Hur förberedda är ni för ett strömavbrott på 3 dygn? Krisberedskap?

zemet
22 september 2022 · 4 030 Inlägg

Jag köpte mig ett portablet vattenreningsfilter, så man kan dricka diret ur en lerpöl om man inte skulle hitta något annat.

Kamin med 9 m3 staplad ved löser värmen ett bra tag frammåt. Har även tillgång till massa mer ved på rot så börjar det tryta får man ta ner mer.

50 L bensin hemma till motorsåg räcker länge.
har en del konserver men skall köpa mer.
Batteridriven makita radio spelar flera dygn på ett batteri och jag har runt 10 batterier.

Runt 200st 30-06, några tusen hagelpatroner och över 1000 22LR möjliggör jakt och för ett zombie apokalyps scenario även försvar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 september 2022 · 17 379 Inlägg

simonkarsten skrev:
Tjena. Återigen en aktuell tråd. Otroligt orolig för vinterns elkostnader.....
Jag har ett ganska stort hus och har redan fått hutlösa elräkningar. Jag funderar nu på att införskaffa mig en etanolkamin och har kollat länge på flera alternativ på denna sidan https://www.etanolkamin-shop.se/etanolkamin_5086.html De har sjukt många etanolkaminer.

Vi kliver in på den rörliga marknaden 1:a November... Från 0,48 öre/kW.
Mina föräldrar har en golvkamin modell kopia av öppen spis. Den värmer inte så man slår bakåtvolter av lycka. Dessutom står den mot en yttervägg så en stor del värme försvinner nog där. Däremot är den mycket duktig på att gurgla i sig T-röd/Spisbränsle. Slå på 2 liter och efter någon timma slocknar den. Klart oekonomisk. Även om punktvärmen är bra. De använder den inte så ofta - om ens alls i dagens läge. Värmepumpen på väggen är billigare trots allt. Investera i en sådan om du inte har någon och kan köpa en.

Vi har 2 stycken av biltemas bordskaminer sedan 10 år tillbaka. En på vardagsrumsbordet och en på köksbordet så täcks undervåningen upp då dessa är på var sin sida huset och värmen stiger uppåt en smula till sovrum/hobbyrummen. Katten är uppvuxen med dessa och vet att den ska hålla avstånd trots den goa värmen. På tal om värme så lämnar dessa 1350w på cirka 0,2 L/h. En till två liter räcker en kväll alltså.

Varmvatten och värme inne är den största boven energimässigt i hemmet. Skaffa en energimätare. Vår tv-bänk drar som exempel nästan 25w när allt är avstängt. Finns absolut ingen anledning att allt ska stå på standby när man är på jobbet så den stängs av. På kvällen drivs den av batteri i upp till 7 timmar.

Vad har ni för uppvärmning hemma? Panna? Då finns det 1000-lappar att spara på att bara ställa in den rätt.

https://www.biltema.se/hem/inredning/et … 2000046507
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v … are-p50003

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
22 september 2022 · 4 014 Inlägg

Jag har denna liggandes i garderoben:
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206321/206321-fb3481742e8d4ad76436b42509d1b804.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/207/206321/206321-b81ef74557808c98e4371d29121a5581.jpgden går ganska länge på några vevtag, den har FM mellanvåg och alla kortvågsbanden för rundradio utom 11 och 120 meter , kanske kan man få in radio Tjetjenien med lite tur smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
22 september 2022 · 5 809 Inlägg

simonkarsten skrev:
Tjena. Återigen en aktuell tråd. Otroligt orolig för vinterns elkostnader.....
Jag har ett ganska stort hus och har redan fått hutlösa elräkningar. Jag funderar nu på att införskaffa mig en etanolkamin och har kollat länge på flera alternativ på denna sidan https://www.etanolkamin-shop.se/etanolkamin_5086.html De har sjukt många etanolkaminer.

Ville bara kolla läget och ifall någon av er beställt från denna sidan?
Och ifall ni har det, vilken etanolkamin valde ni? Nöjda/missnöjda?
Vill gärna höra allt innan jag investerar i något big_smile
Tack. Mvh, Simon

Jag skulle aldrig välja en etanolkamin eftersom man inte (enkelt) kan producera bränslet själv. Då är man ju fortfarande påverkad av myndigheternas nycker. Jag vet inte hur det är idag, etanol kanske är billigare per kilowatt än andra bränslen, men hur blir det nästa år? Plötsligt kommer de på att det inte är miljövänligt och straffbeskattar det mer, eller så ökar de etanolhalten i fordonsbensinen så att det blir brist och så ökar priset på grund av det. Nej, en riktigt vedkamin är det enda vettiga alternativet, får man inte tag på vanlig ved kan man elda kottar, drivved, lastpallar eller annat i en nödsituation.

SportPilot Ubåtsingenjör
22 september 2022 · 7 217 Inlägg

En etanolkamin blir rätt dyr att använda för uppvärming... Billigast borde ved vara, trots att även priser här skjutit i höjden.
Vi bor också i ett relativt stort gammalt hus (200kvm från 1898), så ser inte heller fram emot vinterns elräkningar. Har dock bergvärme och gratis ved, men det blir nog dyrt ändå

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
krambriw
22 september 2022 · 424 Inlägg

Man har ju legat i lumpen...slutövningar i skogen under sista 6 veckorna

Ge mig min bössa så blir det rådjur på grillen

Senast redigerat av krambriw (22 september 2022)

Jesper328
22 september 2022 · 2 333 Inlägg

Vatten kan bli lite jobbigt då vi har ganska så mycket järn i det.
Kanske finns någon filterkanna som tar järn..

Har drygt 80kg nöt, hjort, och kyckling i frysarna, samt 60kg potatis kvar i backen.
Även en kamin med spisplattor, drygt 3 kubik torr ved, 1 kubik halvtorr samt massa annat skräp man kan slå isär och elda.

Man sitter nog inte helt i sjön i alla fall. smile

Up the RA
granadadr
22 september 2022 · 7 268 Inlägg

har det mesta,, vedkamin, gasolgrill, burkmat,, vatten blir lite kärvt,, men är det vinter så tinar man ju snö till toan,, har alltid några batterier på laddning så kan ladda mobilen smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
caromania Forummoderator
22 september 2022 · 9 296 Inlägg

simonkarsten skrev:
Tjena. Återigen en aktuell tråd. Otroligt orolig för vinterns elkostnader.....
Jag har ett ganska stort hus och har redan fått hutlösa elräkningar. Jag funderar nu på att införskaffa mig en etanolkamin och har kollat länge på flera alternativ på denna sidan https://www.etanolkamin-shop.se/etanolkamin_5086.html De har sjukt många etanolkaminer.

Ville bara kolla läget och ifall någon av er beställt från denna sidan?
Och ifall ni har det, vilken etanolkamin valde ni? Nöjda/missnöjda?
Vill gärna höra allt innan jag investerar i något big_smile
Tack. Mvh, Simon

Glöm etanol. Vi skaffade en gasolkamin med en P10 bakom. Värmer bra och räcker hyfsat bra verkar det som. Tanken var att installera riktig kamin med skorsten men detta är så mycket bättre för oss. Mycket billigare installation och ett trevligt tillskott. Men visst, det är bara ett komplement och stöd, men vi har inte satt på elvärmen ännu (luft-luft) utan inleder varje morgon med en rejäl brasa på 10min. Värmer gött!

Sedan är det myseldning på kvällarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-62cfff6cd4df12af49b2fb860de13962.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
trubbelturbo
22 september 2022 · 1 442 Inlägg

Äh, jag har några Billy's i frysen, en Kefir med bäst före-datum augusti 2021 i kylen och en öppnad förpackning knäckebröd i skafferiet. Så jag hade nog överlevt eftermiddagen i alla fall.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Utmarks-Loke
22 september 2022 · 5 809 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Äh, jag har några Billy's i frysen, en Kefir med bäst före-datum augusti 2021 i kylen och en öppnad förpackning knäckebröd i skafferiet. Så jag hade nog överlevt eftermiddagen i alla fall.

Ät den där filen så kommer du nog inte överleva eftermiddagen

zemet
23 september 2022 · 4 030 Inlägg

caromania skrev:

simonkarsten skrev:
Tjena. Återigen en aktuell tråd. Otroligt orolig för vinterns elkostnader.....
Jag har ett ganska stort hus och har redan fått hutlösa elräkningar. Jag funderar nu på att införskaffa mig en etanolkamin och har kollat länge på flera alternativ på denna sidan https://www.etanolkamin-shop.se/etanolkamin_5086.html De har sjukt många etanolkaminer.

Ville bara kolla läget och ifall någon av er beställt från denna sidan?
Och ifall ni har det, vilken etanolkamin valde ni? Nöjda/missnöjda?
Vill gärna höra allt innan jag investerar i något big_smile
Tack. Mvh, Simon

Glöm etanol. Vi skaffade en gasolkamin med en P10 bakom. Värmer bra och räcker hyfsat bra verkar det som. Tanken var att installera riktig kamin med skorsten men detta är så mycket bättre för oss. Mycket billigare installation och ett trevligt tillskott. Men visst, det är bara ett komplement och stöd, men vi har inte satt på elvärmen ännu (luft-luft) utan inleder varje morgon med en rejäl brasa på 10min. Värmer gött!

Sedan är det myseldning på kvällarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-62cfff6cd4df12af49b2fb860de13962.jpg

Blir det sot i taket och på väggarna om du använder den där mycket tror du? Har sett sotmärken i taket hos många som eldar mycket stearinljus.

Senast redigerat av zemet (23 september 2022)

Utmarks-Loke
23 september 2022 · 5 809 Inlägg

zemet skrev:
Blir det sot i taket och på väggarna om du använder den där mycket tror du? Har sett sotmärken i taket hos många som eldar mycket stearinljus.

Gasol sotar inte, det blir bara vatten och koldioxid när det brinner. Så däremot kan det bli fuktigt inne om man eldar mycket gasol, i husvagnar leder de därför ut avgaserna

Brådhis * Voff voff *
23 september 2022 · 10 244 Inlägg

caromania skrev:

simonkarsten skrev:
Tjena. Återigen en aktuell tråd. Otroligt orolig för vinterns elkostnader.....
Jag har ett ganska stort hus och har redan fått hutlösa elräkningar. Jag funderar nu på att införskaffa mig en etanolkamin och har kollat länge på flera alternativ på denna sidan https://www.etanolkamin-shop.se/etanolkamin_5086.html De har sjukt många etanolkaminer.

Ville bara kolla läget och ifall någon av er beställt från denna sidan?
Och ifall ni har det, vilken etanolkamin valde ni? Nöjda/missnöjda?
Vill gärna höra allt innan jag investerar i något big_smile
Tack. Mvh, Simon

Glöm etanol. Vi skaffade en gasolkamin med en P10 bakom. Värmer bra och räcker hyfsat bra verkar det som. Tanken var att installera riktig kamin med skorsten men detta är så mycket bättre för oss. Mycket billigare installation och ett trevligt tillskott. Men visst, det är bara ett komplement och stöd, men vi har inte satt på elvärmen ännu (luft-luft) utan inleder varje morgon med en rejäl brasa på 10min. Värmer gött!

Sedan är det myseldning på kvällarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-62cfff6cd4df12af49b2fb860de13962.jpg

Bra tips, blir det långvarigt strömavbrott får jag bängla in gasolgrillen i vardagsrummet. wink

Lyset får elverket ta hand om, men det får nog stå på utsidan av huset. tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
caromania Forummoderator
23 september 2022 · 9 296 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

zemet skrev:
Blir det sot i taket och på väggarna om du använder den där mycket tror du? Har sett sotmärken i taket hos många som eldar mycket stearinljus.

Gasol sotar inte, det blir bara vatten och koldioxid när det brinner. Så däremot kan det bli fuktigt inne om man eldar mycket gasol, i husvagnar leder de därför ut avgaserna

Skulle snarare säga tvärtom. Det här är ju en öppen låga och det snarare äter fukt. 11kw som mest är själva värmen på vilket är som 5 fullstora radiatorer som går på högvarv. Det blir inte lika varmt som en klassisk ”brasa” men så oerhört enkelt att starta, reglera och släcka. Dessutom är mitt vedförråd obefintligt.

Och nej, absolut inget sot. Vi har även testat att lägga bastustenar på elden och det går utmärkt det. Nu är det bara keramiska vedträn och en speciell glödtråd som gör att det även ser ut som en riktig öppen spis. Det enda som saknas är skorsten. Faktiskt grymma grejer!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
elektronikfreak tummen mitt i handen
14 april 2023 · 159 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Som Caromania nämner så har utbudet exploderat och priserna går neråt. Vårt system med en 110W solcell på väggen i söderläge laddar på bra fram till strax efter skymning. Batteriet är i princip alltid fullt. Samtliga mobiler/plattor/datorer laddas numer med gratis sol-el.

Vill Utmarks-Loke ha en laddare för sina batterier så finns det bra solcellspaket på Jula. Mitt är inköpt där. Jag säger mitt. Frun bara skakar på huvudet... Men hon använder solel för att ladda.

Lite stökigt i nuläget men ska ordna/byta kablar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-c6ec3d7b5d4b6b8cccd918165aa0a55a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-fcbdcd5f5bbe1ec856123c721905721f.jpg

Någonting i den stilen skulle jag behöva. I dagsläget skulle vi inte ens få värme i fastigheten då fläkten till öppna spisen/kaminen måste vara i drift för att inte spisen/kaminen ska bli överhettad. Trist att man ska vara så extremt känslig för just elström och ev avsaknad av den.  Jag vet ju sommartid här i Borgholm på Öland när delar eller hela ön blir strömlös efter ex ett kraftigare åskväder och blixtnedslag hur totalt handfallet allt blir. Det går ju inte ens att köpa en enda matvara från butikerna trots att butikerna står överfulla med mat.

Har du några länkar eller mer info om produkterna du använder och som du visar på bilderna inkl själva solcellen i sig? 110W skulle ju garanterat räcka till att i vart fall driva fläkten till öppna spisen så vi får värme i fastigheten. Ved har jag i överflöd.  :-)

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 april 2023 · 13 669 Inlägg

jag har bilen jag kliver ut startar den..  och låter den gå.  den går utan problem ett par dagar på en tank.   
den drar 0.5l/timmen som mest.   brukar pendla på 0.2h-0.3h när det är -10
har som mest stått med bilen igång 8timmar.  smile när det var -10
så oroar mig inte det minsta.   jag har gasolgrill hemma liksom gasolvärmare och 2flaskor med gasol
även kolgrill .  och jag kan flytta mig till andra delar av sverige eller t.o.m till andra länder på några timmar.. smile    problem blir det bara för folk som tror att man kan gå och cykla eller åka tåg över allt.. dom är ju fett körda direkt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 april 2023 · 17 379 Inlägg

https://www.jula.se/catalog/fritid/fril … et-013669/

Plus ett batteri i klassen 65-85Ah.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
14 april 2023 · 7 198 Inlägg

torsen skrev:
Bor i villa med kommunalt vatten och avlopp i utkanten av mindre samhälle.
Vid elavbrott upphör det kommunala vattnet efter ett antal timmar.
Närmaste grannen har inte kommunalt vatten utan egen brunn, som också upphör vid elavbrott.
Äger inget elverk, men dränkbar 12 v pump som når ner till grannens brunnsvattenyta.
12 volt 60 Ah batteri ständigt anslutet till en CTEK = alltid laddat.
Har kakelugn och ett vedförråd.
Gott om fotogenlampor och några gasollampor samt tältdiodlampor(eller vad de kallas?)
Ett fotogenkök och ett par gasolkök.
Lysfotogen och olika gasolbehållare.
Vevradio med litet batteri, lampa och ladduttag till mobilteleforn.
Vattenreningstabletter.
Konserver och campingmat samt mat till hunden.
Nudlar, pasta, ris.
Vattenflaskor med "köpt vatten" med lång lagringstid.
Trangia-kök med T-röd + en militär "snuskburk" med spritkök.
Sovsäckar, liggunderlägg och ett tält.
Ett flertal Jeepdunkar, 2 x 20 + 10 + 5 liter - alla dock inte fyllda.
2 x 10 lit +2 x 5 lit vattentäta persedelpåsar för kläder samt vattentät aluminiumväska på takräcke.
Takräcke specialdesignad för aluminiumväska + Jeepdunkar + vattentäta persedelpåsar.
Specialdesignad utvändig hållare för 4 x 5 liter gräsklipparbensindunkar + påfyllningstratt m slang.
Naturligtvis matberedningsutesilier samt mattallrikar, muggar och matbestick .
2 st 12 v kylväskor varav den ena även kan drivas med 240 v nätström.
Kläder ej packade men väl förberedda på eventuell utrymning till säkrare plats (södra Lappland).
Bilhandverktyg, motorolja, 2 x LUG ALL spaklyftblock + extra vajer + stroppar & schackel.
Och mycket mycket mer - enligt färdiga listor.
Har funderat på en mindre släpvagn?????

Har köpt liten släpvagn.
Har köpt liten vattenreningsanordning som arbetar med UV-ljus för att rena vattnet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang