Vänster bakdörr går endast att öppna inifrån.

maxsun
21 september 2020 · 1 Inlägg

Hej,

har nyligen fått strul med min Volvo V70 2015 modell, när jag försöker öppna vänster bakdörr med fjärren så låser den inte upp sig, man ser att låspinnen rör sig en aning aning men inte i närheten av vad de andra dörrarna gör och hur mycket man än rycker så går det inte att öppna dörren. När man försöker öppna dörren från insidan fungerar det dock galant. Någon som har någon aning vad detta kan bero på? Och man på något lätt sätt kan åtgärda det själv eller om det bara är att lämna in den på verkstaden.

Tack på förhand
Max

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 september 2020 · 4 917 Inlägg

Ta av dörrsidan och kolla det mekaniska, lite fett kanske hjälper..
Men vill du bli viggad på några tusenlappar för detta skitfel,  så lämna in..

Senast redigerat av axxet (21 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
22 september 2020 · 5 836 Inlägg

Jag håller med, man måste plocka av dörrsidan och kolla hur mekanismen ser ut. Jag vet inte hur det är på dagens bilar men förr var centrallåset en egen modul som styrde själva låset med ett litet stag eller motsvarande. Om inte allt är ihopbyggt numera kan man manövrera staget för hand och se om låset öppnar och stänger sig då, eller om det är centrallåsmotorn som inte drar tillräckligt i staget. Om hela låskistan och centrallåsmotorn sitter ihop kanske man kan plocka isär den och smörja.

Brådhis * Voff voff *
22 september 2020 · 10 279 Inlägg

maxsun skrev:
Hej,

har nyligen fått strul med min Volvo V70 2015 modell, när jag försöker öppna vänster bakdörr med fjärren så låser den inte upp sig, man ser att låspinnen rör sig en aning aning men inte i närheten av vad de andra dörrarna gör och hur mycket man än rycker så går det inte att öppna dörren. När man försöker öppna dörren från insidan fungerar det dock galant. Någon som har någon aning vad detta kan bero på? Och man på något lätt sätt kan åtgärda det själv eller om det bara är att lämna in den på verkstaden.

Tack på förhand
Max

Troligtvis är låskistan trasig. Vanligt fel på dessa.

Det som händer är sannolikt att dörren låser, men låser inte upp och så länge blockerat låsläge (deadlock) inte krånglar så kan du dock öppna inifrån.

Lösningen är att byta låskista.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang