8" eller 6.5" eller 6x9

Jacobv70n
22 september 2020 · 30 Inlägg

Hej ska man ha 4 stycken 8" eller 4 tycken 6.5". vill ha bra spel inte bas. Om båda är skit vad ska jag då sätta i bilen

simlar
22 september 2020 · 5 516 Inlägg

Bara antal och storleken på högtalarna säger inte mycket.

Vilka högtalare funderar du att välja mellan? Märke och modell.
Var ska du montera dom? Alla i en låda? en i varje dörr? eller hur har du tänkt?
Hur ska du montera dom? Bygga egen låda? Montera original-högtalarhål? Bygg om dörrsidorna?

Större högtalare ger ofta mer bas och mindre högtalare ger ofta mer diskant.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
granadadr
22 september 2020 · 7 268 Inlägg

plus en annan fråga vad för bil ska det in i ? för ex framsystem räcker det oftast gott med 5,25" kit,, men som sagt beror på vad för bil å ambitioner,, smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Jacobv70n
23 september 2020 · 30 Inlägg

simlar skrev:
Bara antal och storleken på högtalarna säger inte mycket.

Vilka högtalare funderar du att välja mellan? Märke och modell.
Var ska du montera dom? Alla i en låda? en i varje dörr? eller hur har du tänkt?
Hur ska du montera dom? Bygga egen låda? Montera original-högtalarhål? Bygg om dörrsidorna?

Större högtalare ger ofta mer bas och mindre högtalare ger ofta mer diskant.

https://www.brl.se/sv/artiklar/4-pack-g … 65tum.html
eller
https://www.brl.se/sv/artiklar/4-pack-g … -8tum.html

samt 2 stycken GAS PST14 PRO SPL diskant - 4 Ohm

tänke bygga en låda ungefär såhär: https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-psm8 … -lada.html

samt sätta ett 2 eller 4 kanals steg till de storahötlarana. samt byta stereo i bilen till en pioneer mvh529bt

bilen är en  volvo v70n -04

mb_pucken
23 september 2020 · 5 083 Inlägg

Ett 2 kanalssteg funkar bra till en sådan uppsägning.
Elementen sitter så nära så du kan egentligen köra på ett fullrange monoblock också. Ljudbilden är ändå i princip förstörd när det kommer bakifrån om man frågar mig. Men högt spelar det.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Jacobv70n
24 september 2020 · 30 Inlägg

Fråga igen kan man ta 12+ till remoten från vilken strömkälla som helst? kan jag sätta den på samma + matning som en baklykta eller liknande?

jompazx
24 september 2020 · 291 Inlägg

Jacobv70n skrev:
Fråga igen kan man ta 12+ till remoten från vilken strömkälla som helst? kan jag sätta den på samma + matning som en baklykta eller liknande?

du kan ta remote från i princip från vad som helst som inte ger tolv volt när nyckeln är av avslagen(alltså inte från strömförsörjningen till ett steg då drar du slut på batteriet) sedan antar jag att din bil har ett  tändläge(läge 1) då bara steereon, kupéfläkt och liknande är igång vill du kunna stå och spela i det läget får du koppla remote till en kabel som har 12v även i det läget. jag tycker att det ofta är det idiotsäkraste att bara koppla in sig på remoten som sitter i steereon då du ändå ska dra lågnivåkablar från den så är det enkelt att dra den tunna kabeln ihop med låg nivåerna. baklyse inte bra om du vill kunna stå  i tändläge 1 eller släcka ljuset manuellt och spela musik, beroende på bilmodell kan baklyset vara släkt på dagen.

Senast redigerat av jompazx (24 september 2020)

Lucif3r
25 september 2020 · 2 183 Inlägg

Bör nämnas att "remote"-kabeln kanske inte alltid heter just remote heller. Den kan även heta något i stil med "antenna". Det är samma sak(och har ofta samma färg, blå), men kan bli förvirrande om man letar efter just en kabel märkt "remote" i manualen.

Ang. själva ljudet så har nästan alla olika åsikter om vad man bör ha och inte ha. Själv är jag en "less is more"-person. Jag anser att det ofta blir bättre att köpa ett bra kittsystem istället för 2 sämre, och en bra bas istället för 2+ sämre basar.
Jag anser också att ett bra framsystem gör mer för ljudet än en bas. Finns typ inget värre än att lyssna på någon som har ren skit som framsystem(direkt drivet av stereon, givetvis, så det är så dåligt som möjligt) och en "fet j-a bas" i skuffen. big_smile

Jacobv70n
25 september 2020 · 30 Inlägg

Lucif3r skrev:
Bör nämnas att "remote"-kabeln kanske inte alltid heter just remote heller. Den kan även heta något i stil med "antenna". Det är samma sak(och har ofta samma färg, blå), men kan bli förvirrande om man letar efter just en kabel märkt "remote" i manualen.

Ang. själva ljudet så har nästan alla olika åsikter om vad man bör ha och inte ha. Själv är jag en "less is more"-person. Jag anser att det ofta blir bättre att köpa ett bra kittsystem istället för 2 sämre, och en bra bas istället för 2+ sämre basar.
Jag anser också att ett bra framsystem gör mer för ljudet än en bas. Finns typ inget värre än att lyssna på någon som har ren skit som framsystem(direkt drivet av stereon, givetvis, så det är så dåligt som möjligt) och en "fet j-a bas" i skuffen. big_smile

Låter bra ska sätta byta högtalare i dörrarna till 5.25 antagligen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang