Har BMW (haft) problem med katalysatorer?

ricebridge
28 september 2020 · 51 Inlägg

La ut en annons på en BMW E39 1998 (reservdelsbil) och blev rätt nedringd av folk som enbart vill köpa katalysatorn. Enligt en första koll verkar det inte ens vara originalet som sitter på. Detta får mig att fundera, för ingen annan bil som jag har varit inblandad i har det varit tal om att byta katalysator i – vad jag har fått lära mig är att den i princip ska räcka bilens livslängd.

Så jag undrar:
* Har BMW haft problem med sina katalysatorer, eller är det BMW-ägarna som lyckats ha ihjäl dem?
* Ska man isf vara orolig för katalysatorfel på BMW från millennieskiftet/00-talet när man köper en sån?
* Är originalkatalysatorer märkbart bättre?

Utmarks-Loke
28 september 2020 · 5 813 Inlägg

BMW har inte haft mer fel på katalysatorer än andra, men ja, original är vanligtvis betydligt bättre än Kina/biltema

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 september 2020 · 17 380 Inlägg

Följer med intresse. Det står en 528:a -99 på en uppfart ett kvarter bort. Han vill att jag köper den och den startar och går perfekt men har inte varit bes på 5 år...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mew
28 september 2020 · 2 152 Inlägg

Ja, på e39 är det inte helt ovanligt att innandömet av katten lossnar och skramlar runt inuti höljet. Det hörs tydligt vid gaspådrag. Var så på min 523i när jag köpte den. Hade okej avgasvärden ändå, men bytte eftersom det inte var det roligaste ljudet.

EDIT: Sen är katalysatorer (framför allt original) alltid hårdvaluta pga de dyrbara metaller de innehåller. Så att katten ryker snabbt på en bil som plockas ner är inget konstigt, de är värda en del i skrotpris.

Senast redigerat av Mew (28 september 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 september 2020 · 4 917 Inlägg

Var står den ?
Så kan jag ta med mig en rörkap, för en vinkelslip för förmycket oljud..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ricebridge
29 september 2020 · 51 Inlägg

Mew skrev:
Ja, på e39 är det inte helt ovanligt att innandömet av katten lossnar och skramlar runt inuti höljet. Det hörs tydligt vid gaspådrag. Var så på min 523i när jag köpte den. Hade okej avgasvärden ändå, men bytte eftersom det inte var det roligaste ljudet.

EDIT: Sen är katalysatorer (framför allt original) alltid hårdvaluta pga de dyrbara metaller de innehåller. Så att katten ryker snabbt på en bil som plockas ner är inget konstigt, de är värda en del i skrotpris.

Intressant det här med att innandömet lossnar, det har jag inte hört förut. Men att köpa en katalysator för skrotpriset? Som alltså skulle vara så mycket högre än vad man får ge för den? Dessutom har samtliga som hört av sig backat ur när de sett att det inte är original – även en piratdel måste ju innehålla samma metaller för att den ska fungera, så då borde man ju varit lika intresserad av den.

Utmarks-Loke
29 september 2020 · 5 813 Inlägg

Det är nog ofta så att pirat-katalysatorer är enklare uppbyggda med mycket mindre platina och andra värdefulla metaller. Original är rejälare.

amazinjoey
29 september 2020 · 1 138 Inlägg

Folk har fått sina katalysatorer stulna samt att de gamla katalysatorerna innehåller värdefulla metaller vilket gör att de kan sälja dem dyrt!.  Så köpa billigt av dig å sälja dyrt

rcy
29 september 2020 · 1 705 Inlägg

Katalysatorer är hårdvaluta.
Jag skrotade en Saab häromdagen och bärgaren erbjöd sig att hämta den gratis om originalkatalysatorn fanns kvar, men om den fattades så ville han ha 1500:-. Det borde ge en fingervisning om vad en begagnad katalysator är värd på skroten.

Mew
29 september 2020 · 2 152 Inlägg

Ja, eftermarknadskatalysatorer är inte alls värda samma pengar, de räcker till för att ge bra avgasvärden men innehåller inte alls lika mycket dyrmetaller, som Utmarks-Loke säger. smile

ricebridge
29 september 2020 · 51 Inlägg

Stulna katalysatorer???? Mycket ska man höra.

amazinjoey
29 september 2020 · 1 138 Inlägg

ricebridge skrev:
Stulna katalysatorer???? Mycket ska man höra.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/202 … misstanks/

ricebridge
29 september 2020 · 51 Inlägg

amazinjoey skrev:

ricebridge skrev:
Stulna katalysatorer???? Mycket ska man höra.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/202 … misstanks/

käre vänner

Utmarks-Loke
29 september 2020 · 5 813 Inlägg

Från polisens länk:

I videomaterial från tidigare brott framgår det att 30 sekunder kan vara nog för tre personer att tillgripa en katalysator från en bil. En person agerar förare och väntar i bilen medan de två andra genomför stölden. Den ena personen hissar upp bilen med en domkraft så att den andra kan komma åt under bilen och rycka loss bildelen. Bilen hissas snabbt ner med domkraften och de två männen sätter sig i bilen och kör iväg.

Om tjuvarna kan rycka lös en katalysator på det viset skulle jag inte vilja komma i vägen för dom.

Cuefa Ain't no place like home...
30 september 2020 · 4 628 Inlägg

Fick mina kattar stulna från jobbet när jag hade skruvat lös dem från min gamla Audi V8.
En liten hämnd var väl att de var FULLA av olja från mitt motor-ras, men det tvättades väl rent och sen återvann de materialet i dem...
Allt möjligt blir stulet på alla möjliga bilar, även sånt som inte är värt något.
Det är allt en fin värld vi lever i, länge leve öppna gränser... 🙄

Btw, som jämförelse kan jag säga att en original katalysator till t.ex en VW Golf av årets modell kostar ca 27000:- 😬

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
rcy
2 oktober 2020 · 1 705 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om tjuvarna kan rycka lös en katalysator på det viset skulle jag inte vilja komma i vägen för dom.

Oftast används tigersåg eller nån form av hydraulik.
En bekant blev av med katalysatorn och på en väldigt dålig övervakningsfilm ser det ut som om förövarna har en "jaw of life" liknande den brandmännen har för att kapa av taket på bilar vid trafikolyckor. Det tar fan inte mer än 30 sekunder från det att bilen stannar tills det att den åker iväg med hans katalysator.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang