Fixa dessa fälgar hur?

Raazh
24 september 2020 · 10 Inlägg

Hej, köpte ett par aluminium fälgar som skulle behöva lite kärlek. Värt att notera är att fälgarna ska lackas om.

Hur ska man ta sig an att fixa detta?
Spackel? Kemisk metall?

På denna ChrisFix videon så slipar han bara bort material med sin dremel tills skadorna är borta, men lägger aldrig på med nytt material? Är det verkligen rätt sätt att göra?

Tips mottages!

Länk bild på fälgen: https://imgur.com/a/1nlBomm
Länk till videon: https://www.youtube.com/watch?v=9WQiqYlpxoY&t vid 2:35.

Tack på förhand!

Senast redigerat av Raazh (24 september 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 september 2020 · 4 917 Inlägg

När jag svetsade i aluminium för en herrans massa år sedan så lade man på nytt material där det saknades, men man får ta hänsyn till om det verkligen är ren aluminium på fäljarna, för det tror inte jag dock..
Det är kanske därför han bara slipade ner för att slippa mödan ovan..
I o m att det är aluminium så tappar man inte så många gram och det kompenserar man väl med vikter sen, kan jag tänka..
Så egentligen är det bara till att välja,,det biliga alternativet, eller det dyra..tongue

Senast redigerat av axxet (24 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
24 september 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Videon visar precis vad som krävs! Man slipar för hand och lägger på metallspackel. Ojämnheterna  är ju så små på dina fälgar (liksompå fälgarna i videon) så det enda som behövs är lite slipande och spacklande och sedan på med grundfärg och filler... sen 2-komp lack.
Hade däremot skadorna varit större, då vore nog svetsning nödvändig, men inte i ditt fall.

Lucif3r
25 september 2020 · 2 182 Inlägg

Något så drastiskt som svetsning behövs mer eller mindre utslutande bara när det saknas bitar ur fälgen och det inte håller tätt. Eller om man är EXTREMT kinkig med att fälgarna ska bli i 100% nyskick.
Kantskrap går i stort sett alltid att bara slipa upp lite och spackla. Är skadorna riktigt små kanske man inte ens behöver spackla, utan bara slipa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang