckts ut ur kopplingshydrauliken.

Brukar bara bli att man gör en ren gissning om vilken cylinder som läcker, men oftast är det huvudcylindern som får inre läckage.

I teorin borde det räcka att plugga utgången på huvudcylindern, lufta huvudcylindern och pumpa tryck, håller den trycket då så bör det vara slavcylindern som är problemet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Jaha, så har jag bytt packningarna i huvudcylindern efter att först rengjort och sedan oljat in packningar och cylinderns inre.
Packningarna gled inte in lätt utan fick tryckas in med minimal kraft , så det verkade ju bra med tanke på vad som händer nedan..

Jag satte i packningarna på RÄTT sätt och har även kollat på tuben och vet därför att det ÄR rätt isatt..
Jag fyllde på dot4  och körde baklänges från slaven med "hästasprutan" och det gick faktiskt fenomenalt lätt..
Det bubblade i påfyllningshålet och när det slutade så stängde jag slavens nippel..
Och då var det dags att prova..
Det som händer är att kopplingen är lika mjuk som före bytet och efter 3 långsamma pumpningar så rinner det nästan över i huvudcylindern.
När jag sen kollar i påfyllningshålet ,så sjunker nivån sakta ungefär 1 dryg cm..
Det är alltså SÄMRE än innan..
Ska man tolka detta som att det antingen är mera luft kvar eller att främre delens packning är alldeles FÖR tät ?
Jag oljade in allt innan somsagt..
Observera att denna inte är sammankopplad med bromscylindern eftersom det är en gammal kärra..

Senast redigerat av axxet (13 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
uhlin
13 oktober 2020 · 2 831 Inlägg

Vad är det för bil till att börja med?

En del kan va grymma att lufta koppling på.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Det är en MG , men det har ju inte med själva bilen att göra, utan bara huvudkopplingscylindern och slav med knappt 2 meter rör emellan.
Funktionen måste vara densamma på många andra bilar, så jag tror inte det är relaterat, utan det är själva cylindern som reagerar konstigt och sämre efter packningsbyte.
Jag funderar på varför den reagerar felaktigt bara.
Och det är detta jag vill ha lite tips på vad som ska kollas..

Senast redigerat av axxet (13 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mossan1
14 oktober 2020 · 2 751 Inlägg

Jag har ofta lyckats nästan hela vägen med gravitationen bara. Dvs öppnat och väntat på vätskan.

Om du trycksätter koppen då?

Läckage i slavcylindern kommer ut och syns väl. Om den är utanpå.
Huvudcylindern kan däremot släppa tillbaka i behållaren.

Senast redigerat av Mossan1 (14 oktober 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Att trycksätta koppen är inget alternativ.
Det är inget läckage någonstans eftersom jag både spänt fast allt och kollat noga efter läckor.
jag har kollat på tuben efter liknande fenomen men inte hittat något.
Men jag är öppen för lite diskussion vad fasiken det kan vara  och sen när jag löst det så ska jag tala om vad det var som jäklades..
I princip så kan det BARA vara luft, huvudcylindern eller slavcylindern som bråkar.
Det hela började med att "någon" försökte växla i juni någongång, men det gick inte att få i någon växel och då tog jag på mig ärendet, tyvärr, och nu sitter jag grannt i skten somsagt..roll

Senast redigerat av axxet (14 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
uhlin
14 oktober 2020 · 2 831 Inlägg

axxet skrev:
Att trycksätta koppen är inget alternativ.
Det är inget läckage någonstans eftersom jag både spänt fast allt och kollat noga efter läckor.
jag har kollat på tuben efter liknande fenomen men inte hittat något.
Men jag är öppen för lite diskussion vad fasiken det kan vara  och sen när jag löst det så ska jag tala om vad det var som jäklades..
I princip så kan det BARA vara luft, huvudcylindern eller slavcylindern som bråkar.
Det hela började med att "någon" försökte växla i juni någongång, men det gick inte att få i någon växel och då tog jag på mig ärendet, tyvärr, och nu sitter jag grannt i skten somsagt..roll

Det kanske är just det du behöver göra, att trycksätta så du får ut all luft..

Sätt på lite luft och öppna luftnippeln.
Se dock till så du har bromsvätska och det inte blir tomt i behållaren.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Det måste  finnas något annat alternativ  än att trycksätta..
Jag har provat att trycka slaven baklänges ifall det var den som behövde luftas , men det blev inte bättre..
Och jag har tryckt ner kopplingen sakta för att inte få små luftbubblor också.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr9409209
14 oktober 2020 · 716 Inlägg

Vi trycksatte alltid på jobbet,om man duttar lite på pedalen samtidigt så ska det funka,,

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Det måste finnas något annat sätt än att trycksätta eftersom det inte går i just detta fallet p gr av en spricka på "fel "ställe..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
SvarreE
15 oktober 2020 · 239 Inlägg

Vad är det för MG då?
En MG B är ju notoriskt värdelös att lufta kopplingen på då man inte har nippeln på högsta punkt och man kan bilda en luftficka i slaven även om man trycksätter, eller gör det bakvägen.
Då är det enklast att skruva ner slaven, hålla den rätt, lufta och skruva tillbaka.
glöm inte spänna fast kolven bara så du slipper ha den på golvet och ska börja om sedan.
Midgeten är väl typ samma brittiska välskolkade ingenjörer som byggt snackar vi ännu äldre så är jag inte säker på hur det ser ut men problemet kan ju vara det samma

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Du har faktiskt helt rätt ! Det är en MGB och jag ska bannemig prova ditt eminenta tips !
Nippeln på slaven  pekar som du säger NEDÅT, men jag trodde i min enfald att det inte hade någon betydelse när man luftar..sad
Det ska bli intressant att se om det gör susen, men det blir tidigast i helgen, så det dröjer lite med svaret..tongue

Senast redigerat av axxet (15 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
SvarreE
15 oktober 2020 · 239 Inlägg

Det gör du rätt i!
Här kommer lite bilder på min slavcylinder innan och efter renovering, läcker det så är min erfarenhet på dessa bilar att det syns och det syns tydligt....

Framförallt ser man ju den lite udda placeringen av luftningsnippeln som ingenjörens 3-årige son troligen valde placering på

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-7b7984d535fedbd2867f038a70140d1f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-e36704c20aef9411a68bfdf3ca42d9a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-47487ac5c726e37915b09044fc12bd4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-0a38adf02050c16c65e6e01ce3186396.jpg

Klart görbart på egenhand, vill minnas jag redde ut det iaf men det var ett mindre träningspass, klart enklare hugga tag i någon

Senast redigerat av SvarreE (15 oktober 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Nu när jag fick lite bättre inblick i det hela så koncentrerade jag mig lite mera på slavcylindern och upptäckte att den verkade vara ute ca 3 cm.
Ska den vara det och ligga emot gaffeln hela tiden ?
Sen skulle jag gärna vilja veta hur mycket tryck man måste lägga på gaffeln  för att den ska frikoppla, för jag försökte trycka med handen , men det gick inte..
Jag har en hemsk föraning att det kanske har rostat fast i andra änden av gaffeln ,urtrampningslagret alltså..
Kärran har stått i 1 år, men inomhus..

Senast redigerat av axxet (16 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
simlar
16 oktober 2020 · 5 516 Inlägg

Slaven ska ligga precis mot kopplingsarmen, den är ju självjusterande.

Kopplingen brukar normalt gå att trycka on någon/några millimeter för hand men inte mycket mer än så.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Då blir nästa fråga hur mycket kraft det behövs av slaven för att flytta gaffeln.
Som jag ser det nu, så verkar det ju omöjligt..
Slaven måste övervinna motståndet från gaffeln annars så frikopplar den ju inte.
Med handkraft mot lös gaffel så kunde jag inte rubba den 1 mm ens..sad.
Det är därför min tanke är att urtrampningslagret  är fastrostat och om jag applicerar FÖR mycket kraft så kommer jag att bryta gaffeln..

Senast redigerat av axxet (16 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
SvarreE
16 oktober 2020 · 239 Inlägg

I bilden med de uppradade delarna så är ju delen längst till höger bara intryckt i slavcylindern och sitter med en pin i gaffeln så det ska nog vara så, får åla mig ner i smörjgropen i helgen om du vill ha bilder på hur det ser ut nu tror jag.
Annars som simlar skriver så är kopplingen hård och att trycka den för hand tror jag inte på.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Jag kan själv ta en bild på hur denna slaven ser ut i helgen och lägga upp.
Men jag har svårt för att föreställa mig vilken kraft som måste till för att slaven ska kunna flytta gaffeln ens 1 mm..
Jag kan ju med handkraft flytta pinnen i slaven inåt..Frågan är om det ska kunna gå eller om det fortfarande är mer luft i eländet..

Tidigare på dagen, så tog jag av slaven och vände den så att luftskruven pekade uppåt och sen luftade jag och såg att det kom luftbubblor i den genomskinliga slangen jag hade kopplat på i en böj uppåt så att jag kunde se dessa komma ut och ner i flaskan.

Senast redigerat av axxet (16 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
EmsAnders
16 oktober 2020 · 151 Inlägg

Hade JAG gjort detta, hade det varit färdigt på en kvart.
JAG hade gjort rätt från början, inte lämnat bilen till någon som uppenbarligen inte ens kan lufta en koppling.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang