2st felkoder på seat ibiza 1999

Dahlgren1991
23 september 2020 · 4 Inlägg

Tja jag har en seat ibiza || 99-02 1999

felsökte bilen idag och fick 2 felkoder

på besiktaingen hade jag väldigt höga världen på co/hc halt och lambda var lite låg


Felkoder

DTC

00519
-insugsrör tryckgivare
-kortsluten till plus
-intermittent

00516
-gasregleringspjäll tomgpngskontakt
-signal felaktig
-intermittent

Finns inget lekage i slannngar Spjällhuset är bytt
Gjort rent filter
Tändkablar ok

Bilen pendlar på varvtalet  på tomgången mellan 450-900
Dör när den är kall
På 3000 varv så släpper gasen helt så jag får släppa efter den och gasa igen.
När bilen är varm så går tomgpgen jämnare pendlar på +-100varv,ligger mest på 900 varm


Kan det vara map sensorn?  Kom gärna med förslag

husseman
24 september 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm..00519 kan ju vara kass Map sensor, fast låter som du inte gjort en adaption av spjällhuset..  har du VCDS så kör det o adaption spjällhus. Funkar inte detta, så byt Map sensor..radera felkoder o kör en ny adaption. Sen borde du vara på banan igen.

mvh/husse

Utmarks-Loke
24 september 2020 · 5 809 Inlägg

Tryckgivaren i insugsröret är väl just MAP-sensorn? Om det blir kortslutning i den emellanåt är den uppenbarligen inte frisk. Den kostar under 200kr så det är väl bara att prova byta den.

Dahlgren1991
24 september 2020 · 4 Inlägg

husseman skrev:
Hmm..00519 kan ju vara kass Map sensor, fast låter som du inte gjort en adaption av spjällhuset..  har du VCDS så kör det o adaption spjällhus. Funkar inte detta, så byt Map sensor..radera felkoder o kör en ny adaption. Sen borde du vara på banan igen.

mvh/husse

Verkstan som jag var på sa till mig att man inte behöver kalibrera Spjällhuset till motorn då den skulle göra detta automatiskt då bilen är modell äldre.

Jag är inte så bilkunnig själv och håller på att lära mig en hel del just nu hehe.

Skulle ta bort mapsensor igår men det gick i te så bra då ena skruven var helt sönderrostad och gick av.... Detta blir dagens projekt. Kan man köpa en ny på biltema eller vart kan man hitta en ny sensor?

Mvh

Dahlgren1991
24 september 2020 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Tryckgivaren i insugsröret är väl just MAP-sensorn? Om det blir kortslutning i den emellanåt är den uppenbarligen inte frisk. Den kostar under 200kr så det är väl bara att prova byta den.

Går det köpa en sån på biltema? Skickagärna länk isåfall😅

Utmarks-Loke
24 september 2020 · 5 809 Inlägg

Du får nog beställa en, från autodoc, skruvat eller liknande.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang