Tesla Model S Plaid 1100hk

torpis Forummoderator
23 september 2020 · 10 572 Inlägg

Tesla hottar upp sin Model S med ny drivlina. Vi vet inte allt än men det verkar tydligt att Elon vill stå ett steg före alla andra vad gäller prestanda. Man vill nu bli den snabbaste serietillverkade bilen i alla kategorier. Ett exempel är 0-100(0-60mph) under 2 sekunder, 402m under 9 sekunder och man säger sig kunna klippa en McLaren Senna på Laguna Seca.

Oavsett vad man tycker om Tesla eller elbilar generellt så är det ett monster till bil. Att på gatdäcken kunna göra detta samtidigt som man kan packa in hela familjen och dra iväg med över 80mils räckvidd.

https://electrek.co/2020/09/22/tesla-mo … nge-speed/

https://i2.wp.com/electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2020/09/Tesla-Model-S-plaid-hero.jpg?w=1500&quality=82&strip=all&ssl=1

https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2020/09/Screen-Shot-2020-09-22-at-7.01.27-PM.jpg?resize=768,372

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
SportPilot Ubåtsingenjör
23 september 2020 · 7 217 Inlägg

Blir kul att se om de lyckas att hålla jämt mot Porsche på ringen

Sen har jag länge funderat på varför de inte ger sig in i racing?!

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Cuefa Ain't no place like home...
23 september 2020 · 4 628 Inlägg

Säkert alldeles fantastiskt för de som har råd.
Jag skiter fullständigt i Tesla faktiskt - smäckig kvalitet som jag upplevt det och med en prislapp som gränsar på absurd.
Men det är ju mina åsikter det smile
Prestandan verkar ju lovande i alla fall.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
SportPilot Ubåtsingenjör
23 september 2020 · 7 217 Inlägg

Cuefa skrev:
Säkert alldeles fantastiskt för de som har råd.
Jag skiter fullständigt i Tesla faktiskt - smäckig kvalitet som jag upplevt det och med en prislapp som gränsar på absurd.
Men det är ju mina åsikter det smile
Prestandan verkar ju lovande i alla fall.

Håller med om de är något smäckiga, men som elbil är de oslagbara... finns ingen på marknaden som kommer ens nära

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torpis Forummoderator
23 september 2020 · 10 572 Inlägg

Min uppgift eller intresse är inte att försvara Tesla så jag lämnar det vid att jag själv inte kör Tesla av lite olika anledningar. Dock vill jag å det starkaste försvara prisbilden. I synnerhet på nya Plaid.

Tesla gör bilar som är prisvärda. Det ÄR mycket pengar, men prisvärda.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
23 september 2020 · 10 572 Inlägg

Problemet kring prisbilden är Aftonbladet. Dom gillar inte Tesla för fem öre och skriver alltid ner dom.

"En Tesla för 25 000 dollar, motsvarande drygt 223 000 svenska kronor, kan bli verklighet om tre år på den amerikanska marknaden."

Tyvärr förstår inte Aftonbladet, eller ens gemene man att man inte kan ta dollarpriset och omvandla det via Valuta.nu och förmedla det som ett pris i svenska kronor, nä inte ens ett pris i USA. Det tillkommer bland annat tull, skatt och en hel rad andra mindre poster.

Det bästa sätt jag kan komma på är att skapa en Tesladollar genom att ta Svenska priset på Model 3 och dividera med det Amerikanska priset. Dvs omvandlingskurs på 14.70kr

$25000*14,70 blir 368000kr i Sverige minus en strax höjd miljöbonus på 70000kr plus en registreringsavgift på 10000kr typ 310000kr för Teslas budgetbil årsmodell 2024.

Då får vi på något vis försöka gissa vad konkurrenterna kan få fram till 2024 som kan slå det? Skall vi på något vis hugga den nya VW ID3 som finns idag och ha den som måttstock så tror jag Teslan kommer slå den på alla biltekniska punkter men ändå en ID3 som idag kostar 485000kr i mellanvarianten då skulle jobbas ner till 368000kr 2024?

Det är ju inte omöjligt alls, eller hur. Men ni skall ju inte tro att det händer av sig självt om inte någon piskar på... så är det.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a … tien-rasar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Off
23 september 2020 · 101 Inlägg

Alltså det känns som att Tesla fokuserar på fel saker, eller är det bara jag som tycker det?

Vilken glädje kommer Tesla-köparna ha utav detta? Den enda glädjen de har är att de kan skryta om siffror framför bilentusiaster som kör snabba bilar med förbränningsmotorer. Det är ju trots allt ungefär ingen som faktiskt använder accelerationens potential i Tesla-bilarna.

What about bygga bilar som är snygga? Alla Teslas bilar är fula utvändigt. Det ser ut som bilar KIA skulle kunna tillverka år 2025. Tänk om de kunde bygga bilar som var lika snygga som till exempel Mercedes eller Audis bilar? Kom igen Elon, du har råd att anställa folk från dessa företag för att designa Tesla-bilar istället.

Senast redigerat av Off (23 september 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2020 · 17 376 Inlägg

Om man nu laddar på fullt och drar upp bilen i 300 km/h så bör ju batterierna bli "en smula varma"? Undrar hur de löst detta?

Systemspänning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
23 september 2020 · 10 572 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Om man nu laddar på fullt och drar upp bilen i 300 km/h så bör ju batterierna bli "en smula varma"? Undrar hur de löst detta?

Systemspänning?

Systemspänningen påverkar inte batteriernas temperatur(!) Om du har 100kWh celler så är det samma antal celler oavsett spänning. Varje cell är ändå på ca 4volt får samma arbete tilldelat sig ändå.

Där emot så har Tesla just presenterat många väsentliga förbättringar av cellerna som sänker den inre resistansen vilket i sin tur gör cellerna mer effekttäta, slå ett öga på nån sammanfattning av deras "Battery day" från igår.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
23 september 2020 · 10 244 Inlägg

SportPilot skrev:
Blir kul att se om de lyckas att hålla jämt mot Porsche på ringen

Sen har jag länge funderat på varför de inte ger sig in i racing?!

Det jag hört när jag varit nere på Ringen är att en Tesla inte klarar ett helt varv med full attack pga värmen. Men jag har inget annat belägg för det än att jag hört det på plats, så...

I övrigt, visst är det kul med 1100 hk. Men jag fortsätter vänta på en mer normal bil som går på el. En för oss vanliga människor med hund och släp... wink

Senast redigerat av Brådhis (23 september 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
24 september 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe- ja har faktiskt inte fått köra en Tesla än, men antar att ja skulle gilla draget, men hata det ja kallar instrumentpanel.O som tydligen bara e´en dataskärm. Skulle vara skoj att jämföra bågen o Teslan 0-300...
Antar att ja lär få spö..
mvh/husse

AB8 Mr
24 september 2020 · 35 Inlägg
Mvh
/B
Tesla Model 3 "Bettan" (2019)
SportPilot Ubåtsingenjör
24 september 2020 · 7 217 Inlägg

Brådhis skrev:

SportPilot skrev:
Blir kul att se om de lyckas att hålla jämt mot Porsche på ringen

Sen har jag länge funderat på varför de inte ger sig in i racing?!

Det jag hört när jag varit nere på Ringen är att en Tesla inte klarar ett helt varv med full attack pga värmen. Men jag har inget annat belägg för det än att jag hört det på plats, så...

I övrigt, visst är det kul med 1100 hk. Men jag fortsätter vänta på en mer normal bil som går på el. En för oss vanliga människor med hund och släp... wink

Ja de var ju där nere och gjorde en massa olika försök, men där kom aldrig någon officiell tid. Antar att det var pga överhettning

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 september 2020 · 13 669 Inlägg

SportPilot skrev:

Brådhis skrev:

SportPilot skrev:
Blir kul att se om de lyckas att hålla jämt mot Porsche på ringen

Sen har jag länge funderat på varför de inte ger sig in i racing?!

Det jag hört när jag varit nere på Ringen är att en Tesla inte klarar ett helt varv med full attack pga värmen. Men jag har inget annat belägg för det än att jag hört det på plats, så...

I övrigt, visst är det kul med 1100 hk. Men jag fortsätter vänta på en mer normal bil som går på el. En för oss vanliga människor med hund och släp... wink

Ja de var ju där nere och gjorde en massa olika försök, men där kom aldrig någon officiell tid. Antar att det var pga överhettning

modell S hade tydligen väldiga problem på Ringen  dom inte bara blev varma dom la av helt.. och blev strandade på banan..

modell 3 verkar fungerar rätt okej på ringen..  Misha har testat 2 st och den sistnmända med bromsar och fjädring var äkligt snabb runt ringen.. men på slutet tappade bilen effekt pga värme problem.  men den stannade aldrig.

synd bara att det är som att titta på stumfilm..  verkligen inte trevligt..

första klippet är en standard utan bromsar ;-)
https://youtu.be/7BMoprNXZZg

med bromsar och uppgraderad fjädring
https://youtu.be/I-LI_jeytBI

är ni biltokiga och gillar alla typer av bilar så tycker jag ni ska ge Misha en följning på youtube...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torpis Forummoderator
24 september 2020 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:
modell S hade tydligen väldiga problem på Ringen  dom inte bara blev varma dom la av helt.. och blev strandade på banan..

Tja, man får på något vis försöka ställa det i relation till vad det är. Just Nürburgring är som att ta till nävarna när hjärnan inte räcker till.

Model S kom 2012 och accelerationen är en bieffekt av att man kan överlasta elmotorer korta stunder. Du kan se det som att åka med lustgas på en bensinbil. Model S körde ifrån allt vid rödljusen, hade över 40mil räckvidd och snabbladdades med 120kW redan 2012, nästan 10 år sedan.

Jag tycker snarare det är konstigt att den hänger med så bra som den gör på bana med tanke på att den är relativt tung, har relativt dåligt chassi och relativt små bromsar. Samt att Teslas mission är att accelerera omställningen till en hållbart transportsektor, inte att ta rekord på racerbanan.

Nya Plaid har HELT andra förutsättningar. Det blir en hardcore smackdown som skall sätta allt annat på plats. Antagligen billigare att göra så än att köpa aktivt köpa sin reklam som övriga gör (men Tesla valt att inte göra)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
24 september 2020 · 10 572 Inlägg

SportPilot skrev:
och gjorde en massa olika försök, men där kom aldrig någon officiell tid. Antar att det var pga överhettning

Prototypen till Plaid S gjorde 7:13 på Ringen. Rätt hyfsat ändå om man scrollar lite bland tiderna som gjorts. Jag personligen tänker att kring 8 minuter börjar man hitta bilar jag hade gissat var ungefär lika snabba.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N … reet-legal

Den prototyp som gick 7:13 på Ringen gjorde 1:36.55 på Lagina Seca, nu klipper man Laguna Seca på 1:30.3  under 7 minuter på ringen? Spännande att se till våren!

Tilläggas skall att jag personligen skiter lite i vilket, ser det bara som att det är otroligt kul med lite action och utveckling på elbilsfronten med Porsche, Lucid och Tesla

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
24 september 2020 · 10 244 Inlägg

torpis skrev:

Growe skrev:
modell S hade tydligen väldiga problem på Ringen  dom inte bara blev varma dom la av helt.. och blev strandade på banan..

Tja, man får på något vis försöka ställa det i relation till vad det är. Just Nürburgring är som att ta till nävarna när hjärnan inte räcker till.

Model S kom 2012 och accelerationen är en bieffekt av att man kan överlasta elmotorer korta stunder. Du kan se det som att åka med lustgas på en bensinbil. Model S körde ifrån allt vid rödljusen, hade över 40mil räckvidd och snabbladdades med 120kW redan 2012, nästan 10 år sedan.

Jag tycker snarare det är konstigt att den hänger med så bra som den gör på bana med tanke på att den är relativt tung, har relativt dåligt chassi och relativt små bromsar. Samt att Teslas mission är att accelerera omställningen till en hållbart transportsektor, inte att ta rekord på racerbanan.

Nya Plaid har HELT andra förutsättningar. Det blir en hardcore smackdown som skall sätta allt annat på plats. Antagligen billigare att göra så än att köpa aktivt köpa sin reklam som övriga gör (men Tesla valt att inte göra)

Fast marknadsför man något, iaf delvis, som ett fartmonster med högt pris och sportig look så kommer folk prova på banan. Med resultatet att prestandan iaf delvis upplevs som en chimär... Ingen hade förväntat sig något dylikt av en e-Golf, Leaf eller Niro i sammanhanget, men dom har en (helt) annan framtoning. Så i viss mån är ju din jämförelse med lustgas ganska rätt, eftersom det ger en boost som egentligen ganska få har nytta av. Ett luftslott för vardagsanvändaren... wink

Jag säger inte att Tesla är dåliga, men att skryta med mängder av hästkrafter och 0-100 tider och sedan inte ens klara ett varv på Ringen är lite fånigt ändå.

Senast redigerat av Brådhis (24 september 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 september 2020 · 17 376 Inlägg

torpis skrev:

Hybrid_ skrev:
Om man nu laddar på fullt och drar upp bilen i 300 km/h så bör ju batterierna bli "en smula varma"? Undrar hur de löst detta?

Systemspänning?

Systemspänningen påverkar inte batteriernas temperatur(!) Om du har 100kWh celler så är det samma antal celler oavsett spänning. Varje cell är ändå på ca 4volt får samma arbete tilldelat sig ändå.

Där emot så har Tesla just presenterat många väsentliga förbättringar av cellerna som sänker den inre resistansen vilket i sin tur gör cellerna mer effekttäta, slå ett öga på nån sammanfattning av deras "Battery day" från igår.

Får göra det. Där kanske många frågor får sitt svar.
Men undran är vilken spänning alla aktiva komponenter arbetar med? Runt 400v är ju vanligt i "folk-elbilar" KIA ska ju höja sin till 800v på nästa elbil. Tesla bör väl ligga på något liknande? Slipper man ha sjukt feta kablar i bilen med...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
24 september 2020 · 10 572 Inlägg

Jag har inte svart bälte i 400v vs 800v men det jag vet helt säkert är att det krävs laddade som kan erbjuda 800v för det skall bli lite fjång. De flesta laddare som finns idag är 400v.

Tittar man på Nästan alla elbilar som finns med olika stora batterier så har den mindre varianten en lägre systemspänning och det straffar sig på laddarna. Tesla S70, Kona 39, E-up 2020 osv Slåt i strömtaket på 120A och den lägre spänningen begränsar till typ 30kW istället för 48kW som annars är praktiskt max.

Så att komma med en 800v bil till en 400v laddare är antagligen sämre än att ha 400v bilen.... 

hm...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
25 september 2020 · 10 572 Inlägg

The race is on, detta är kul! Utveckling drivs genom tävling. Någon undrade varför Tesla inte tävlar, men är det inte just det dom gör?

Tesla tar fram Model S för länge sedan. Porsche kommer efter många och och med med sin Mission E, aka Taycan. Taycan nosar Model S i häcken och Model S Raven kommer till. Mjukvara gör att Model S nu håller jämt skägg med Taycan.

Sen börjar det dyka upp fotografier från Ringen där Tesla testar och inofficiellt kör 7:13, halvminuten snabbare än Porsche.

Samma Tesla kör 1:36 på Laguna Seca

Lucid får vatten på sin kvarn inför släpp av deras nya bil "Air". Dom åker 402m på 9.90 och inofficiellt kör dom 1:33 på Laguna Seca




Tesla släpper sin Plaid Models S till förbokning och samtidigt visar dom att dom kör Laguna Seca på 1:30 och siktar på 402m under 9 blankt.

Tror den var länkad tidigare också men men



Lucid släpper då en video när dom klipper 402m på 9.2sek.



https://insideevs.com/news/444639/lucid … guna-seca/

Brooks om Lucid air




Brooks om Tesla Model S Plaid

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang