Hur förberedda är ni för ett strömavbrott på 3 dygn? Krisberedskap?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 september 2020 · 17 379 Inlägg

Har ni enligt MSB det som krävs för att kunna leva utan el/vatten/värme i 3 dygn?

Jag är själv förberedd. Lite Preppervarning på mig kanske. Tycker det är kul att kunna vara självförsörjande ett kort tag. Tyvärr kostar det pengar och förråden ska roteras. Men kul är det. Tills det blir skarpt läge antar jag. För den dagen kommer. Solstormar/internetbortfall (Samhället stannar upp) osv.

https://rib.msb.se/filer/pdf/28494.pdf

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 september 2020 · 4 917 Inlägg

Jag får ta smällen när den kommer..roll
Eftersom jag växte upp på -50 talet så har jag vanan inne att ha det RIKTIGT dåligt och det blir därför ingen större affär..
Men jag undrar verkligen hur ni andra stackare skulle kunna klara exempelvis 1 månad utan"kräm"..

Senast redigerat av axxet (26 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 september 2020 · 14 007 Inlägg

3 dygn lär inte vara nåt problem med 2 elverk och en del diesel och bensin hemma. Mat är inga problem då vi har en del konserver och hela frysen full. Har även en vevradio. Har även en vedkamin för värmens skull. Ved också så klart.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (26 september 2020)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
26 september 2020 · 5 813 Inlägg

Tre dygn är inga problem, det klarar man helt utan mat om det skulle krävas. Vatten får jag väl hämta med hink från brunnen då. Värme med kaminen, det är ändå den jag värmer stugan med alltid när jag är hemma. Ja, jag är prepper, även om jag inte har stora lager med mat hemma. När jag byggde stugan gjorde jag det medvetet så den skulle fungera utan ström.

caromania Forummoderator
26 september 2020 · 9 296 Inlägg

Eftersom vi bor i ett typiskt 60-70talsområde så är det synnerligen problematiskt faktiskt, och det är vi medvetna om. Direktverkande el och tomt på 400kvm. Utgångsläget är instabilt kan man säga.

Planen är att installera braskamin men den får inte nyttjas i vårt område (låglänt) så att installera en sådan för ett framtida zombiescenario är ingen ekonomiskt bra utväg.

Som backup funderar jag väl på att skaffa en rejäl gasolkamin, men har alltid en rejäl dos t-doja hemma till brännare. Mat finns även det. Vägrar däremot lagra vatten i större mängder.

Som sagt, värme och vatten är problemet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 september 2020 · 17 379 Inlägg

caromania skrev:
Eftersom vi bor i ett typiskt 60-70talsområde så är det synnerligen problematiskt faktiskt, och det är vi medvetna om. Direktverkande el och tomt på 400kvm. Utgångsläget är instabilt kan man säga.

Planen är att installera braskamin men den får inte nyttjas i vårt område (låglänt) så att installera en sådan för ett framtida zombiescenario är ingen ekonomiskt bra utväg.

Som backup funderar jag väl på att skaffa en rejäl gasolkamin, men har alltid en rejäl dos t-doja hemma till brännare. Mat finns även det. Vägrar däremot lagra vatten i större mängder.

Som sagt, värme och vatten är problemet.

Samma scenario som för oss då. Även om vi bor i ett "Mitten 90-talsområde". Men T-doja och etanolkaminer finns även här. Fast vi har 3 stycken 25L dunkar med vatten som sköljs ur var 3:e månad. De tar faktiskt inte så mycket plats.

Sen har det spårat ur lite här. Installerat nödbelysning... Fler kommer. Solcellerna laddar mer än vad denna drar per dygn så...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-06284503a8809418242bd8254e9c3fd4.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
26 september 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, har man kontakter så finns öl alltid att tillgå. Vilket både mättar o värmer.
Vatten kan inte bli gammalt, fast det har ja inte på lager... kanske man borde ha nån 25,a ståendes -bra tips. Hupp, vade bara strömavbrott? i 3 dar.. trodde de va klankrig.. så fick editera lite.

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (26 september 2020)

torsen
26 september 2020 · 7 198 Inlägg

Bor i villa med kommunalt vatten och avlopp i utkanten av mindre samhälle.
Vid elavbrott upphör det kommunala vattnet efter ett antal timmar.
Närmaste grannen har inte kommunalt vatten utan egen brunn, som också upphör vid elavbrott.
Äger inget elverk, men dränkbar 12 v pump som når ner till grannens brunnsvattenyta.
12 volt 60 Ah batteri ständigt anslutet till en CTEK = alltid laddat.
Har kakelugn och ett vedförråd.
Gott om fotogenlampor och några gasollampor samt tältdiodlampor(eller vad de kallas?)
Ett fotogenkök och ett par gasolkök.
Lysfotogen och olika gasolbehållare.
Vevradio med litet batteri, lampa och ladduttag till mobilteleforn.
Vattenreningstabletter.
Konserver och campingmat samt mat till hunden.
Nudlar, pasta, ris.
Vattenflaskor med "köpt vatten" med lång lagringstid.
Trangia-kök med T-röd + en militär "snuskburk" med spritkök.
Sovsäckar, liggunderlägg och ett tält.
Ett flertal Jeepdunkar, 2 x 20 + 10 + 5 liter - alla dock inte fyllda.
2 x 10 lit +2 x 5 lit vattentäta persedelpåsar för kläder samt vattentät aluminiumväska på takräcke.
Takräcke specialdesignad för aluminiumväska + Jeepdunkar + vattentäta persedelpåsar.
Specialdesignad utvändig hållare för 4 x 5 liter gräsklipparbensindunkar + påfyllningstratt m slang.
Naturligtvis matberdningsutesilier samt mattallrikar, muggar och matbestick .
2 st 12 v kylväskor varav den ena även kan drivas med 240 v nätström.
Kläder ej packade men väl förberedda på eventuell utrymning till säkrare plats (södra Lappland).
Bilhandverktyg, motorolja, 2 x LUG ALL spaklyftblock + extra vajer + stroppar & schackel.
Och mycket mycket mer - enligt färdiga listor.
Har funderat på en mindre släpvagn?????

mb_pucken
27 september 2020 · 5 083 Inlägg

Bor i hyreslägenhet så vatten och värme lär bli problematiskt så har egentligen 2 alternativ.

Alternativ 1.
Ta mig hem till min mor, där finns vatten med självtryck från egen källa.
Till värme finns det både kamin och en öppen spis. Ved finns både i vedbod och den kringliggande skogen.
Mat finns för åtminstone några dagar här hemma.

Alternativ 2.
Husvagnen. Där finns värme för ett par dagar minst. Solpanel löser strömmen.
Vatten kan bli problem om jag ej har möjlighet att ta mig till min mor eller källan som försörjer hennes hus.

Skulle det vara så pass illa att en eventuell solstorm slår ut all elektronik m.m så finns det en fulltankad gammal traktor för transporter inom någon mils promenad, lika så både husvagnen och min mors hus.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
xXSammy
27 september 2020 · 6 566 Inlägg

Har mat och vatten så jag klarar mig 2 veckor helt utan tillgång till butik
Bara en heat-pack till ormarna dock, så vintertid kan bli lite bekymmer. Men mat har de för veckor frammåt, sen att de kan överleva månader utan mat är en annan sak.
Bor i hyresrätt men har tillgång till sommarstuga som har vedspis och egen brunn
Har även en Sonim XP2 spirit telefon liggandes, har varit i en flyttlåda sen 2015 och hade 75% batteri kvar.
Medicin för 2 månader framåt (Inte livskrävande... men de löser mycket problem, fast utan de kanske jag slipper oroa mig någonsin igen big_smile)

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 september 2020 · 17 379 Inlägg

torsen skrev:
...Vevradio med litet batteri, lampa och ladduttag till mobiltelefon...

Köpt på Kjell eller? Har också en. Tog in den på laddning nu.
Vattenreningstabetter! Det ska jag köpa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
27 september 2020 · 7 198 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
...Vevradio med litet batteri, lampa och ladduttag till mobiltelefon...

Köpt på Kjell eller? Har också en. Tog in den på laddning nu.
Vattenreningstabetter! Det ska jag köpa.

Jupp!

Lucif3r
27 september 2020 · 2 183 Inlägg

Hm, har inget för en sån situation... Men är det på sommaren så överlever man väl. Händer det däremot mitt i vintern när det är -25 ute så blir det värre.... gamla tegelkåkar blir utkylda FORT... hmm

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 september 2020 · 17 379 Inlägg

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
...Vevradio med litet batteri, lampa och ladduttag till mobiltelefon...

Köpt på Kjell eller? Har också en. Tog in den på laddning nu.
Vattenreningstabetter! Det ska jag köpa.

Jupp!

Batteriet är faktiskt på 2000 mA. Så det är inte så litet. Räcker för att ladda upp en tom större mobil till 50-60%.

Dyrare modeller av vevradio kan ha 300 mA internbatteri. Det är litet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
27 september 2020 · 7 198 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:
Köpt på Kjell eller? Har också en. Tog in den på laddning nu.
Vattenreningstabetter! Det ska jag köpa.

Jupp!

Batteriet är faktiskt på 2000 mA. Så det är inte så litet. Räcker för att ladda upp en tom större mobil till 50-60%.

Dyrare modeller av vevradio kan ha 300 mA internbatteri. Det är litet.

Men det blir ändå ett j#%&a vevande.
Satt i somras vid en fjällsjö i södra Lappland och lyssnade på sommarpratarna.
Vevade 100 varv.
Lyssnade i 5 minuter.
Vevade o s v.
Brukade passa på att veva under musiken.
Lyssnatiden naturligtvis avhängig ljudvolymen.
Har aldrig testat hur länge lampan lyser på 100 vevningar.
Undrar också hur länge man får veva för att ladda batteriet fullt?
Och hur länge lampan lyser då?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 september 2020 · 17 379 Inlägg

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Jupp!

Batteriet är faktiskt på 2000 mA. Så det är inte så litet. Räcker för att ladda upp en tom större mobil till 50-60%.

Dyrare modeller av vevradio kan ha 300 mA internbatteri. Det är litet.

Men det blir ändå ett j#%&a vevande.
Satt i somras vid en fjällsjö i södra Lappland och lyssnade på sommarpratarna.
Vevade 100 varv.
Lyssnade i 5 minuter.
Vevade o s v.
Brukade passa på att veva under musiken.
Lyssnatiden naturligtvis avhängig ljudvolymen.
Har aldrig testat hur länge lampan lyser på 100 vevningar.
Undrar också hur länge man får veva för att ladda batteriet fullt?
Och hur länge lampan lyser då?

Köp en portabel solcell och en powerbank. Finns sådana man vecklar ut som ger 5-10w, eller som ryggsäck.
Exempel:
https://www.24.se/datortillbehor/laptop … hAQAvD_BwE

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
27 september 2020 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:

Batteriet är faktiskt på 2000 mA. Så det är inte så litet. Räcker för att ladda upp en tom större mobil till 50-60%.

Dyrare modeller av vevradio kan ha 300 mA internbatteri. Det är litet.

Men det blir ändå ett j#%&a vevande.
Satt i somras vid en fjällsjö i södra Lappland och lyssnade på sommarpratarna.
Vevade 100 varv.
Lyssnade i 5 minuter.
Vevade o s v.
Brukade passa på att veva under musiken.
Lyssnatiden naturligtvis avhängig ljudvolymen.
Har aldrig testat hur länge lampan lyser på 100 vevningar.
Undrar också hur länge man får veva för att ladda batteriet fullt?
Och hur länge lampan lyser då?

Köp en portabel solcell och en powerbank. Finns sådana man vecklar ut som ger 5-10w, eller som ryggsäck.
Exempel:
https://www.24.se/datortillbehor/laptop … hAQAvD_BwE

Det verkar som om solcellsutvecklingen fullständigt exploderat de senaste åren. Numera finns det ju en mängd överkomliga anläggningar för att stötta upp det ena och det andra. Väldigt intressant utveckling.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
27 september 2020 · 5 813 Inlägg

Jag funderar på att sätta upp en solcellspanel på taket och bygga en laddare för makita-batterier som kan gå på solströmmen. Jag har ju redan allt möjligt som går på makitas batterier, bland annat handhållen LED-lampa som lyser riktigt länge på ett 18V 5Ah batteri, jag har radio, en liten motorsåg och en del annat.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 september 2020 · 17 379 Inlägg

Som Caromania nämner så har utbudet exploderat och priserna går neråt. Vårt system med en 110W solcell på väggen i söderläge laddar på bra fram till strax efter skymning. Batteriet är i princip alltid fullt. Samtliga mobiler/plattor/datorer laddas numer med gratis sol-el.

Vill Utmarks-Loke ha en laddare för sina batterier så finns det bra solcellspaket på Jula. Mitt är inköpt där. Jag säger mitt. Frun bara skakar på huvudet... Men hon använder solel för att ladda.

Lite stökigt i nuläget men ska ordna/byta kablar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-c6ec3d7b5d4b6b8cccd918165aa0a55a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-fcbdcd5f5bbe1ec856123c721905721f.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simonkarsten
22 september 2022 · 1 Inlägg

Tjena. Återigen en aktuell tråd. Otroligt orolig för vinterns elkostnader.....
Jag har ett ganska stort hus och har redan fått hutlösa elräkningar. Jag funderar nu på att införskaffa mig en etanolkamin och har kollat länge på flera alternativ på denna sidan https://www.etanolkamin-shop.se/etanolkamin_5086.html De har sjukt många etanolkaminer.

Ville bara kolla läget och ifall någon av er beställt från denna sidan?
Och ifall ni har det, vilken etanolkamin valde ni? Nöjda/missnöjda?
Vill gärna höra allt innan jag investerar i något big_smile
Tack. Mvh, Simon

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang